Slank med vitaminer

Interessante studieresultater på overvektige kvinner.
Kvinnene som spiste multivitaminer gikk i gjennomsnitt ned 3,6 kilo.
Del saken: Del saken pa Nettby Tips en venn om denne saken

Vi vet fra før at næringsstoffer er nødvendige for kroppens vekst og utvikling, samt for å opprettholde kroppens normale funksjoner. De fleste eksperter er imidlertid enige om at det ikke er behov for vitamintilskudd dersom man er frisk og spiser et variert kosthold.

Les også: Derfor blir du ikke slank av salat

Det eneste unntaket er vitamin D, som kan være vanskelig å få i seg nok av. Helsedirektoratet anbefaler alle å ta en skje tran eller trankapsler hver dag. Enkelte kan også ha behov for jerntilskudd. Dette gjelder særlig kvinner i barnefødende alder. Kvinner som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravide, bør ta et daglig tilskudd på 0,4 mg av B-vitaminet folat, ifølge Matportalen.

Nå viser en ny studie at multivitamin- og mineraltilskudd kan være hensiktsmessig for en annen gruppe også, og det er overvektige kvinner, ifølge nyhetsmagasinet Nutraingredients.com.

Nederst i artikkelen kan du lese hva norsk ekspert mener om dette.

Les også: Her er supervitaminet

Reduserer vekten


Ifølge en ny klinisk studie på kinesiske kvinner kan tilskudd av vitaminer og mineraler bidra til å redusere kroppsfett og mengden fett i blodet, samt bidra til en sunnere kroppsmasseindeks (BMI).

Forskerne fant også at kosttilskudd førte til lavere nivåer av det usunne LDL-kolesterolet, samt økte mengder av det sunne HDL-kolesterolet, ifølge studien som er publisert i tidsskriftet International Journal of Obesity.

Noen mener imidlertid at LDL-kolesterol ikke er farlig. Les mer her

Andre studier, på andre befolkningsgrupper, støtter også disse funnene, og viser at tilskudd av vitaminer og mineraler kan spille en viktig rolle når det gjelder vektkontroll. Årsaken er trolig at energiomsetningen og fettforbrenningen øker.

Dette er trolig den første studien som ser på effekten av vitamin- og mineraltilskudd og fettprofilen til overvektige kvinner.

Så mye vitaminer trenger du

Gikk ned nesten fire kilo


96 overvektige kvinner mellom 18 og 55 år deltok i studien, og ble fordelt i tre forskjellige grupper. En gruppe måtte ta vitamin- og mineraltilskudd over en 26 uker lang periode, den andre gruppen fikk kalsiumtilskudd, mens den tredje gruppen fikk narremedisin (placebo).

Kvinnene i multivitamingruppen gikk i gjennomsnitt ned 3,6 kilo, mens kvinnene i kalsium- og placebogruppen gikk ned henholdsvis 0,9 og 0,2 kilo. Kvinnene som fikk vitamin- og mineraltilskudd fikk alle lavere BMI og reduserte i tillegg midjemålene sine. Man så ikke de samme resultatene i de andre gruppene når det gjelder BMI og midjemål.


Løp og kjøp?


- Et det slik at alle overvektige kvinner nå bør løpe og kjøpe kosttilskudd?

- Det som er viktig ved vektreduksjon er å få i seg nok kilokalorier. Da vil man få i seg de nødvendige næringsstoffene gjennom kostholdet, og det er i utgangspunktet ikke behov for tilskudd. Får man i seg for lite energi kan det være nødvendig med kosttilskudd, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh ved Nutricom og von Krogh Ernæring.

Dette gjelder særlig de som har et lavt kaloriinntak på under 1 200 kcal per dag. For å få i seg nok vitaminer og mineraler vil det kreve mye av kostholdet, påpeker hun, og anbefaler derfor å ta kosttilskudd.

- Men ønsker man å være på den sikre siden i en slankeperiode kan man gjerne ta et vanlig multivitamin- og mineraltilskudd som inneholder alle vitaminer og mineraler, sier von Krogh.

- For får man i seg for lite vitaminer kan det muligens påvirke energistoffskiftet. B-vitaminer er blant annet viktig for omsetningen av energi i kroppen. Dessuten vet vi at forbrenningen kan gå ned hvis energiinntaket er for lavt, sier hun.

Hun minner samtidig om at studien er gjort på kinesiske kvinner, og at resultatene ikke nødvendigvis er overførbare. – Dette er bare én studie. Det må mer forskning til rundt dette før vi eventuelt kan anbefale kosttilskudd til alle som skal ned i vekt, sier hun, og avslutter med følgende oppfordring:

- Spis variert og få i deg nok energi slik at behovet for vitaminer og mineraler dekkes gjennom maten.
Les mer om: vitaminer, kosttilskudd, mineraler, slanking, vektreduksjon
Få alle ukens middager til din mobil - les mer her!


Les også:
annonse
Finn mer om vitaminer, kosttilskudd eller mineraler
x
x

Enten

Logg deg på

Send inn knapp
 Husk meg 

Er du ikke registrert?




Registrerte deltakere forplikter seg til å følge debattreglene.

Eller

Ønsker du å skrive uten å logge på, ber vi deg fylle ut sikkerhetssjekken:

Send inn knapp
x
Registrer deg som bruker på KK.no
Skjermnavn:
Passord:
E-postadresse:
Registrer deg som bruker knapp ( glem det )
(vi vil ikke oppgi eller dele ut e-postadressen din)

Diskutér denne artikkelen

Button for add comment
Vis alle svar Endre rekkefølgen
Laster data..
Laster debatt, vennligst vent..

Diskutér denne artikkelen

Innleggstittel
knapp for å registrere innlegg
Du er ikke logget på. Logg på
Pålogget som    Min profil   Logg ut
Avbryt [ x ]

Svar på innlegg

Innleggstittel
knapp for å registrere innlegg
Du er ikke logget på. Logg på
Pålogget som    Min profil   Logg ut
 

Gratis hver uke!


Følg KK på Facebook

Gir været deg en god eller dårlig hårdag?

Oslo 20°C
Trondheim 21°C
Stavanger 16°C
Bergen 15°C
Tromsø 23°C

  Søk blant 50.000 steder



Teller