Supermaten du ikke spiser
Her er listen over matvarer du ikke bør droppe - særlig hvis du er kvinne.
Foto: All Over Press
10.12.08 kl. 06:00
VITAMINBOMBE: Papaya inneholder dobbelt så mye C-vitamin som appelsiner. (Foto: All Over Press)
MOT KREFT: Linfrø inneholder stoffer som har effekt mot brystkreft. (Foto: All Over Press)
HOLDER DEG UNG: Tofu minsker symptomer ved menopausen og styrker beinbygningen. (Foto: All Over Press)
MYE JERN, LITE FETT: Bisonkjøtt er magert, men rikt på jern. Ideelt for kvinner. (Foto: Wikipedia)
VITAMIN K: Grønnkål inneholder masse vitamin K, som kan motvirke beinskjørhet. (Foto: Wikipedia)
Kvinner og menn er forskjellige på mange helsemessige områder. Du vet sikkert allerede at kvinner er mer utsatt for enkelte helsetilstander enn menn, som for eksempel urinveisinfeksjon, brystkreft og beinskjørhet.
Men visste du at mat kan minske faren for disse sykdommene?
Her får du 5 matvarer som gjør nettopp dette, ifølge magasinet
Reader´s Digest.
Maten som lurer deg
Ikke gå i kjøpefella
Du blir lurt i butikken
1. Papaya
Undersøkelser viser at et høyt inntak av C-vitaminer kan redusere risikoen for urinveisinfeksjon, noe som rammer dobbelt så mange kvinner enn menn.
Etter å ha analysert blodet til over 13 000 deltakere så forskere ved University of California at kvinner med lave vitamin C-nivåer i kroppen var mer utsatt.
Dersom du har problemer med gjentakende urinveisinfeksjoner, kan det være lurt å begynne å spise papaya. Denne tropiske frukten inneholder nemlig dobbelt så mye C-vitaminer som appelsiner.
En medium papaya består av hele 188 milligram C-vitaminer. Du finner den i fruktdisken hos de fleste store matvarekjedene.
Flott og frisk med frukt
2. Linfrø
Linfrø gjør mer enn å gi brødbaksten mer smak og fiber. Forskere har funnet at dette lille, brune frøet er rikt på østrogenliknende stoffer kalt lignaner. Undersøkelser tyder på at disse har en positiv effekt mot brystkreft.
En rapport fra San Antonio Breast Cancer Symposium viser at kvinner med brystkreft som la til linfrø i dietten effektivt reduserte svulstveksten.
Dryss noen spiseskjeer linfrø over frokostblandingen din eller over rundstykkene når du baker. Frøene er tilgjengelige i de fleste matbutikker i landet.
Maten som brenner fett
3. Tofu
Soyabønner består av omtrent 40 prosent proteiner. Undersøkelser viser at mat med et høyt innhold av soyaproteiner minsker hetetokter ved menopausen og styrker beinbygningen.
Årsaken er trolig den høye andelen isoflavoner, et østrogenliknende plantekjemikalie.
En studie fant blant annet at 90 milligram isoflavoner daglig hadde en positiv effekt på skjelettet (spesielt ryggraden).
To andre undersøkelser antydet at 50-70 milligram isoflavoner til dagen kunne minske problemer med hetetokter i overgangsalderen. Én kopp med tofu inneholder omtrent 25-35 milligram med isoflavoner.
Tofu får du blant annet kjøpt på helsekostbutikker.
Kosttilskudd som virker
4. Bisonkjøtt
Anemi er mer utbredt blant kvinner enn menn. Dette skyldes hovedsakelig at vi har menstruasjon. Lave nivåer med jern i blodet kan føre til at du blir lett trett og utmattet.
Sliter du med jernmangel, prøv bisonkjøtt. 100 gram rått kjøtt har 3 milligram med jern og mindre enn 3 gram fett. Bisonkjøtt er derfor også bra for deg som ønsker å ta av et par kilo.
I Norge er det imidlertid få plasser som selger bisonkjøtt. Kjøttet kan kjøpes via postordre og internett fra USA eller Canada. Ellers finnes det selvfølgelig andre gode kostkilder til jern.
For nordmenn er de viktigste jernkildene kjøtt og grovt brød, men også leverpostei, og grønne grønnsaker inneholder mye jern. Hvis du har et variert kosthold med mye kornprodukter, frukt, grønnsaker og kjøtt, vil du antagelig få i deg nok jern.
Vitaminer - bruk eller kast?
5. Grønnkål
Denne grønnsaken kan bekjempe beinskjørhet en helsetilstand mange kvinner vil rammes av i livet. I tillegg til kalsium og vitamin D viser enkelte studier at også vitamin K har en styrkende effekt på beinbygningen din.
En 10 år lang undersøkelsene fant for eksempel at kvinner som åt mye K-vitamin (minst 109 mikrogram til dagen) reduserte risikoen for lårhalsbrudd med 30 prosent sammenlignet med deltakere som fikk i seg mindre vitamin K.
Rosenkål, spinat og brokkoli er alle gode kilder til det helsegunstige vitaminet men ingenting slår grønnkål. En halv kopp med denne grønnsaken gir hele 375 mikrogram vitamin K.
Helt grønn
LES OGSÅ:
Superfrisk med supermat
Den store diettguiden
Snarveien til gode matvaner
Alt om antioksidanter
Light-mat gjør deg feit
Her er maten du bør styre unna
Bli en mett og glad veggis
Helsefrikenes nye favoritt
Ekstra sunt med øko-frukt
Spis deg til topps
Her er maten som gjør deg slankere
Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?
Ta testen: Hvor sunt lever du?