Bærene som holder hjernen frisk

Bærene som holder hjernen frisk

Jordbær og blåbær kan bremse ned kognitiv forfall i alderdommen.

Annonse

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Her til lands konsumerer vi store mengder friske og ferske bær om sommeren, og i tillegg til at det smaker nydelig har det også store fordeler for kroppen din.

En ny studie viser nemlig at jordbær og blåbær kan bidra til å bremse ned utviklingen av kognitivt forfall i alderdommen, skriver Daily Mail (Ekstern lenke).

Forskerne mener at den positive effekten skyldes det høye innholdet av flavonoider, et antioksodant funnet i planter som kan beskytte mot flere sykdommer.

LES OGSÅ: Dropp kosttilskudd - velg heller dette

Kostholdet er viktig for å forebygge


- I studien har vi sett nærmere på hvordan et høyt inntak av bær kan bremse ned utbredelsen av kognitivt svikt, forteller Elizabeth Devore ved Harvard Medical School i Boston.

Ekspertene mener at betennelser og stress kan øke risikoen for kognitivt forfall, og tror at et kosthold med et større innhold av flavanoider kan begrense de skadelige effektene av dette.

Hjernecellene er spesielt sensitive for frie radikaler, en destruktiv gruppe atomer som kan skade cellemembraene og DNA-et inne i cellene, og antioksidantene fra bærene bidrar til å nøytralisere disse.

Derek Hill, professor innen Medical Imaging Sciences ved Universitetet i London, forteller til Daily Mail at han er svært positiv til den nye studien siden han mener det er for mye fokus på medisiner, og ikke eventuelle forandringer i kostholdet.

- Dette er en stor og vel gjennomført studie som i stor grad styrker bevisene for at endring av kostholdet kan utsette utbruddet av kognitiv forfall som demens, forteller han.

LES OGSÅ: Krydderet du bør ha på pizzaen

Bremset ned den kognitive aldringen med 2,5 år


Fra 1976 har forskerne fulgt kostholdet til over 121.000 kvinnelige sykepleiere mellom 30 og 55 år, som regelmessig har svart på spørsmål innen kosthold, helse og livsstil.

I tidsrommet mellom 1995 og 2001 så deretter forskerne på den kognitive funksjonen til over 16.000 deltakerne over 70 år. Dette ga forskerne en mulighet til å kartlegge sammenhengen mellom kostholdet og den kognitive funksjonen til kvinnene.

Deltakerne i studien som hadde et høyt inntak av bær bremset ned den kognitive aldringen med opp til to og et halvt år, som tyder på at blåbær og jordbær kan bremse ned kognitiv forfall hos eldre kvinner.

Forskerne bak studien kan imidlertid ikke utelukke at kvinnene som spise mer bær også kunne ha andre sunne vaner, som for eksempel mosjon. Dette vil ha en stor effekt på resultatene.

LES OGSÅ: - Bytt ut hvetemelet med dette
Les mer om: antioksidanter, bær, frukt, jordbær, blåbær, kognitiv svikt
Nøkkelord:

Annonse