Grønn te minsker kreftfaren
Jo mer du drikker, jo bedre er det.
KOPP FOR KROPP: Grønn te har en rekke gunstige helseeffekter.
Tirsdag 20.10.09 kl. 07:00
At grønn te både er sunt og godt, det visste du gjerne.
Og det er
ingen grunn til å begrense inntaket. En ny undersøkelse tyder på at
du med fordel kan drikke minst fem kopper om dagen.
En ordentlig helsedrikk
Forskning har blant annet vist at grønn te er
bra for tenner, hud, skjelett og hjerte.
Drikken kan også beskytte mot flere kreftformer, som prostatakreft og hudkreft – trolig på grunn av
antioksidantinnholdet.
Nå viser en ny japansk studie ved Tohoku-universitetet at det dessuten kan redusere risikoen for blodkreft og kreft i lymfesystemet, melder
The Telegraph.
Antall kopper teller
Et daglig inntak på minst fem kopper grønn te reduserer faren for begge kreftformene, med henholdsvis 42 prosent og 48 prosent, sammenlignet med personer som drikker én kopp eller mindre om dagen.
Informasjon fra hele 40 000 japanere er inkludert i den ti år lange studien.
Forsker Toru Naganuma konkluderer med at grønn te kan ha en gunstig effekt «ved visse kreftformer», skriver
telegraph.co.uk.
Mer forskning om te
Du bør imidlertid
droppe melk i teen, da forskning har funnet at dette ser ut til å eliminere helsegevinstene.
Det kan også være smart å vente til teen har avkjølt seg litt. Iranske forskere har nemlig funnet av for varme drikker
kan øke faren for spiserørskreft.
Abonner på KK.
10 nr for 299,-