Derfor bør kvinner kutte ned på sukkerdrikker

Derfor bør kvinner kutte ned på sukkerdrikker

Det øker nemlig risikoen for hjertesykdom, selv om du ikke legger på deg.

Annonse

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Det er ikke akkurat noe nytt at drikker som ser ut som desserter (og ofte inneholder like mye sukker) ikke er spesielt gunstig for helsen.

Ja, en simpel frappé på kafeen, kan faktisk inneholde opp mot 800 kalorier, mens en smoothie kan inneholde 80 gram sukker.

Ny forskning viser også at sukkerholdige drikker – uansett om det er te tilsatt sukker, iskremlignende kaffedrikker, eller brus kan være skadelige for oss kvinner, og da særlig hjertet vårt.

LES OGSÅ: Drikke som saboterer slankekuren

Økt risiko for hjerte- og karsykdommer


Det er forsker og assisterende professor i epidemiologi (læren om befolkningshelse) Christina Shay ved University of Oklahoma Health Sciences Center og hennes team som står bak den nye studien, og som blant annet har sett på sukkerholdige drikkers innvirkning på kvinners hjertehelse, skriver Msnbc.com på sin helsenettside (ekstern lenke).

Og resultatene, som ble lagt frem under the American Heart Associations møte i Florida søndag (mer info om studien finner du her – ekstern lenke), viser altså at kvinner som drikker to eller flere søte drikker hver dag har økt risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer, uavhengig av om de legger på seg av drikkene eller ikke.

Tidligere studier, deriblant Framingham Heart Study, som fortsatt pågår og er inne i sitt 63. år, har også knyttet sukkerholdige drikker opp mot økt risiko for hjertesykdom.

Shay og kollegene hennes fulgte 4166 personer i alderen 45 til 84 år i løpet av en tidsperiode på fem år.

Ifølge forskningslederen var et av de mest slående funnene at kvinner som drikker sukkerholdige drikker utvikler høyere nivåer av triglyserider (en av flere fettforbindelser som finnes i blodet), mens menn gjør det ikke.

LES OGSÅ: Her er kaffe-verstingene

Like skadelig for slanke kvinner


Kvinner som drakk to eller flere sukkerholdige drikker i løpet av en dag, hadde fire ganger så stor risiko for å utvikle forhøyede triglyseridnivåer enn kvinner som drakk færre sukkerholdige drikker.

Kvinnene som drakk sukkerholdige drikker hadde også større risiko for å utvikle unormalt høye blodsukkernivåer, som kan være et tegn på at man er i ferd med å utvikle diabetes.

- Kvinner som drakk to eller flere sukkerholdige drikker per dag, hadde en økning i magefett, men la ikke nødvendigvis på seg. Disse kvinnene utviklet også høyere nivåer av triglyserider og kvinner som egentlig hadde normale blodsukkernivåer gikk fra å ha en lav til å ha en høyere risiko for å utvikle diabetes over tid, sier Shay:

- De fleste tror at personer som drikker mye sukkerholdig drikke går opp i vekt, noe som igjen påvirker risikoen for hjerte- og karsykdommer, samt diabetes. Men det viser seg altså at risikoen for slike sykdommer øker selv om kvinner ikke legger på seg.

Det er med andre ord like skadelig for naturlig slanke kvinner å få i seg denne typen drikker som for overvektige kvinner.

Ifølge Shay kan én av årsakene til at kvinner blir mer skadelidende av sukkerholdige drikker, sammenlignet med menn, være at kvinner trenger færre kalorier.

LES OGSÅ: Ikke drikk for mye av dette

Danner mer usunt magefett


Ifølge dr. Stephanie Coulter, som er direktør for senteret for kvinners hjerte- og karhelse ved Texas Heart Institute, får kroppen et slags «sukkersjokk» når man drikker sukkerholdige drikker.

- Når du drikker en slik drikk så strømmer sukkeret brått inn i systemet ditt, og hvis kroppen har mistet evnen til å bruke insulin for å regulere blodsukkeret, vil dette sukkeret fortsette å sirkulere rundt i kroppen, sier hun.

Høye sukkernivåer vil også øke triglyseridnivåene i kroppen, senke det gode kolesterolet og påvirke kroppen til å produsere flere små molekyler med skadelig kolesterol.

I studien viste det seg også at mange av kvinnene som drakk sukkerholdige drikker dannet mer fett rundt magen, selv om de ikke gikk opp i vekt.

Ifølge kardiologer kan denne type magefett ha en svært negativ innvirkning på hjertehelsen vår.

- Studier har vist at kvinner som er tynne, men har mer fett rundt midjen, har større risiko for å utvikle hjertesykdom, sier dr. Holly Andersen fra Perelman Heart Institute ved New York Presbyterian Hospital/Weill Cornell Medical Center:

- Til forskjell fra fett som ligger rett under huden, og som kan fjernes ved fettsuging, er dette skadelige fettet rundt organene våre med på å øke risikoen for diabetes, høyere blodtrykk og høyere nivåer av triglyserider.

LES OGSÅ: Så mye sukker spiser du

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.
Les mer om: kaffe, sukker, sukkerbomber, brus, smoothie
Nøkkelord:

Annonse