Lavkarbo gjør deg feit

Holder du deg til matvarer med lavt innhold av karbohydrater, øker risikoen for overvekt.
OVERVEKTIG: Et kosthold fattig på karbohydrater øker faren for overvekt.
Foto: Colourbox
30.07.09 kl. 06:43
.

Lite karbohydrater i kostholdet øker risikoen for overvekt, melder Svenska Dagbladet.

Det antyder en ny kanadisk studie i tidsskriftet Journal of the American Dietic Association.

Alt du trenger å vite om karbohydrater

Minimum 47 prosent


Forskerne analyserte matinntaket til 4451 friske personer under et normalt døgn. Samtlige deltakere var over 18 år.

Resultatene viser at faren for overvekt var størst blant deltakere som fikk mindre enn 47 prosent av energien sin fra karbohydrater.

Kjendis-diett får slakt

Best med ca. 300 gram daglig


Minst risiko for overvekt hadde de som spiste mellom 290 og 310 gram karbohydrater i døgnet og fikk mellom 47 og 64 prosent av energien sin derfra.

Deltakerne som spiste mye karbohydrater, fikk også i seg mer fiber, frukt og grønnsaker og mindre mettet fett.

Supervåpenet mot kiloene

- Gammelt nytt


Tilhengere av lavkarbodietter har gjerne satt proteinshaken i halsen nå. For fagfolk er det imidlertid gammelt nytt.

- At de som spiser mye karbohydrater og lite fett er slankere, er det vanligste forskningsfunnet, sier Mette Axelson, klinisk ernæringsfysiolog ved universitetet i Göteborg, til Svd.se.

- Det er selvfølgelig ikke alle typer karbohydrater som er bra, understreker Axelson.

- Spiser du mye sukker, eller drikker mye brus, kan du også gå opp i vekt. Til syvende og sist er det energiinntaket som er det avgjørende.

Dette avgjør slankekuren

Lite forskning på konsekvenser


Men det er ikke bare vekta som påvirkes av hva du spiser, ifølge Kjell Asplund, professor i indremedisin og tidligere generaldirektør ved Socialstyrelsen i Sverige.

- Det finnes et ganske stort vitenskapelig grunnlag for at et fettfattig kosthold minsker risikoen for hjerte- og karsykdom. Det savnes imidlertid forskning om de langsiktige helseeffektene av lavkarbodietter. Der finnes det en del åpne spørsmål, sier han til Svde.se.

Asplund understreker at studier som dette ikke betyr at det er fritt fram for fråtsing i matvarer som er rike på karbohydrater og fett.

- Det er fremdeles viktig å styre inntaket av både karbohydrat og fett.

70 år med syk slanking
Les mer om: lavkarbo, frukt, grønnsaker, karbohydrater, kosthold, tone
Bli KK-abonnent! Få 10 nr av KK for kun kr 299,-  Bestill her  Få alle ukens middager til din mobil - les mer her!
annonse
ds-gs-sokknapp


Les flere saker om kosthold på kk.no:

x
x

Enten

Logg deg på

Send inn knapp
 Husk meg 

Er du ikke registrert?


Eller

Ønsker du å skrive uten å logge på, ber vi deg fylle ut sikkerhetssjekken:

Send inn knapp
x
Registrer deg som bruker på KK.no
Skjermnavn:
Passord:
E-postadresse:
Registrer deg som bruker knapp ( glem det )
(vi vil ikke oppgi eller dele ut e-postadressen din)

Diskutér denne artikkelen

Button for add comment
Vis alle svar Endre rekkefølgen
Laster data..
Laster debatt, vennligst vent..

Diskutér denne artikkelen

Innleggstittel
knapp for å registrere innlegg
Du er ikke logget på. Logg på
Pålogget som    Min profil   Logg ut
Avbryt [ x ]

Svar på innlegg

Innleggstittel
knapp for å registrere innlegg
Du er ikke logget på. Logg på
Pålogget som    Min profil   Logg ut

Trenger du noe
finner du det her

ds-gs-sokknapp
ds-gs-gslogo
advert
KK-dagen
 

Gratis hver uke!


Gir været deg en god eller dårlig hårdag?

Oslo -1°C
Trondheim -1°C
Bergen 0°C
Tromsø -10°C

  Søk blant 50.000 steder

KK radio


Teller