I tillegg til godbitene i godteriskålen er det kjent at drikkevarer ofte inneholder mye kalorier. Og blant de største syndebukkene på væskefronten er alkohol.
Heldigvis finnes det flere alternativer i bardisken som ikke er
så ille for vekten din, og velger du riktig kan du spare
opp mot 200 kilokalorier per glass.
Rødvin kan for eksempel være et godt alternativ, og tidligere studier har vist at drikken kan ha fordeler for skjelettet.
Tross de helsebringende effektene, skal du likevel ikke drikke ubegrensede mengder med rødvin, skriver
Daily Mail (ekstern lenker).
Bør begrenses til tre glass i uken
Selv om forskning tyder på at at vin kan forebygge hjertesykdommer og hjelpe deg ned i vekt, så gjelder disse fordelene bare hvis du holder deg til en begrenset mengde.
Forskerne bak den nye studien - som er gjennomført ved Oxford University, oppfordrer derfor alle til å
begrense alkoholinntaket til tre små glass i uken.
Studien viste også at et lavere alkoholinntak kan bidra til å spare opp mot 4500 liv i året i Storbritannia.
Hvis befolkningen kuttet ned alkoholinntaket sitt, vil dette kunne bidra til å stanse epidemien av kroniske, alkoholrelaterte sykdommer som man mener kan forårsake over 200.000 dødsfall i løpet av de neste 20 årene.
- Mer enn 4000 dødsfall som følge av kreft, hjertesykdom, hjerneslag og leversykdommer i England kan forebygges hvis de som drikker reduserer inntaket til en halv enhet per dag - et nivå som er mye lavere enn dagens anbefalinger, forteller Dr Melanie Nichols, som er leder av studien og forsker innen hjertesykdom og helse ved Universitetet i Oxford.
LES OGSÅ:
Dette bør du spise oftere
Mye lavere enn dagens anbefalinger
De nåværende anbefalingene gitt av det engelske helsedepartementet fraråder menn å drikke mer enn 3-4 enheter om dagen og kvinner å drikke mer enn 2-3 enheter om dagen.
Ett glass vin i England tilsvarer omkring 1,3 enheter, i motsetning
til i Norge hvor ett glass på 150 ml tilsvarer én enhet.
Den nye studien viser imidlertid at man
ikke bør overstige et inntak på en halv enhet om dagen for å senke risikoen for kroniske sykdommer. Det tilsvarer halvparten av et lite glass vin, eller en kvart halvliter med øl.
Funnene kan bidra til å endre de nåværende anbefalingene, som blant annet har skapt bekymring - fordi mange mener de feilaktig legger frem at alkoholinntak daglig er sunt.
LES OGSÅ:
Øl eller hvitvin - hva bør du velge?
Ikke bare posititve effekter
Forskerne så imidlertid ikke bare positive resultater ved å senke anbefalingene.
Blant annet ville de forebyggende egenskapene i forhold til hjertesykdom synke. Et lavere alkoholinntak vil antagelig føre til 843 ekstra dødsfall per år.
Likevel kunne ikke dette sammenlignes med de over 4500 dødsfallene man kan forvente som følge av et stort inntak av alkohol.
- Når de kroniske sykdommene balanseres mot hverandre, er det optimale inntaket mye lavere enn hva mange tror, forteller Dr Nichols.
LES OGSÅ:
Fransk rødvin er sunnere enn tysk