Å kutte ned på karbohydratene kan for noen være en effektiv måte å gå ned i vekt, som jo er gunstig for helsa. Men kanskje denne dietten ikke er så sunn likevel, for den kan øke kolesterolnivåene.
I en ny studie fulgte testpersoner en lavkarbodiett der de hadde et relativt høyt fettinntak. I løpet av seks uker gikk de ned like mye i vekt som de som spiste en diett med mye karbohydrater.
Men nivåene med det farlige kolesterolet LDL ble vesentlig høyere hos lavkarbogruppen, melder
Reuters. Nivåene gikk imidlertid ned hos gruppen som spiste mye karbohydrater. Høyt kolesterol i blodet kan føre til hjertesykdom med at det avleires i koronararteriene. I tabellen lengre ned på siden får du vite mer om kolesterol.
Men ikke alle er enige i at LDL er dårlig for oss. Les nederst i artikkelen hva norsk ekspert sier.
Les også: Lavkarbo gjør deg feit
Mer populært med lavkarbo
Det har blitt mer og mer populært med lavkarbodietter de siste årene, og noen påstår at slike dietter er mest effektive når det gjelder å redusere kolesterolnivåene og risikoen for diabetes, skriver Dr. Teri L. Hernandez ved University of Colorado i tidsskriftet
American Journal of Clinical Nutrition.
Samtidig legges det til at man egentlig har liten kunnskap om hvordan lavkarbodietter kan sammenliknes med dietter med et høyt karbohydratinntak når det gjelder kolesterol.
Disse helsetriksene bør du kunne
For å undersøke dette videre hos personer som slanker seg, ble 32 overvektige testpersoner bedt om å følge en lavkarbodiett, som besto av 20 gram karbohydrater per dag eller mindre, eller en fettredusert lavkaloridiett der 55 prosent av det totale energiinntaket kom fra karbohydrater. De fulgte diettene i seks uker.
Les om disse slankesabotørene
Økt risiko for diabetes
Alle testpersonene gikk ned omkring seks kilo hver. Men personene i lavkarbogruppen hadde en gjennomsnittlig økning av det dårlige kolesterolet på 12 milligram per desiliter. Utgangspunktet var 109 milligram per desiliter. Gruppen som spiste mye karbo gikk ned 7 milligram per desiliter, ned fra 102. Under 100 milligram per desiliter regnes som optimalt, ifølge forskerne.
Lavkarbogruppen hadde også en økning i såkalte frie fettsyrer, som frigjøres når kroppen bryter ned lagret fett. Det blir vanskeligere for kroppen å lagre glukose når nivåene med frie fettsyrer er for høye. Det vil øke blodsukkernivået i blodet, som kan øke risikoen for diabetes.
Men ikke alle er enige i konklusjonen om kolesterol er farlig.
Les på Lommelegen – hva er kolesterol?
Ikke farlig med LDL
Ernæringsfysiolog dr.philos. Dag Viljen Poleszynski er et av landets fremste eksperter på steinalderkost, som ligner på kostholdet våre forfedre levde på med lite karbohydrater og mye fett. Han uttaler at LDL kolesterol ikke er farlig.
- I boka «Fett och kolesterol är hälsosamt» dokumenterer dr.med. Uffe Ravnskov mange fordeler med et høyt kolesterolnivå. En Harvard-studie fra 1994 viste at dødeligheten av hjerteinfarkt var dobbelt så høy med lavt som med høyt kolesterolnivå. LDL-molekylet, misvisende kalt «dårlig kolesterol», binder og inaktiverer farlige bakterielle giftstoffer og har en direkte positiv innvirkning på immunforsvaret, sier Viljen Poleszynski til KK.no.
Han uttaler videre:
- Dr. Mathias Rauchhas og medarbeidere ved den medisinske universitetsklinikken i Halle (Tyskland) har vist i en undersøkelse av hjertesviktpasienter at de med forhøyet kolesterol, inkludert LDL-kolesterol og triglyserider, levde lengre enn dem med de laveste verdiene.
Dette skriver imidlertid professor Christian Drevon på
Helsenett.no:
- LDL kan hopes opp i blodårene og føre til at de blir tette. I noen deler av kroppen vil vevet dø når blodårene tettes til. Dette gjelder særlig hjertet, hjerne, nyrer og blodårene i bena. Konsentrasjonen av LDL går opp når man spiser mye fett og kolesterol.