De fleste av oss er klar over at det er viktig å få i seg nok antioksidanter gjennom kosten.
Det er imidlertid ikke alle som vet
akkurat hva disse stoffene er og
hvorfor man bør få det i seg?
- Antioksidanter er rett og slett et samlenavn for en lang rekke stoffer. Noen er vitaminer, noen er mineraler og noen er fargestoffer i bær, frukt og grønnsaker. Særlig bær viser seg å være proppfulle av antioksidanter, har kostholdsekspert Jeanette Roede tidligere uttalt til KK.no.
LES OGSÅ:
Næringsstoffene du ikke bør glemme
Kroppens forsvarere
Som KK.no tidligere har skrevet, er det flere grunner til at vi bør
få i oss nok antioksidanter, men den viktigste er at disse stoffene beskytter kroppen mot såkalt «frie radikaler».
- I kroppens stoffskifte dannes det hele tiden små mengder skadelige stoffer. Disse kalles frie radikaler og kan skade celler og vev. Antioksidantene fungerer som kroppens forsvarere mot disse skadelige stoffene. De er hele tiden på vakt for å holde de frie radikalene «i sjakk», har Roede forklart:
- Hadde vi ikke hatt antioksidanter til å beskytte oss mot disse skadelige stoffene, ville vi «harsknet» i løpet av kort tid. Ekstra mye frie radikaler dannes når immunsystemet er opptatt med å forsvare seg mot infeksjoner, og når vi utsettes for luftforurensning, tobakksrøyk og stråling. Da kan det oppstå situasjoner med såkalt oksidativt stress - der det er for mye frie radikaler og for lite antioksidanter.
LES OGSÅ:
De viktigste matvarene for kvinner
Beskytter mot alvorlig sykdom
Antioksidanter finnes blant annet i frukt og grønnsaker, og det er ofte svært høyt innhold i
matvarene med sterk farge – som for eksempel brokkoli, nyper, paprika, blomkål, blåbær, epler og tomater.
En annen viktig grunn til at du bør få i deg nok, er at stoffene er blant de beste midlene for å
forebygge sykdom, deriblant hjerte- og karsykdommer og kreft.
Ny forskning viser også at spesielt tre former for antioksidanter –
vitamin C (finnes i blant annet appelsiner, paprika og poteter ) og E, samt selen (de to sistenevnte finnes blant annet i egg, fisk og skalldyr), kan redusere faren for kreft i bukspyttkjertelen, skriver
Foxnews.com (ekstern lenke).
Det er forskere fra Norfolkavdelingen til European Prospective Investigation of Cancer (EPIC) som har kommet frem til dette.
STERKE FARGER: Velg frukt og grønt i sterke farger for å være sikret høyt innhold av antioksidanter. Prøv også å få i deg minst fem om dagen - altså 200 gram frukt og 300 gram grønnsaker. (Foto:Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer)
LES OGSÅ:
Derfor bør du spise mer bær
Redusert risiko for bukspyttkjertelkreft
Bukspyttkjertelkreft er blant de dødeligste kreftformene. Etter fem år er overlevelsesraten kun på fire prosent, og ifølge
Forskning.no (ekstern lenke)
dør det, på verdensbasis, en kvart million mennesker av sykdommen hvert år.
Tidligere har det vært antatt at røyking, diabetes type 2 og gener er blant de store risikofaktorene for sykdommen, men den nye studien tyder altså på at det du spiser også har en stor innvirkning.
I studien analyserte forskerne data fra over 24.000 personer i alderen 40 til 74 år i Storbritannia. Disse deltok i en studie som heter the EPIC-Norfolk Study, som varte fra 1993 til 1997. Deltagerne fylte regelmessig ut skjemaer i forhold kostholdsvaner, ga blodprøver og skrev matdagbok.
Resultatene, som er publisert i tidsskriftet GUT (mer info finner du
her – ekstern lenke) viste altså at personene som fikk i seg
mye antioksidanter (i form av vitamin C, E og selen), hadde betydelig lavere risiko for å utvikle bukspyttkjertelkreft.
Faktisk var risikoen 67 prosent lavere over en tiårs-periode, sammenlignet med personer som hadde lavest inntak av antioksidantene.
LES OGSÅ:
Maten du alltid bør ha i huset
Øk inntaket av vitamin C, E og selen
Ifølge forskerne viste resultatene deres også at det kun var personene med lavest inntak av vitamin C, E og selen, som hadde økt risiko for kreft i bukspyttkjertelen.
For eksempel delte forskerne personene inn i fire like grupper basert på deres inntak av selen. Personene i den gruppen med lavest inntak, hadde to ganger så høy
risiko for å utvikle kreftsykdommen som personene i de tre andre gruppene.
Det samme gjaldt for vitamin E-inntaket. Personene med lavest inntak hadde 43 prosent større sjanse for å utvikle sykdommen.
Hvis disse funnene blir bekreftet gjennom videre forskning, mener forskningslederne at et
økt inntak av antioksidanter, og da særlig de studerte stoffene, vil kunne forhindre 1 av 12 tilfeller av kreft i bukspyttkjertelen.
Mer informasjon om antioksidanter, effekt og anbefalt mengde får du i denne artikkelen!
LES OGSÅ:
Popkorn har mer antioksidanter