For veldig mange er kaffe en nødvendighet i hverdagen. Spesielt om morgenen er dråpene med sort lykke din beste venn, og bare duften kan få deg opp av sengen.
Likevel er det en oppfatning at du ikke skal drikke for mye eller for sent,
spesielt med tanke på søvn.
Dette kan nok stemme, men du skal heller ikke frykte kaffekoppen. Selv om du kan risikere å ikke få sove på kvelden,
har kaffe også sine fordeler.
Tidliger studier viser at kaffe kan bidra til å redusere
risikoen for å bli rammet av alzheimers.
Ifølge
Time Magazine (Ekstern lenke) viser en fersk studie at kaffe også kan redusere risikon for å rammes av kreft hos kvinner.
LES OGSÅ:
Kaffe er bra for huden
Reduserer risikoen for livmorkreft
Etter å ha sett på mer enn 67.000 tilfeller av kreft hos kvinner mellom 34 og 59 år ble det oppdaget at fire kopper kaffe eller mer om dagen kan redusere risikoen for livmorkreft med 25 prosent, sammenlignet med de som drikker en kopp eller mindre.
Lederen og forfatteren av studien, Edward Giovannucci ved Harvard School of Public Health, forteller at du fortsatt vil redusere risikoen med syv prosent dersom du drikker mellom to og tre kopper.
Fordelene ved å drikke kaffe er ikke noe nytt med tanke på tidligere studier som viser at drikken
bidrar til å senke nivåene av østrogen og insulin, men studien gir et innblikk i hvordan overvekt, østrogen og kaffe kan ha en påvirkning på svulster.
Blant annet kunne forskerne se at overvektige kvinner i større grad reduserte kreftrisikoen ved å drikke mye kaffe. Årsaken til dette tror de kan komme av at det meste av østrogen blir produsert i fettcellene.
LES OGSÅ:
Krydderurten som motvirker kreft
Fordelen skyldes ikke koffein
Giovannucci og forskerne hans undersøkte også hvilke ingredienser i kaffe som bidro til denne effekten, og de fant lignende resultater hos kvinner som drakk koffeinfri kaffe, selv om effekten ikke var like stor.
- Den positive effekten på nivåene av østrogen og insulin kan se ut til å komme fra andre komponenter enn koffein, ettersom vi kan se
fordelene også ved koffeinfri kaffe, forteller han.
Forskerne nevner blant annet at kaffe innholder masse antioksidanter, som kan bidra til å beskytte cellene.
At fordelene ikke kun skyldes koffein er spesielt viktig i forhold til at du ikke vil finne de samme fordelene ved å drikke koffeinholdig brus eller andre relaterte produkter. Faktisk kan slike prdoukter øke risikoen for livmorkreft
hos kvinner på grunn av det høye sukkerinnholdet.
LES OGSÅ:
Lettbrus øker risikoen for slag
Trenger mer forskning
Selv om forskerne har funnet en sammenheng mellom kaffe og å senke risikoen for livmorkreft, understreker imidlertid Giovannucci at det trengs mer forskning på området.
- Det er ennå for tidlig i studiene til at vi kan anbefale kvinner å drikke mer kaffe for å redusere risikoen for livmorkreft, sier han.
LES OGSÅ:
Kapselkaffe er «giftigere» enn annen kaffe