UTSATT? Stadig flere i 30-årene har lav beintetthet, og står derfor i fare for å utvikle osteoporose, sier Bjørn Otto Strømme. Foto: Shutterstock / Tharakorn
UTSATT? Stadig flere i 30-årene har lav beintetthet, og står derfor i fare for å utvikle osteoporose, sier Bjørn Otto Strømme. Foto: Shutterstock / Tharakorn

Ekspert advarer: - Stadig flere i 30-årene står i fare for osteoporose

Derfor er det svært viktig å forebygge.

En sunn og sterk beinbygning er svært viktig for å kunne leve et langt og aktivt liv, men etter hvert som vi blir eldre vil skjelettet vårt dessverre bli svakere. Sykdommer, arv og livsstilen du lever er faktorer som kan påvirke risikoen, og hos noen kan man se tegnene tidlig.

– Jeg har jobbet med beintetthetsmålinger i 11 år og i de senere årene ser det ut til at stadig flere i 30-årene har lav beintetthet, og står derfor i fare for å utvikle osteoporose, sier Bjørn Otto Strømme, radiograf ved Norsk diagnostikk AS til KK.no.

Ifølge Folkehelseinstituttet er beinskjørhet et stort problem i Norge, og vi er på verdenstoppen over hoftebrudd per år. 

Strømme tror at dette er noe vi vil se mer av i fremtiden dersom vi ikke blir mer proaktive i forhold til beintetthet. Han mener det er viktig å sette fokus på hvem som er ekstra utsatt, og hvordan man kan forebygge beinskjørhet.

LES OGSÅ: 6 sykdommer alle kvinner bør vite om

Feilernæring, arv og sykdommer øker risikoen

– Når man kommer i 30-årene bør du sette fokus på beintettheten din, spesielt hvis du har tilfeller av beinskjørhet i familien. Men også en usunn livsstil og en rekke andre sykdommer kan gjøre deg utsatt, forteller radiografen.

Det er for eksempel ikke uvanlig å se hos personer som har gjennomgått en slankeoperasjon, rett og slett fordi de ikke klarer å ta opp alt av nødvendige næringsstoffer i tarmen. Han forteller også at kortisonpreparater i teorien ikke er bra for skjelettet, og dette er blant annet noe man finner i astmamedisiner.

beinskjørhet beinbrudd gips
BEINSKJØRHET: Undervekt, feilernæring, gener og en rekke ulike sykdommer er bare noen av faktorene som kan øke risikoen for beinskjørhet. Du gjør derfor lurt i å forebygge.Shutterstock / Poznyakov

Lege i spesialisering i ortopedisk kirurgi og førsteamanuensis ved NTNU, Trude Basso, sier til KK.no at røyking er svært negativt for skjelettet og bør unngås, men det er også en rekke andre ting som kan øke risikoen.

– Personer med mage-tarmsykdommer som cøliaki, leddgikt og andre revmatiske sykdommer som gjør at man bruker medisiner for å dempe immunforsvaret. Kvinner med tidlig overgangsalder, og menn med lave nivåer av kjønnshormoner. Undervektige, og personer med uttalt fedme, sier hun og legger til: 

– Det er også viktig å huske på at kvinner som trener så mye at de får bortfall av menstruasjon har økt risiko for å bli benskjøre. Det samme gjelder dem som blir sengeliggende eller immobilisert på annen måte.

Strømme forteller at du enkelt kan beregne hvor stor risiko du har for å utvikle beinskjørhet ved å ta en enkel test på nettsidene til Norsk Osteoporoseforbund.

Bjørn Otto Strømme Norsk Diagnostikk AS
EKSPERT: Bjørn Otto Strømme er radiograf og spesialist på beintetthetsmåling hos Norsk Diagnostikk.Privat

Forebygg med fysisk aktivitet og sunn mat 

Et godt kosthold og en sunn livsstil er viktig i forebyggingen av benskjørhet, og her er det viktig å starte tidlig. Ifølge Basso bør du sørge for å spise passe mye og passe sunt. 

– Både undervekt og fedme øker risikoen for benskjørhet. For skjelettet er det viktig at man får nok kalk (kalsium) og vitamin D. Har man et variert kosthold og er for øvrig frisk, er vanligvis ikke kosttilskudd nødvendig, forteller hun. 

Fire enheter med enten meieriprodukter, grønne grønnsaker eller sardiner/ansjos gir nok kalsium. Om vinteren når ikke huden blir like soleksponert anbefaler hun at man spiser nok mat med D-vitamin som fet fisk og melk med tilsatt D-vitamin. Men også fysisk aktivitet er viktig.

– Frem til begynnelsen av tjueårene kan man øke benmassen ved vektbærende aktiviteter som hopping og løping. Fra slutten av tjueårene kan trening utover vanlig, daglig mosjon dessverre bare bremse litt av bentapet som skjer resten av livet. 

Men selv om ikke voksne kan trene seg vekk fra benskjørhet, er variert og regelmessig aktivitet anbefalt fordi det minsker risikoen for fall og dermed brudd. Og skjelettet må belastes for at det skal holde seg sterkt

Strømme er enig i at et godt kosthold med kalkholdig mat er viktig for forebygging av beinskjørhet, men legger til at det i de senere år også har blitt antatt at vitamin K2 kan ha god effekt. 

Se mer om:
    Til forsiden