RYGGSMERTER: Nakke og rygg nå er vårt største helseproblem og årsak til nedsatt livskvalitet, foran angst og depresjonslidelser. Foto: Shutterstock / Fulltimegipsy
RYGGSMERTER: Nakke og rygg nå er vårt største helseproblem og årsak til nedsatt livskvalitet, foran angst og depresjonslidelser. Foto: Shutterstock / Fulltimegipsy
Ryggsmerter:

Ryggplager er det største folkehelseproblemet i Norge

Det er ikke usannsynlig at stress kan være en medvirkende årsak..

– Ryggplager er det største folkehelseproblemet i Norge. Når man ser på statistikken så er muskel og skjelettplager, sammen med psykiske lidelser, den største årsaken til uføretrygd og sykemeldinger, sier Hans Otto Engvold, Generalsekretær i Norsk Kiropraktorforening, til KK.no.

Han viser blant annet til Folkehelseinstituttets sykdomsbyrderapport som ble publisert i fjor, som dokumenterer at nakke og rygg nå er vårt største helseproblem og årsak til nedsatt livskvalitet, foran angst og depresjonslidelser.

LES OGSÅ: Unngå å sove på deg ryggsmerter

– Over 50 prosent av befolkningen har vondt i ryggen i løpet av et år, og hvert år går over 350.000 nordmenn til kiropraktor. Det regnes at mellom 80 og 90 prosent av befolkningen har hatt ryggsmerter i løpet av livet, så det er unormalt å ikke oppleve ryggplager, påpeker han. 

Han er likevel redd for at det ikke gjøres nok for å få bukt med dette problemet.

– Dette er det som koster mest og plager flest, og det blir nesten ikke nevnt av politikerne. Det er ingen helhetlig nasjonal plan for hvordan man skal håndtere det. Folk med ryggplager blir ikke tatt alvorlig nok, sier Engvold.

LES OGSÅ: Slik forebygger du beinskjørhet

Stress og statiske bevegelser er syndere

Ryggplager handler om smerter og plager som oppstår i området fra nakken og ned til halebeinet. Majoriteten sliter med smerter i korsryggen, men også nakken er et typisk problemområde. 

De fleste får diagnosen «uspesifikke ryggplager», fordi man finner ikke noen konkret medisinsk årsak til plagene. Det kan ofte skyldes at det ikke bare er én enkelt årsak til ryggplagene, men flere faktorer. 

– Det er ikke uvanlig at stress, dårlig søvn og andre ting som plager deg kan forplante seg i muskler og sener fordi man spenner seg, og dette kan være en av grunnene til at vi ser en økning av ryggplager i den vestlige verden, forteller generalsekretæren. 

LES OGSÅ: Stram hofteleddsbøyer kan føre til smerter i korsryggen

Det er heller ikke uvanlig å legge skylden på vår stillesittende hverdag foran dataskjermen, men det er ikke nødvendigvis å sitte i seg selv som er problemet – ofte handler det om at man sitter for lenge i den samme stillingen. Derfor er det bra å skifte stilling, ta pauser og bevege seg litt.

Men også våre gener kan spille en rolle. Risikoen for ryggplager er nemlig større hvis det er andre i familien som også har det.

– I en del tilfeller kan ryggsmerter også skyldes slitasje på ryggvirvlene, prolaps eller revmatisk sykdom, eller i sjeldne tilfeller brudd eller kreft. Slik sett kan det være lurt å oppsøke fagfolk, eksempelvis en kiropraktor for å få diagnostisert og behandlet plagene, sier Engvold.

LES OGSÅ: Én time fysisk aktivitet kan redde helsa

Bevegelse er bedre enn å ligge på sofaen

I de aller fleste tilfeller er plagene forbigående og går over av seg selv i løpet av noen dager eller uker. Mange kan likevel få tilbakefall senere, og noen opplever også å få langvarige plager.

– Mange spenner seg ekstra og får et uvanlig bevegelsesmønster, både fordi de er redd for å gjøre noe feil og fordi de har smerter. Men å spenne seg kan gjøre problemet verre, påpeker Engvold.

