BELGFRUKTER HAR EN POSITIV EFFEKT PÅ VEKTA: Dersom du ønsker å holde vekta kan du med fordel spise en porsjon bønner, erter eller linser hver dag.  Foto: Shutterstock / AS Food studio
BELGFRUKTER HAR EN POSITIV EFFEKT PÅ VEKTA: Dersom du ønsker å holde vekta kan du med fordel spise en porsjon bønner, erter eller linser hver dag. Foto: Shutterstock / AS Food studio

Derfor bør du spise en porsjon bønner, linser eller erter hver dag!

Forskere hevder at belgfrukter kan ha en meget positiv effekt på vekta.

Er du en av dem som har prøvd seg på utallige slankekurer, og opplevd at tallet på vekten stadig hopper opp igjen? Vel, da er du ikke alene. Det å unngå å legge på seg i ettertid kan nemlig være vanskeligere enn det å gå ned i vekt, og det er derfor det sies at den hardeste jobben begynner når slankekuren er over.

Nå viser en ny studie fra St. Michaels Hospital i Toronto i Canada, som er presentert i siste utgave av The American Journal of Clinical Nutrition, og gjengis i Science Daily, at det kan være gunstig å inkludere belgfrukter i kosten dersom du vil varig ned i vekt. 

Forskerne bak studien har foretatt en systematisk gjennomgang av alle tilgjengelige undersøkelser når det gjelder effekten av å spise belgfrukter – og konklusjonen er at man ved å spise en liten kopp med dette daglig (cirka 130 gram) vil få et varig vekttap på 0,34 kilo i løpet av seks uker.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mungbønner

Vi spiser for lite belgfrukter  

For å komme frem til dette resultatet har forskerne gått igjennom 21 ulike kliniske studier, som inkluderer 940 voksne kvinner og menn, som i gjennomsnitt gikk ned 0,34 kilo i løpet av seks uker ved å spise en porsjon med belgfrukter, uten å gjøre andre endringer i sitt kosthold.

– Denne nye studien samsvarer godt med våre tidligere undersøkelser, som viser at belgfrukter gir økt metthetsfølelse, noe som igjen kan føre til et generelt lavere matinntak, sier Dr. Russell de Souza ved St. Michaels Hospital, som er ansvarlig for studien, og legger til: 

– Selv om vekttapet i seg selv ikke er så stort, viser våre funn at belgfrukter kan hjelpe deg til å gå ned i vekt, og ikke minst, ikke gå opp i vekt igjen. 

Han mener også at disse matvarene kan være med på å redusere kolesterolet og dermed redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

– Til tross for de relativt godt kjente helseeffektene belgfrukter har, spiser kun 13 prosent av kanadiere belgfrukter daglig, og de fleste spiser langt mindre enn det som er anbefalt. Det betyr at det er et stort potensiale for mange i det å inkludere mer belgfrukter i kostholdet, som vil gi god effekt på vekten, sier han.

LES OGSÅ: 6 grønnsaker med høyt proteininnhold

Du kan med fordel spise mer bønner

Men belgfrukter, som for eksempel bønner, er ikke bare geniale fordi de hjelpe deg å holde vekten - de gir deg også en god del fiber og solide doser av mineralene jern og folat.
 
Kombinasjonen av lite kalorier, mye proteiner og fiber, gjør at bønner er mat som ikke så lett legger seg på hoftene og dessuten gjør deg ordentlig mett.

- Bønner er også en matvare som setter fart på magen, har Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS, tidligere fortalt. 

I tillegg har en tidligere studie fra Harvard School of Public Health, utført på 2000 menn og kvinner, vist at de som bytter ut et daglig rismåltid med bønner, har 35 prosent lavere risiko for å få symptomer på diabetes. Grunnen mente forskerne er denne:

- Bønner inneholder langt større mengder fiber, mye mer protein og har en lavere glykemisk indeks. Det betyr at bønner stimulerer insulinproduksjonen i langt mindre grad enn ris, forklarte ernæringsprofessor Frank Hu ifølge Reuters Health.

Bønner inneholder dessuten mye antioksidanter, som kan bidra til å beskytte kroppen mot alvorlig sykdom, og ifølge Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, har en rekke studier vist at de som spiser mye bønner, har lavere risiko for å utvikle hjertesykdom.

Til forsiden