Mange tar antioksidanter i håp om disse skal forlenge livet. Imidlertid viser en sammenstilling av 67 studier at at dette håpet nok er forgjeves.
Alt om antioksidanter
Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?
Studiene omfatter bortimot en kvart million mennesker. Det er forskere ved universitetssykehuset i København som har gjennomført granskingen av studiene.
Dropp disse slankerådene
Heller sunn enn tynn
- Vi kunne ikke finne noe bevis for at kosttilskudd med antioksidanter forlenger livet, verken hos friske mennesker eller mennesker med ulike sykdommer, sier forsker Goran Bjelakovic i en pressemelding.
7 slankeskrøner
Spis nok!
Overraskende om dødelighet
Oppfatningen om at antioksidanter har en livsforlengende effekt kommer fra laboratorieforsøk på dyr og mennesker samt noen kliniske studier.
Andre studier igjen har indikert nøytrale og til og med skadelige effekter av ekstra antioksidantinntak.
Når så mange som 67 studier sammenholdes slik forskerne i København har gjort her, viser det seg at antioksidanter altså ikke gjør livet lengre.
- Om noe, så viser resultatene at ekstra inntak av antioksidanter som betakaroten, vitamin A og vitamin E faktisk kan øke dødeligheten. Vitamin C og selen har verken positiv eller negativ effekt, sier Bjelakovic.