Er du en av dem som spiser mye sitrusfrukt? Det gjør du i så fall lurt i.
Ny forskning viser nemlig at sitrusfrukter – og særlig appelsin og
grapefrukt, kan
redusere risikoen for slag hos kvinner med 19 prosent, skriver Msnbc.com på sin
helsenettside (ekstern lenke).
LES OGSÅ:
Grapfrukten er tilbake
Inneholder viktige antioksidanter
Ifølge studien, som ble gjennomført av ernæringsprofessor Aedín Cassidy ved East Anglia universitet i Storbritannia, er sitrusfrukter spesielt rike på en subgruppe flavonoider
(antioksidanter) kalt flavanoner.
Og det er nettopp disse stoffene som har vist seg å ha en positiv innvirkning på risikoen for slag.
I studien fulgte Cassidy og forskningsteamet 69.622 kvinner i en tidsperiode på 14 år. Alle kvinnene rapporterte inn sitt totale matinntak (inkludert
inntak av frukt og grønt) hvert fjerde år.
Forskerne analyserte deretter kvinnenes kosthold, og så nærmere på flavonoidinnholdet i matvarene. Resultatene viste da at flavanonene hadde størst innvirkning på forekomsten av
slag.
- Flavanoner kan redusere risikoen for slag gjennom flere ulike mekanismer. Blant annet er de viktige for helsen til blodkarene, og i tillegg motvirker de betennelser, forklarer Cassidy.
LES OGSÅ:
Frukten som faktisk funker
Én eller flere om dagen
Flavanoner finnes også i fruktjuice laget på sitrusfrukt, men forskerne anbefaler å heller
spise én eller flere sitrusfrukter (appelsin, grapefrukt) om dagen, siden juice ofte inneholder mye sukker.
Tidligere studier som har sett på forbindelse mellom
fruktinntak og risikoen for slag har hatt litt blandede resultater.
Én studie viste blant annet at det var en forbindelse mellom inntaket av frukter med hvitt fruktkjøtt – som epler og pærer, og minsket risiko for slag, mens det ikke ble funnet lignende forbindelser når det gjaldt inntak av oransje og gule frukter.
Ifølge Cassidy, hvis studie skal publiseres i aprilutgaven av tidsskriftet the Stroke: Journal of the American Heart Association (mer info finner du
her - ekstern lenke), er det fortsatt behov for å gjennomføre flere studier for å bekrefte flavanonenes effekt på slagrisikoen.
LES OGSÅ:
Gi plass til mer antioksidanter i kosten
Også bra med mandariner
Dersom du ikke er spesielt glad i appelsiner eller grapefrukt, trenger du imidlertid ikke fortvile.
Tidligere forskning har nemlig vist at mandariner (
ikke det samme som klementiner) også har en positiv effekt når det gjelder risikoen for slag.
I tillegg er mandariner spekket med såkalte superflavonoider, som bidrar til å senke det dårlige kolesterolet i blodet, og er rike på nobiletin (flavonoid som finnes i skallet), som er ti ganger så sterkt representert i mandariner som i grapefrukt og som kan beskytte mot fedme.
LES OGSÅ:
Tenk på dette før du skreller klementinen