Det er ingen nyhet at det å spise epler er sunt, og på engelsk er det et kjent ordtak som sier «an apple a day keeps the doctor away».
Ja, fersk forskning har til og med vist at personer som spiser et eple om dagen har
52 prosent lavere risiko for å bli rammet av slag.
I tillegg er epler proppfulle av sunne næringsstoffer, som fiber, fruktsyrer, pektin og antioksidanter, og studier har også vist at epler både
kan virke slankende og kutte det dårlige kolesterolet (LDL-kolesterolet) i blodet, få deg til å puste lettere, forhindre plakk i blodårene, motvirke kreft, gjøre deg smartere og
redusere smerte.
Det eneste epler
ikke er spesielt bra for, er tennene dine.
LES OGSÅ:
Så mange epler bør du spise hver dag
Ikke spis eplet sakte
Ifølge en fersk studie gjennomført ved
King’s College London Dental Institute (ekstern lenke), kan nemlig det å spise epler være opptil fire ganger så skadelig for tennene dine som kullsyreholdige drikker, skriver Daily Mail på sin
helsenettside (ekstern lenke).
Resultatene av studien, som ble ledet av professor David Bartlett, sjef for protetikk ved King’s College, fant også ut at vin og øl øker risikoen for tannskader, mens syltet løk og grapefrukt, som spises mer sjelden, ikke gjør det.
- Det handler ikke bare om hva vi spiser, men hvordan vi spiser det, sier Bartlett:
- Leger pleier å si at det å spise epler er bra for deg, og det er det, men dersom du spiser dem sakte kan de høye syrenivåene i frukten skade tennene dine. Drikker som de fleste av oss forbinder med tannskader, som cola, viste ingen økt risiko.
LES OGSÅ:
Ikke puss tennene rett etter et måltid
Eple og fruktjuice er «verre» enn cola
Mer enn 1000 menn og kvinner i alderen 18 til 30 år deltok i studien, hvor forskerne så på forbindelser mellom slitasje på tennene på ulike steder i munnen og kostholdsvaner.
De så etter
skader på emalje og tannbein (også kalt dentin - den harde substansen som ligger mellom tannemaljen ytterst på tennene og tannmargen ved tannroten) og sammenlignet skadene med deltagernes daglige kosthold.
Resultatene viste at personer som spiste epler var hele 3,7 ganger mer utsatt for tannbein- og emaljeskader, mens personer som drakk kullsyreholdig drikke ikke hadde noen økt risiko for lignende tannskader.
Personer som
drakk fruktjuice var også fire ganger så utsatt for skader på emaljen, mens personer som drakk øl, som også er syreholdig, var tre ganger så utsatt for tannbeinskader.
LES OGSÅ:
Ikke drikk juice til kveldsmaten
Spis i kombinasjon med meieriprodukter
Noen typer epler kan faktisk inneholde så mye som fire teskjeer sukker (fruktsukker), som bidrar til økt syrenivå i munnen.
Ifølge forskerne og andre ernæringseksperter bør man imidlertid ikke slutte å spise epler som følge av disse funnene.
- Frukt kan være syreholdig og inneholder en del sukker. Jeg vil imidlertid ikke råde noen til å kutte frukt og fruktjuice fra kostholdet sitt, sier dr. Glenys Jones, ernæringsekspert ved the Medical Research Council's Human Nutrition Research unit.
Ernæringseksperten foreslår imidlertid at man kombinerer frukten med andre matvarer, som melk og ost. Begge deler inneholder kalsium, som nøytraliserer syre.
Det å drikke vann rett etter at du har spist et eple vil også hjelpe – ved at det skyller munnen.
- Du kan også
drikke fruktjuice og smoothies med et sugerør. Det vil beskytte tennene, sier Jones:
- Det kan også hjelpe å pusse tennene før du spiser syreholdig mat. Det danner nemlig en beskyttelsesbarriere mellom maten og tennene.
LES OGSÅ:
Dette tannstellet kan du faktisk droppe
Noe du lurer på? Spør KK.no
Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?
Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening?
Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.
LES OGSÅ:
Dette gjør vi ofte feil under trening