Kakao kickstarter hjernen

Kakao kickstarter hjernen

Kosedrikk med uventet effekt.

Annonse

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Mange tar en kopp varm kakao på kveldstid for å få en god natts søvn. Imidlertid kan den varme kosedrikken ha helt motsatt effekt på deg, ifølge en ny studie.

Heller enn å roe deg ned, pepper kakaoen deg opp, melder Daily Mail.

Skjerper hjernen


Forskning utført ved Northumbria universitet i Newcastle viser at plantekjemikalier kalt flavenoler holder deg våken og gjør deg mentalt skarpere.

Psykologer fikk 30 personer til å utføre en rekke tankekrevende tester før og etter at de hadde drukket enten varm sjokolade, eller en drikk som lignet, men som ikke inneholdt flavenoler.

  • Slank med krem og sjokolade

  • De som hadde drukket ekte kakao gjorde det bedre på testene, og rapporterte også at de følte seg mer våkne enn de som fikk juksedrikk.

  • Sjokolade slår kyssing

  • Må spise mye sjokolade


    Forskerne fant ut at 500 milligram flavenoler var mer effektivt enn en høyere dose.

    Dette tilsvarer hele fem sjokoladeplater daglig, som nok ikke er så gunstig på andre helsemessige områder. Forskerene prøver derfor å finne ut om en lavere dose også kan ha god effekt.

  • Flat mage med sjokolade

  • Flavenoler er fra før av kjent for å være bra for helsa. Du finner dem også i rødvin, te, olivenolje, løk, brokkoli og blåbær.
    Les mer om: kakao, hjernen, krem, mage, tester, helse & livsstil
    Nøkkelord:

    Annonse