Kosttilskudd som virkelig virker

Kosttilskudd som virkelig virker

Pluss de du skal være forsiktige med. Sjekk lista.

Annonse

Annonse
Annonse
Annonse
 
Vi hører hele tiden hvor viktig det er å spise sunt, og å få i seg riktige næringstoffer, vitaminer og mineraler.

  • Alt om antioksidanter

  • Og klarer du ikke alltid å følge oppskriften på et sunt liv, er det lett å falle for reklamene for all verdens kosttilskudd som lover deg skjønnhet og stålhelse og mer til.

  • Flott og frisk med frukt

  • Helsenettstedet Prevention har saumfart forskningen som er gjort på virkningen av ulike kosttilskudd, og konklusjonen er at ikke mange nødvendigvis har så mye for seg.

  • Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?

  • Nå finnes det kosttilskudd som ikke har vært gjenstand for nidtidige studier, og vi kan ikke uten videre avskrive effekten av dem.

    Her er kosttilskuddene som beviselig virker:

    Fiskeolje


    - Det eneste kosttilskuddet som i gjentatte kliniske studier har vist seg å forebygge hjertetrøbbel er fiskeolje, sier Dariush Mozaffarian, som underviser i kardiologi og epidemiologi ved Harvard Medical School og Harvard School of Public Health.

  • Hjertegode tips

  • Omega 3-fettsyrer finnes i fet fisk som laks og tunfisk. Fettsyren gjør altså godt for hjertehelse og blodtrykk. Den kan også redusere risikoen for å få slag, dempe angst og depresjoner, samt redusere risikoen for kognitivt forfall.

  • Smør hjernen med omega 3


  • Vitamin D


    Mer enn 1000 studier på dette vitaminet indikerer at det ikke bare øker opptaket av kalsium, men det beskytter også mot flere former for kreft, som for eksempel brystkreft, kreft i tarm og i eggstokker. Videre redeuserer D-vitamin risikoen for sykdommer som diabetes type 1 og multippel sklrose. Og får du for lite vitamin D kan du være mer utsatt for hjertesykdom, og sykdom i ledd, muskulatur og skjelett.

  • Får du nok vitamin D?

  • Mange nordmenn har ikke høy nok inntak av vitamin D. Barn over 2 år og voksne bør få i seg 7,5 mikrogram daglig. Det gjør vi gjennom å være i sola og å spise fisk to til tre ganger i uka. Får du ikke til dette bør du ta det som kosttilskudd.

  • Vitaminer - bruk eller kast?


  • Ikke alle kosttilskudd gjør bare godt. Feil eller overdreven bruk kan være skadelig.


    Disse kosttilskuddene skal du være forsiktig med:

    Folsyre


    Gravide bør ta det for å forebygge fosterskader, men en studie fra 2007 viste at det å ta mer enn 1 milligram daglig kan øke risikoen for tarmkreft. Er du flink til å spise fullkornsprosukter får du sannsynligvis i deg de 400 mikrogram du trenger daglig.

    Vitamin E


    En studie fra 2008 viste at det å ta tilskudd av dette vitaminet kan øke risikoen for lungekreft, særlig blant røykere. Videre kan høye doser av vitamin E påvirke effekten av en del vanlige medisiner.

  • Ukeplan for et sunnere liv

  • Selen


    Får du i deg mer enn 400 mikrogram om dagen øker risikoen for for tidlig død, ifølge en studie utført ved Johns Hopkins universitet i USA. En annen studie har knyttet selen til utviklingen av diabetes type 2, etter sju års jevnlig bruk.

    Betakaroten


    Flere studier antyder at det å ta betakaroten kan øke risikoen for kreft eller hjertesykdom.
    Les mer om: kosttilskudd, public health, hjernen, barn, diabetes, feil
    Nøkkelord:

    Diskutér denne artikkelen

    Laster..
    Annonse