Glad i et glass vin? Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for, ifølge
en stor amerikansk studie som har pågått i hele 13 år og som nettopp er avsluttet.
Mer enn 19.000 normalvektige amerikanske kvinner over 39 år deltok i studien, og drikkevanene deres ble sett i forhold til hvor mange kilo de la på seg i forsøksperioden.
Drikker du for mye? Sjekk her
Skåler seg slanke
38 prosent av kvinnene drakk aldri alkohol, og det viste seg at de gikk mer opp i vekt enn kvinnene som drakk en alkoholenhet eller to jevnlig.
Derfor er champagne sunt
Kvinner som drakk 15 til 30 gram alkohol om dagen hadde 30 prosent lavere risiko for å bli overvektige enn de som ikke drakk alkohol i det hele tatt.
Rødvin bedre enn øl
Forskerne tror grunnen til at de som tar et glass eller to daglig holder seg slanke, kan være at leveren deres utvikler et separat stoffskiftesystem. Når alkoholen brytes ned omdannes den til varme heller enn fett.
Drikk vin – husk bedre
Det er imidlertid ikke likegyldig hvilken type alkohol du velger. Kvinnene som drakk rødvin la på seg mindre enn de som heller drakk øl eller
sprit. Ifølge andre forskere skal
to glass rødvin om dagen til og med gi deg bedre sex.