Ned i vekt med vekter?

Spørsmål: Jeg er en jente på 32 år som elsker å trene med vekter! Begynte å trene med vekter for ca halvannet år siden. Begynte med det for å gå ned i vekt - men det har jo ikke skjedd. Så jeg trenger noen tips. Jeg trener 3 ganger i uken med vekter. Men bør vel gjøre noe annet også. Jeg er veldig overvektig, så jogging er ikke et spesielt godt alternativ... Har problemer med beinhinnebetennelse så jeg får veldig vondt i beina når jeg går også. Kan du gi meg noen gode tips?
Linda

Svar: Siden du trener ganske aktivt med vekter regner jeg med at du er medlem på et treningssenter. Det er bra når du leter etter alternative måter du kan trene kondisjon på siden jogging og gange foreløpig ikke kommer på tale.

Jeg synes du skal gjøre følgende to-tre ganger i uka:

  • Start med 10-15 minutter på ergometersykkel. Motstanden bør være ganske lett, slik at du ikke får melkesyre i bena
  • Gå over til en elliptisk maskin (en sånn som har fot-plattformer som beveges i en slags halvsirkel). Bruk denne maskinen i en halv time. Intensiteten bør være slik at du puster ganske tungt og kjenner at du blir svett. Da skal du se at det blir fart på forbrenningen din.
  • Den elliptiske maskinen kan være uvant til å begynne med, derfor kan det lønne seg å starte med litt kortere økter i starten. Den er kjempefin fordi du ikke får støtbelastning men faktisk får jobbet bra med kondisjonen din. I en forskningsstudie viste det seg at de som trener på den oppga intensiteten som lavere enn den egentlig var - de trente altså mer effektivt den de trodde!

    Om du synes at det blir mye trening synes jeg du skal kutte ned litt på styrketreningen. Tren ferdig styrke først og ta kondisjonstreningen til slutt.

    Jill Jahrmann
    treningsekspert
    jill@kk.no

    Mest lest