For høyt kolesterol
kan medvirke til hjerte- og karsykdommer, som er den hyppigste dødsårsaken blant norske kvinner.
Kroppens produksjon av kolesterol blir påvirket av arv, men også kosthold siden vi egentlig ikke trenger å få det fra maten vi spiser.
Dermed er det flere gode grunner til å droppe smør på brødskiva ved siden av at det kan
spare deg for opp mot 27.000 kilokalorier i året.
Det er spesielt enkelte typer fett du bør sky som pesten, siden de bidrar til at det gode kolesterolet i blodet ditt synker, og det dårlige øker.
Men heldigvis har ikke maten du spiser bare negative konsekvenser. Blant annet kan
brokkoli holde hjernen sunn inn i alderdommen, grapefrukt kan øke konsentrasjonen og gulrot kan gjøre underverker for huden din.
Naturligvis finnes det også de matvarene som også senker kolesterolet ditt, skriver
Prevention (Ekstern lenke).
LES OGSÅ:
Her er den perfekte novembermaten
Havre
Hvis du ønsker å senke kolesterolet, kan det faktisk være så enkelt som å endre på måltidet ditt om morgenen.
Du har sikkert fått med deg til
nå at en god frokost har mange fordeler, og hvis du i tillegg inkluderer to porsjoner med havre om morgenen kan du senke kolesterolnivået ditt med 5,3 prosent på bare seks uker.
Årsaken til den positive virkningen skyldes betaglukan, et som i havre som absorberer LDL, det dårlige kolesterolet i kroppen. Prøv for eksempel
å starte dagen med en bolle havregrøt i morgen.
Rødvin
Ja, et glass rødvin har faktisk sine fordeler for kroppen din, og som om ikke det var nok blir rødvinen
enda sunnere sammen med mørk sjokolade. Herlig!
Det viser seg at de fiberrike, blå vindruene Tempranillo kan ha en stor virkning på kolesterolnivåene dine. En studie som tidligere har blitt utført av spanske forskere viste at når testpersonene spiste et kosttilskudd med de samme ingrediensene som druene, sank LDL-nivåene med 9 prosent.
I tillegg kunne forskerne se at LDL-nivåene på testpersonene som hadde et høyt kolesterol når de startet testen, sank med 12 prosent.
LES OGSÅ:
Tranebær bør du spise mer av
Laks og annen fet fisk
Omega-3 fettsyrer er en av de store helseunderverkene som har vist seg å ha en forebyggende effekt mot hjertesykdommer, demens og mange andre sykdommer.
Nyere studier viser nå at de i tillegg kan bidra til å senke det dårlige kolesterolet i kroppen. Studien fra Loma Linda University viste at du kan øke HDL-nivåene (det gode kolesterolet) med 4 prosent ved å erstatte matvarer som inneholder mettet fett, med matvarer som laks, sardiner og sild som inneholder omega-3 fettsyrer.
En annen studie viser også at
fisk kan senke risikoen for diabetes 2, bare ved å spise fisk 2-3 ganger i uken, så sørg for å få fisk inn på ukesmenyen.
Hvitløk
Ved siden av at hvitløk gir en utrolig smak til en hvilken som helst rett, har studier vist at planten kan senke kolesterolet, forebygge blodpropp, redusere blodtrykket og beskytte deg mot infeksjoner.
Ny forskning tyder også på at hvitløk, i et tidlig statium, kan bidra til å stoppe plakk som blokkerer blodårene, ved å forhindre kolesterolpartikler fra å feste seg til blodårene.
For å få en god effekt bør du spise 2-4 ferske fedd om dagen. Hvis du er redd for å stinke opp arbeidsplassen eller leiligheten kan et et glass melk hjelpe på ånden.
LES OGSÅ:
Derfor bør du spise gresskarfrø