FYTOKJEMIKALIER
Mange fytokjemikalier virker som antioksidanter og kan hjelpe med å bekjempe frie radikaler.
Eksempler på fytokjemikalier er:
- Allin i hvitløk
- Lykopen i tomater
- Isoflavoner i soya
- Betakaroten fra gulrøtter
- Antocyanin fra rødvin
Hamburger og pommes frites er gjerne det som frister mest.
Men du gjør lurt i å spise en porsjon
brokkoli eller salat først, ifølge forskere ved University of Florida.
Det kan nemlig motvirke prosesser i stoffskiftet som fører til overvekt og hjertesykdommer, melder
Science Daily.
Les også: Dette kan flytte vektnåla
- Litt grønt før hvert måltid
Et stoff som forekommer naturlig i planter, kalt fytokjemikalier, ser ut til å forhindre såkalt oksidativt stress i kroppen – som kan inntreffe ved for lave nivåer av
antioksidanter.
Studier har vist at oksidativt stress er knyttet til
fedme og utviklingen av en rekke sykdommer.
For å få i deg nok av de helsegunstige fytokjemikaliene, inkludert
antioksidanter, bør du spise litt grønt før hvert måltid, råder forsker Heather K. Vincent.
FYTOKJEMIKALIER
Mange fytokjemikalier virker som antioksidanter og kan hjelpe med å bekjempe frie radikaler.
Eksempler på fytokjemikalier er:
- Allin i hvitløk
- Lykopen i tomater
- Isoflavoner i soya
- Betakaroten fra gulrøtter
- Antocyanin fra rødvin
Får deg til å spise mindre
- Vi må finne en måte som oppmuntrer folk til å få i seg mindre fett og
mer mat som er rike på mineraler fra frukt, grønnsaker, fullkorn og soya.
- Fyll opp tallerkenen med fargerik, kalorifattig plantekost først. Ved å spise mat rik på fytokjemikalier før det faktiske måltidet, som salat med olivenolje eller fersk frukt, vil du redusere porsjonsstørrelsen, fettinnholdet og energiinntaket.
- Slik får du i deg disse beskyttende og sykdomsbekjempende stoffene som kroppen din trenger, i tillegg til å
kontrollere kaloriinntaket.
Null plantekost = flere kilo
54 unge voksne deltok i studien, disse ble delt inn i to grupper: Normalvektige og
overvektige/fete. Forskerne overvåket deltakernes kosthold i tre dager ved studiestart og tre dager åtte uker senere.
Resultatene viser at deltakerne fikk i seg omtrent like mange kalorier, men de overvektige eller fete åt færre plantebaserte matvarer og fikk i seg færre mineraler og fytokjemikalier, men mer mettet fett. De hadde også et høyere oksidativt stressnivå, ifølge
sciencedaily.com.
- Et kosthold fattig på plantekost påvirker helsen på langt sikt, og kan føre til oksidativt stress og
vektøkning, sier Vincent.
Faren ved oksidativt stress
Oksidativt stress er blant annet forbundet med utvikling av overvekt, hjertesykdom, diabetes og leddsykdom, og skjer når kroppen produserer for mange skadelige frie radikaler, uten å ha nok
antioksidanter eller fytokjemikalier til å bekjempe dem.
Siden enkelte enzymer er mer aktive hos overvektige personer, i tillegg til at de har mer fettvev, kan det å ha en usunn vekt faktisk utløse produksjonen av frie radikaler.
- Folk som er overvektige vil alltid «henge etter» sammenlignet med en normalvektig person, fordi det er så mange negative stoffskifteprosesser i gang, sier Vincent.
Små endringer, stor forskjell
Å erstatte en-to daglige valg med mat rik på fytokjemikalier, kan gjøre stor forskjell, skriver
Science Daily.
For eksempel kan du droppe kaffen og
heller ta en kopp te, eller spise en appelsin istedenfor en müslibar.
Over tid kan dette bli en vane som hjelper til med å bekjempe fedme og sykdom, mener Vincent.
- Folk bør oppmuntres til å gå tilbake til råvarene, de ikke-behandlede matvarene. Husk at du alltid bør spise
mat av høy kvalitet først.