Bedre for hjertet enn smør
Derfor bør du spise mer ost:

Bedre for hjertet enn smør

Ny studie viser at ost ikke øker nivået av skadelig kolesterol i blodet.

Annonse

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Visste du at enkelte typer fett faktisk kan være til fordel for kroppen din?

Andre derimot bør du sky som pesten. Det gjelder spesielt de variantene av fett som kan bidra til at det gode kolesterolet i blodet ditt synker, og det dårlige øker.

For høyt kolesterol kan medvirke til hjerte- og karsykdommer, som er den hyppigste dødsårsaken blant norske kvinner.

Dermed er det flere gode grunner til å droppe smør på brødskiva ved siden av at det kan spare deg for opp mot 27.000 kilokalorier i året.

En ny undersøkelse viser imidlertid at selv om ost inneholder mye fett, har ikke den ikke like stor negativ effekt på hjertet som smør, skriver Daily Mail (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Derfor bør kvinner kutte ned på sukkerdrikkene

Ost har ikke samme virkning på kolesterolet


På bakgrunn av en fersk studie utført av forskere ved Universitetet i København mener de at ost ikke kan settes i samme kategori som smør. Gjennom studien har de funnet ut at ost ikke har like stor negativ virkning på kolesterolnivåene som smør.

- Ost senker nivåene av det dårlige kolesterolet (LDL) sammenlignet med et inntak av samme mengde smør med et like stort fettinhold. Nivåene øker heller ikke sammenliknet med en normal diett, forteller Julie Hjerpested, en av forskerne i studien, til nettsiden.

I undersøkelsen ble 50 personer satt på en kontrollert diett med en bestemt mengde ost eller smør. Gjennom studien ble hver deltaker sammenlignet med seg selv, ved å følge endringene i kroppen som følge av matvarene.
Hva er egentlig kolesterol?
  • Kolesterol er et fettlignende stoff som trengs til bygging av cellevegger og membraner, og til dannelsen av kjønnshormoner, vitamin D og gallesyrer.
  • I blodet har kolesterol oppgaven med å pakke inn og frakte fettstoffer til alle kroppens celler. Kroppen produserer kolesterol selv, så vi trenger egentlig ikke å få det fra maten. Både arv og kosthold påvirker kroppens produksjon av kolesterol.

  • Deltakerne fulgte dietten med en bestemt mengde ost eller smør hver dag over seks uker. Deretter skulle kroppen renses over to uker, før de byttet matvare. Bortsett fra at deltakerne spiste mer fett enn tidligere økte ikke LDL-nivåene til de som spiste ost.

    Når deltakerne spise smør derimot økte LDL-nivåene i gjennomsnitt med 7 prosent.

    LES OGSÅ: Fettet som er ekstra farlig

    Kan skyldes et lavt innhold av kalsium


    Forskerne kunne imidlertid se at det noe av det gode kolesterolet (HDL) ble redusert hos deltakerne som spise ost sammenlignet med når de spiste smør, men ikke sammenlignet med det vanlige kostholdet deres.

    Forskerne spekulerer i flere årsaker til at ost påvirker kroppen annerledes enn smør, men de har foreløbig ikke funnet noen avgjørende årsak i studien.

    En mulig årsak er at ost ikke innholder like mye kalsium, som er vist å øke mengden fett som tas opp av fordøyelsessystemet.

    En annen mulig forklaring går på det høye innholdet av proteiner i ost og gjæringsprosessen, som begge kan påvirke hvordan maten blir fordøyd i forhold til smør.

    - Det er mulig at andre næringsstoffer i osten som for eksempel peptider, kalsium eller andre mikronæringsstoffer kan ha en positiv innflytelse på kolesterolnivåene, forteller Linda Main, klinisk ernæringsfysiolog i organisasjonene Heart UK, til Daily Mail.

    LES OGSÅ: Så feit er osten
    Les mer om: kolesterol, mettet fett, hjerte- og karsykdom, smør, ost
    Nøkkelord:

    Diskutér denne artikkelen

    Annonse