At store mengder rødt kjøtt ikke er bra for kroppen er velkjent. Men hvor mye er for mye?
Det har svenskene funnet ut av. Ved Karolinska Institutet har de gjennomført
en studie der hele 30 000 kvinner deltok.
Les også:
Svenskepølsen kan være farlig
Forskningsteamet avdekket at de som spiste
102 gram rødt kjøtt eller mer daglig hadde 42 prosent større risiko for å bli rammet av slag enn de som spiste mindre enn 25 gram rødt kjøtt om dagen.
En liten pakke kjøttpålegg eller en beskjeden biff er altså alt du bør unne deg daglig.
Derfor er mye rødt kjøtt usunt
Det var slagtypen hjerneinfarkt som hyppigst rammet de kjøttelskende kvinnene.
Hovedsynderen i rødt kjøtt er det mettede fettet. Det øker det «dårlige» kolesterolet i kroppen, noe som igjen gir økt risiko for slag og hjertesykdom.
Ta testen:
Hva vet du om fett?
Mindre enn sju prosent av kaloriene du inntar daglig bør komme fra mettet fett. Du kan redusere inntaket av dette fettet ved å bytte ut vanlige melkeprodukter med lettere melkeprodukter.
Spis magert kjøtt, som kyllingfilet og fisk, og erstatt gjerne noe av kjøttet med bønner og linser; de er også rike på
proteiner.