Spis brødskiver til frokost!
TIPS OG RÅD SOM FUNKER:

Spis brødskiver til frokost!

Karbohydratene kan faktisk hjelpe til med å bevare hukommelsen din.

Annonse

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Det er få ting som smaker bedre enn et herlig nystekt brød med favorittpålegget til frokost, og vi nordmenn er kjent for å ha et svært nært og kjært forhold til brødet vårt.

I tider hvor det er mye snakk om karbohydrater, kosthold og matinntak, har nok en del av oss likevel kuttet litt ned på brødinntaket, i håp om bedre helse og en smalere midje.

Dersom du fortsatt er en av dem som våkner opp og ser frem til de daglige brødskivene, har vi imidlertid en gledelig nyhet til deg.

LES OGSÅ: Så mye fiber trenger du i maten

Hjernen trenger karbohydrater


Forskning viser nemlig at karbohydrater, som de vi får gjennom grovt brød, er svært bra for hjernen og hukommelsen, skriver Foxnews.com (ekstern lenke).

En tidligere studie gjennomført ved Tufts universitetet i USA fant at personer som eliminerte karbohydrater fra kostholdet sitt klarte seg dårligere i hukommelsestester enn de som hadde et kosthold som inkluderte karbohydrater.

Ifølge dr. Robin Kanarek, professor i psykologi ved Tufts, er årsaken rett og slett at hjernecellene trenger karbohydrater for å holde «toppform».

- Hjernecellene dine trenger karbohydrater, som er konvertert til glukose i kroppen, for å fungere optimalt, forklarer Kanarek.

Glukose (druesukker) er drivstoffet til hjernen, og energibehovet til hjernen er faktisk veldig stort, noe som betyr at kroppen trenger en viss mengde karbohydrater for å kunne fungere optimalt. Får vi ikke nok karbohydrater gjennom dietten, tar kroppen av proteinene for å omdanne dette til glukose.

Problemet kan oppstå hvis man slanker seg, for da vil ofte mengden proteiner også være begrenset. Det betyr at det ikke er nok for å bevare muskelmasse, og definitivt ikke nok for å levere blodsukker til hjernen.

LES OGSÅ: Maten som brenner kalorier mens du spiser

Brødskiver til frokost


Kanarek fraråder derfor å kutte karbohydrater helt fra kosten, og sier at det beste er å spise fullkornsprodukter og andre langsomme karbohydrater, som fordøyes tregere av kroppen og dermed leverer en jevnere strøm med glukose.

Spiser du noe med karbohydrater til frokost, som for eksempel brødskiver med eggerøre, får hjernen noe å jobbe med allerede fra morgenen av, og dette vil forbedre hukommelsen, også i lengden.

LES OGSÅ: Spis fullkorn - lev lenger

Andre tips til å forbedre og bevare hukommelse:


  • Bytt font på dokumentene dine
    Ja, det høres kanskje litt sprøtt ut, men det å bytte font i word-dokumentene eller mailen din kan faktisk gjøre at du husker ting litt bedre.
    Når du bruker en annen, kanskje litt mer «vrien» (å tyde) font, må hjernen jobbe mer, og forskning publisert i journalen Cognition viser at det kan forbedre langtidshukommelsen.

    Endre dermed font til for eksempel Comic Sans Italicized (brukt i studien publisert i Cognition) for en kjapp løsning kanskje ikke du, men hjernen din vil merke.

    LES OGSÅ: Derfor bør du spise et eple om dagen

  • Surf på nettet i lunsjen
    Ifølge en studie gjennomført ved University of California, kan det å tilbringe én time per dag med å søke etter noe du er interessert i (som for eksempel dine neste reisemål, Facebook holder ikke!) på nettet stimulere frontalloben – den pannelappen som kontrollerer korttidshukommelse.

    LES OGSÅ: 13 ting du ikke skal ha dårlig samvittighet for

  • Bruk øynene når du parkerer
    Glemmer du alltid hvor du har parkert bilen? Da bør du prøve ut denne øvelsen:
    Du stopper ved butikken for å handle middag, gå ut av bilen og legg merke til hvor du har parkert. Forflytt deretter øynene dine fra side til side hvert ½ sekund i 30 sekunder mens du står på ett sted.
    Ifølge forskere ved Manchester Metropolitan universitetet i England kan du, ved å gjøre denne enkle øyebevegelsen, faktisk øke langtidshukommelsen med opp mot 10 prosent.

    LES OGSÅ: P-pillen gir deg bedre hukommelse

  • Drikk litt alkohol med maten
    Det stemmer at overdrevent inntak av alkohol kan føre til hukommelsessvikt. Nye studier har imidlertid funnet ut at det å drikke alkohol i moderate mengder faktisk kan minske risikoen for hukommelsestap. En analyse, publisert i the Journal of Alzheimer’s Disease, fant ut at deltagere som drakk syv eller færre alkoholholdige drikker totalt per uke hadde lavere risiko for kognitive skader, sammenlignet med de som ikke drakk i det hele tatt eller de som drakk mer.

    LES OGSÅ: Ikke drikk gin-tonic etter en romantisk kveld ute

  • Bruk tanntråd før du legger deg
    Det er bra for smilet og kan gjøre underverker for hjernen din.

    - Dersom du ikke bruker tanntråd, kan tannkjøttet ditt bil betent, noe som gjør det enklere for farlige bakterier å komme inn i blodstrømmen, sier dr. Jonathan B. Levine, assisterende professor ved New York University og forfatter av boken «Smile!».

    Dersom disse bakteriene kommer i blodstrømmen din, kan de forårsake infeksjoner i hele kroppen, også hjernen. Dette kan føre til kognitive skader (hukommelsestap, minne etc.), derfor bør du bruke tanntråd daglig.

    LES OGSÅ: Munnskyll kan gi deg dårlig ånde
    Les mer om: hukommelse, brød, karbohydrater, protein
  • Nøkkelord:

    Annonse