GRØNNSAKER OG MAGETRØBBEL: Sliter du med mageproblemer? Da er noen grønnsaker bedre enn andre! Foto: Shutterstock / Anna Mente
GRØNNSAKER OG MAGETRØBBEL: Sliter du med mageproblemer? Da er noen grønnsaker bedre enn andre!
Foto:Shutterstock / Anna Mente

Grønnsakene som er snille mot magen

Mange får vondt i magen av grønnsaker, men disse skal du trygt kunne kose deg med.

Det er ikke alt som alltid spiller på lag. Blant annet magen og sunn mat. Er du en av dem som får vondt i magen når du endelig klarer å få i deg nok grønnsaker, så er jo det selvsagt ganske forstyrrende for motivasjonen til å fortsette den sunne livsstilen. Heldigvis finnes det råd. 

Grunnen til magevondten er ifølge klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud at noen av fibertypene vi finner i grønnsaker kan gi magen litt for mye å jobbe med. 

- Grønnsaker inneholder mye fiber og noen av disse fibertypene er tungt fordøyelige. Det er trolig litt individuelle forskjeller i hvor godt man tar opp disse, forklarer hun. 

- Fibertypene som ikke blir absorbert i tynntarmen fraktes videre til tykktarmen der bakteriene våre kan bryte dem ned og danne gass. I hvor stor grad dette skjer og hvor smertefullt man opplever oppblåstheten er også individuelt. 

LES OGSÅ: 6 grønnsaker med høyt proteininnhold

Spis grønnsakene utover dagen

Noen grønnsaker gir typisk mer luft i magen enn andre, og blant dem er blomkål, rosenkål, løk, hvitløk, sukkererter, sopp, søtpotet, belgvekster og asparges.

- Grønnsaker som for mange er lettere fordøyelig er ulike typer salat, spinat, tomat, agurk, paprika, potet, gulrot, gressløk og linser - sistnevnte i moderate mengder, sier Eskerud.  

Plages du litt med luft i magen, men ikke nok til at du har lyst til å kutte ut noe fra kostholdet ditt, så må du sannsynligvis ikke det for å få bukt med mageprobelemene

- Mange spiser hovedsakelig grønnsaker til middag og sørger kanskje for å få i seg litt ekstra da for å kompensere for resten av dagen. Sliter du med luft kan det være lurt å fordele grønnsaksinntaket utover dagen i større grad. Det er altså sjelden nødvendig å utelukke disse grønnsakene helt, det er bedre å begrense mengden siden de er næringsrike, sunne og gode, sier Eskerud. 

LES OGSÅ: Er frosne grønnsaker sunnere enn ferske? 

Kan skyldes ubalanse i tynntarmen

Du har kanskje hørt om FODMAP-dietten? FODMAP er en samlebetegnelse på fibre og sukkerarter som noen reagerer på fordi de ikke alltid fordøyes så lett. 

- Ubalanser i tynntarmfloraen er den mest sannsynlige hovedgrunnen til at noen reagerer på FODMAPs, forteller Inge Lindseth, ernæringsfysiolog ved Balderklinikken i Oslo. 

- En FODMAP-diett kan redusere tarmplager hos mange, men det er ennå lite kunnskap om i hvor stor grad en slik diett gir bedring i toleransen for FODMAP-rike matvarer over tid, og om dietten kan være med på å gi bedring av andre underliggende dysfunksjoner i tarmen og kroppen.

Merk at du ikke bør begynne på en FODMAP-diett uten at det er i samråd med ernæringsfysiolog eller lege. Merk også at dietten er sammensatt og kompleks, og at det ikke bare er å kutte ut alle matvarer som ikke har lav fodmap. 

Blant grønnsakene med lav fodmap, som altså kan være lettere kost for magen, er for eksempel agurk, aubergine, bønnespirer, grønne bønner, gulrøtter, ingefær, paprika, chili, potet, purre, ruccola, salat, spinat, squash, tomater, den grønne delen av vårløken, gressløk og hermetiske linser. 

Sliter du mye med magevondt eller luft i magen, bør du ta kontakt med legen din. 

LES OGSÅ: 7 magesykdommer du bør kjenne til

Til forsiden