HVIS DU ER FYLLESYK:  Disse matvarene kan hjelpe deg til bedre form dagen derpå.  Foto: null
HVIS DU ER FYLLESYK: Disse matvarene kan hjelpe deg til bedre form dagen derpå. Foto:
Fyllesyk og klein:

Maten som har bevist positiv effekt mot fyllesyke

Inneholder næringsstoffer kroppen din har mistet i løpet av natten.

Ble 17. mai-feiringen i hardeste laget? Litt veeeeel mye champis og musserende, i (u)skjønn kombinasjon med en del andre alkoholsorter? (Pst. Her er 10 ting du bør vite om fyllesyke)

Da har vi ett råd til deg: Ikke dropp frokosten – og sørg for at du spiser riktig mat (pluss drikke MASSE vann).

Selv om mat kanskje er det siste du orker tanken på akkurat nå - lett stressa, dehydrert og for sen til jobb, så er det faktisk et måltid du bør prioritere dagen derpå. Og nei, det er ikke en frokostburger fra MacDonalds eller restene av grandisen du hev i deg i natt du bør spise.

For selv om hver celle i kroppen roper at den vil ha salt og fett, så er du tross alt skikkelig dehydrert, og mye fett vil ikke være noe annet en ekstra belastning på den allerede lett slitne leveren.

DROPP FETT: Å spise en burger dagen derpå kan virke som en god idé, men vil faktisk bare slite mer på leveren din.
DROPP FETT: Å spise en burger dagen derpå kan virke som en god idé, men vil faktisk bare slite mer på leveren din.

LES OGSÅ: To ting påvirker fyllesyken mest

Mineraler og næringsstoffer

Heldigvis finnes det matvarer som både er bra for deg, og som faktisk kan ha en positiv effekt på fyllesykeKari Randen, som er daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, har tidligere forklart at mat med mye kalium (som for eksempel meieriprodukter) er lurt å få i seg dagen derpå. 

- Kalium er nødvendig for at musklene og nervene skal fungere skikkelig, og bidrar til å regulere væskebalansen i kroppen og sørger for at det er riktig forhold mellom syrer og baser - noe som ofte er i ulage etter en runde på byen med alkohol og dansing, har hun forklart. 

- Har du drukket mye alkohol, kan du ha nytte av ekstra tilskudd. Avokado, bønner eller banan kan være gode alternativer dagen etter at man har vært på fest. 

I stedet for baconfesten du drømmer om, bør du altså få i deg de ovenfornevnte matvarene. Banan er særdeles bra, da det også inneholder magnesium, som man mister mye av. I tillegg synes mange at banan hjelper mot kvalme. Og er det kvalme som er den største utfordringen din, bør du også prøve for eksempel te med ingefær eller en smoothie med ingefær.

Ellers er også proteiner anbefalt derpå, det vil nemlig hjelpe kroppen å bryte ned avfallsstoffene fra alkoholen. Egg, kylling, ost/melk og mager rødt kjøtt inneholder mye proteiner.

LES OGSÅ: Derfor blir du fyllesyk over flere dager

Spis havregrøt

En annen matvare som har bevist positiv effekt på fyllesyke, er faktisk havregryn. På grunn av den vanndrivende effekten av alkohol, mister som kroppen andre viktige mineraler og vitaminer i tillegg til kalium. Havre kan hjelpe deg gjenopprette denne balansen, da det tilfører B-vitaminer (som er bra for lever og humør) og andre essensielle mineraler som magnesium, kalsium og jern.

Som om ikke det var nok, kan havre bidra til å nøytralisere surhetsgraden i kroppen, rense leveren, absorbere giftstoffer og sakte øke sukkernivåene.

Når fyllesyken er som verst er det absolutt god grunn til å lage litt havregrøt.

Det du bør spise dagen derpå er altså: Havregryn, avokado, bønner, meieriprodukter, banan og proteinrike matvarer. Husk også å drikke masse vann, og gjerne med litt fersk ingefær hvis kvalmen er skikkelig ille. 

Til forsiden