Å SOVNE BAK RATTET: ifølge Statens vegvesen har over 40 prosent av norske bilførere opplevd å sovne bak rattet. Foto: Shutterstock / A. and I. Kruk
Å SOVNE BAK RATTET: ifølge Statens vegvesen har over 40 prosent av norske bilførere opplevd å sovne bak rattet. Foto: Shutterstock / A. and I. Kruk
Sovne bak rattet:

Å gå lenge uten søvn er som å kjøre med promille

- Dupper du av i noen sekunder, er det verre enn å kjøre med bind for øynene, sier ekspert.

Altfor mange kjører når de er livsfarlig trøtte, og ifølge Statens vegvesen har over 40 prosent av norske bilførere opplevd å sovne bak rattet. I tillegg er det store mørketall og mange nestenulykker. Mange innrømmer ikke at de har sovnet bak rattet om det skjer en ulykke.

LES OGSÅ: 750 000 nordmenn har alvorlige søvnproblemer

- Å kjøre når du er trøtt er ikke bare dumt, men direkte livsfarlig. Dupper du av i noen sekunder, er det faktisk enda verre enn å kjøre med bind for øynene. Du har rett og slett ikke kontroll i det hele tatt, og risikerer liv og helse både for deg selv og andre, sier Ann-Kathrin Årøen, som er kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

I løpet av bare 2-3 sekunder vil du i 80km/t kjøre 50 meter. Noen våkner ved at de kjører over romlefelt på veien, mens andre havner over i motgående kjørebane eller rett og slett kjører av veien.

- Det er hårfine marginer for hvorvidt det går bra eller om det skjer en alvorlig ulykke, sier Årøen.

Dersom du er så trøtt at du egentlig bare lengter etter sofaen, bør du ikke kjøre i det hele

LES OGSÅ: Få maks ut av høneblunden

Som å kjøre med promille

Det er størst risiko for å sovne om natten, men de fleste ulykkene som skjer fordi folk sovner, skjer om dagen. Da er det også mest trafikk, og konsekvensene av å sovne kan bli fatale.

- Å være lenge uten søvn er som å kjøre med promille. Dersom du er så trøtt at du egentlig bare lengter etter sofaen, bør du ikke kjøre i det hele. Utsett turen til du er mer uthvilt, sier Årøen.

Vegtrafikkloven sier at det er forbudt å kjøre når du er trøtt og sliten, og kan utsette andre for fare.

- Å sove 15 minutter før du setter deg i bilen kan være helt avgjørende for din egen og andres sikkerhet. Dersom du havner i en ulykke, og det kan bevises at du sovnet bak rattet, kan du også miste førerkortet. I tillegg vil forsikringsutbetalingen falle bort eller reduseres, sier hun.

Ifølge Transportøkonomisk institutt sier nesten hver tredje at det hender de kjører selv om de føler seg for trøtte, fordi «det ikke er andre måter å komme seg frem på». 

LES OGSÅ: Farlig å sove for lite?

ÅRSAK TIL DØDSULYKKER: Statens vegvesen opplyser at tretthet eller sovning har vært medvirkende årsak i 10 prosent av alle dødsulykkene i 2015.
ÅRSAK TIL DØDSULYKKER: Statens vegvesen opplyser at tretthet eller sovning har vært medvirkende årsak i 10 prosent av alle dødsulykkene i 2015.Shutterstock / Fotos593

Tretthet er årsak til dødsulykker

- I vår dybdeanalyser av dødsulykkene i 2015, mener man at tretthet eller sovning har vært medvirkende årsak i 10 prosent av alle dødsulykkene i 2015, sier Kjell Bjørn Vinje, som er pressesjef i Statens vegvesen.

Ved mange ulykker kan de se tegn til at føreren har sovnet, blant annet ved at bilen har kjørt sakte ut av kjørebanen, eller at det er mangel på bremsespor. 

Vinje opplyser om at i 70 prosent av ulykkene hvor tretthet er registrert som årsak, er tretthet vurdert til å være det som direkte utløste ulykken.

I perioden 2005 – 2015 har tretthet vært en medvirkende faktor i 14 prosent av dødsulykkene.

LES OGSÅ: Ikke sett deg bak rattet hvis du føler deg dårlig

Disse tegnene bør du være obs på

Trygg trafikk sier at følgende er tegn på at du ikke bør kjøre:

  • Gjesping og kribling i kroppen.
  • Du kjenner at tankene flyr og at det er vanskelig å konsentrere seg om kjøringen.
  • Du føler deg frostig.
  • Du føler det er vanskelig å holde jevn fart.
  • Du kjører mer vinglete.


Dersom du føler deg trøtt og sliten, har Årøen følgende råd:

  • Ikke kjør når du er trøtt og helst vil sove. Utsett turen til du er mer uthvilt.
  • Stopp bilen, kjør inn til siden og sov. 15 minutter med søvn gjør underverker.
  • Bytt på å kjøre.
  • Sørg for å ta jevnlige pauser for å få beinstrekk og frisk luft.
  • Spis sunt på turen. Mat med mye sukker gjør deg trøtt og uopplagt.
  • Pass temperaturen i bilen. Er det for varmt blir du sløv. 
     

- Å skru opp musikken, drikke kaffe, brus og spise sjokolade hjelper bare noen få minutter, så vil du føle deg enda trøttere, sier Årøen.

Til forsiden