Rødvin og sjokolade er sunnere sammen

Rødvin og sjokolade er sunnere sammen

Hvis ikke dette er en gladnyhet, så vet ikke vi!

Annonse

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Forskere forsker på mye rart, og denne gangen har de studert hvilken effekt rødvin og mørk sjokolade har på helsa.

Og svaret er hyggelig. Ved å kombinere rødvin og mørk sjokolade stimuleres blodomløpet, og dette hjelper blodet å frakte mer oksygen til hjernen. Dermed skal du teoretisk bli litt skarpere i tanken når du har inntatt noen slurker rødvin og et par biter mørk sjokolade. Forresten er blodig biff og rødvin også en sunn kombinasjon.

Herlig, ikke sant?

Gode antioksidanter


For å gå litt mer i dybden her, så er det polyfenolene som finnes i mørk sjokolade og rødvin som i kombinasjon gir denne positive effekten. Det har forskere ved Northumbria University funnet ut. Polyfenoner er en plantebasert antioksidant.

LES OGSÅ: Hva er antioksidanter, egentlig?

BARE GODT: Vi visste jo at noe som smaker så godt må være bra for kroppen!
BARE GODT: Vi visste jo at noe som smaker så godt må være bra for kroppen! (Foto:Thinkstock)
Fra før av har studier vist oss at å unne oss et glass rødvin eller noen biter mørk sjokolade er bra for helsa - for jo da, du kan spise sjokolade med god samvittighet. Nå viser det seg altså at selve kombinasjonen gjør effekten ekstra god. Det høres helt fint ut, det. Ingenting er vel bedre enn å slenge seg i sofaen med et glass yndlingsrødt og noen biter mørk mintsjokolade og vite at når du etterpå setter deg ned for å gjøre ferdig jobbpresentasjonen eller studieoppgaven er hjernen skjerpet.

Ikke SÅ enkelt


Når det er sagt, så er det selvsagt noen forbehold her. Den positive effekten ble best merket blant de eldre forsøkspersonene. Og forsøkspersonene fikk piller som inneholdt samme typer polyfenoner som rødvin og mørk sjokolade inneholder. Skulle du fått den samme effekten ved å drikke rødvin og spise sjokolade, måtte du spist så store mengder at du antagelig ville bli så full og kvalm at kvelden endte bøyd over toalettskålen.

Ja, ja, forskerne anser uansett funnene som interessante, og så får vi håpe at man i fremtiden kan lage rødvin og sjokolade som inneholder såpass mye polyfenoner at det holder å drikke et glass og spise tre biter.

I mellomtiden slår vi et slag for placebo-effekten, og oppfordrer deg til å nyte rødvinsglasset og sjokoladebitene med god samvittighet!

Annonse