Meieriprodukter er populær kost her til lands, og inntaket av ost, smør, melk, fløte og andre melkebaserte matvarer holder seg stabilt.
Ifølge Helsedirektoratet har det imidlertid foregått en vridning fra fete til magrere meieriprodukter over en tid nå, og dette er positivt, da det er de magre melkeproduktene som har mest
gunstig effekt på helsa.
Årsaken til at du bør velge produkter med lite fett, salt og
tilsatt sukker, fremfor produkter med mye mettet fett (
helmelk, fløte, fet ost) er at
forskning har vist at utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer kan redusere risikoen for hjertesykdom, samt at inntak av transfett øker risikoen for hjertesykdom, står det på
Matportalen.no (ekstern lenke).
LES OGSÅ:
Nå har melken blitt sunnere
Minsker risikoen for slag
Fersk forskning tyder også på at det å velge magre meieriprodukter kan være gunstig for hjernen og minske risikoen for slag, skriver forskningsnettstedet
Alphagalileo.org (ekstern lenke).
Det er forskere fra Karolinska Institutet i Sverige som har gjennomført en studie hvor de så nærmere på helseeffektene av magre meieriprodukter sammenlignet med mer fettrike produkter.
Og resultatene, som er publisert i tidsskriftet Stroke (mer info finner du
her ekstern lenke), viste at
kvinner og menn som fikk i seg melk, yoghurt og ost med lavt fettinnhold hadde mindre risiko for å utvikle slag fremfor de som spiste fetere meieriprodukter.
Blant de 74.961 testdeltagerne (i aldergruppen 45 til 83 år) hadde personene som spiste magre meieriprodukter 12 prosent lavere risiko for slag og 13 prosent lavere risiko for iskemisk hjerneslag (avlukning av en blodåre og blodtilførselen til deler av hjernen blir helt eller delvis blokkert).
LES OGSÅ:
Derfor bør du velge økologisk melk
Positiv effekt på blodtrykk
- Dette er den største studien så langt som har sett på sammenhengen mellom inntak av ulike meieriprodukter og
risikoen for slag blant voksne menn og kvinner, sier Susanna Larsson, professor i epidemiologi og en av forfatterne bak studien:
- Hvis man ser på det fra et offentlig helseperspektiv, så vil personer som
bytter ut fete meieriprodukter med de magre variantene kunne redusere risikoen for slag og oppleve andre positive helseeffekter.
SJEKK NÆRINGSINNHOLDET: Det lønner seg å sjekke næringsinnholdet i meieriproduktet før du kjøper det. Produktene med mindre fett er nemlig like næringsrike. (Foto:Getty Images)
Ifølge forskerne kan det høye innholdet av næringsstoffer som kalsium, kalium, magnesium og vitamin D i magre meieriprodukter være grunn til at risikoen for slag reduseres.
- Det er mulig at vitamin D-innholdet i magre meieriprodukter kan ha sammenheng hvertfall delvis, med den reduserte risikoen for slag, da vitamin D kan ha en positiv effekt på blodtrykk, sier Larsson.
LES OGSÅ:
Slik dropper du smøret på skiva
Sjekk fettinnhold i butikken
Som følge av helseeffektene anbefaler Helsedirektoratet at vi bytter ut fetere melketyper med magre varianter (for eksempel skummet melk), og at vi også velger lettere ostevarianter.
Innholdet av fett varierer mye mellom de ulike melketypene og produktene, og derfor kan det være lurt å
ta en titt på innholdsfortegnelsen/varedeklarasjonen før du kjøper.
For eksempel inneholder helfet ost cirka 28 gram fett per 100 gram ost, halvfet ost cirka 16 gram og mager ost cirka 9 gram som er en betydelig forskjell.
Et annet godt tips når du skal kjøpe meieriprodukter, er å
velge de som er Nøkkelhullsmerket.
Melk og melkeprodukter som har Nøkkelhullet inneholder mindre fett, mettet fett, sukker og salt enn produkter av samme type. Nøkkelhullsmerket
ost inneholder for eksempel omtrent en tredel mindre mettet fett enn helfet ost.
Du kan også finne næringsinnholdet i ulike meieriprodukter på Matvaretabellen (ekstern lenke).
LES OGSÅ:
Kutt fett uten at du merker det