Selv om du må prøve å slappe av i musklene, betyr det ikke at du skal bli helt inaktiv.

– Før i tiden sa legen at du skulle hjem og legge deg, og i dag vet vi at det ikke er bra. Fysisk aktivitet er godt for kropp og helse, men det er ikke en trylleformel som gjør at du er garantert å unngå ryggplager. Å gå i ulendt terreng eller i oppoverbakker kan hjelpe – det gir en variasjon i bevegelsene, økt blodgjennomstrømning og kan lette litt på trykket på ryggskivene, sier han. 

trening tøying sunn rygg
MOSJON: Bevegelse og moderat fysisk aktivitet vil øke blodtilførselen til de vonde musklene og derfor kunne hjelpe litt på smerter og stivhet.Shutterstock / Jacob Lund

Inge Thomas Ravlo, som er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden, har selv slitt med ryggplager etter en skade han fikk i tenårene, og valgte derfor rygg som sitt hovedfag i treningsfysiologi. 

– Opptrening av rygg og nakke er mitt hovedområde, så denne typen plager er noe jeg ser mye av, sier han til KK.no.

Selv om du får medisiner eller går til behandlinger hos kiropraktor, manuellterapeut eller osteopat, påpeker han at man også bør gjøre tiltak på egenhånd som minsker sjansene for at plagene kommer tilbake. 

– Det er alltid lettere å forebygge enn det er å fikse et problem som først har oppstått. Ved regelmessig trening har man 40 til 60 prosent sjanse for å unngå ryggproblemer, forteller han.

Men selv om du allerede plages med nakke og rygg, bør du absolutt ikke sluntre unna treningen. 

– Mange trener mest bare de musklene de kan se i speilet, og glemmer baksiden av kroppen. Men musklene i ryggen er veldig viktige støttemuskler. Trener du ikke opp støttemuskulaturen så gjør du heller ikke noe med årsaken til ryggplagene, forklarer Ravlo. 

LES OGSÅ: Dette skjer med musklene dine når du trener

Enkle grep som hjelper mot ryggplagene

Både gode treningsøkter og lett fysisk aktivitet er å anbefale, men det er også noen enkle grep du kan innføre i hverdagen som kan hjelpe mot ryggplagene. 

– Først og fremst bør du passe på holdningen din – rett deg opp når du går. Omtrent sju av ti av oss går litt foroverlent, og ved å rette deg opp aktiverer du støttemuskulaturen i ryggen, sier Ravlo.

trening tøying pause
ENKLE ØVELSER: Hjelp ryggen ved å styrke de indre magemusklene.Shutterstock / Jacob Lund

Enkle øvelser som får tak i de små musklene i skuldre, nakke og rygg, kan gi stor effekt i lengden. Og det er spesielt to øvelser han anbefaler at du gjør, gjerne hjemme på stuegulvet eller som en liten pause i arbeidsdagen.

Roter skuldrene: La armene henge ned langs kroppen med håndflatene vendt fremover, og roter skuldrene noen ganger fremover, og noen ganger bakover. Bruk musklene mellom skulderbladene til å utføre bevegelsen og hold ryggen rett.

– Ni av ti med nakkeplager har fremoverroterte skuldre, som igjen skyldes svake muskler mellom skulderbladene. Gjør du denne øvelsen kan du motvirke dette, fordi da skyver du skuldrene bakover og åpner brystet, forklarer han. 

Styrk de indre magemusklene: Ligg flatt på gulvet med bøyde knær og fotsålene i gulvet, mens armene ligger langs med kroppen. Så bruker du magemusklene til å trekke korsryggen ned mot gulvet, slik at hele ryggen ligger jevnt med gulvet. Dette bør helst gjøres uten at du strammer rumpa. 

– Sterke magemuskler er viktig for ryggen, og med denne øvelsen får du tak i de dype magemusklene som faktisk sitter festet i ryggen, forteller Ravlo og legger til:

– Selvfølgelig anbefaler vi generelle balanseøvelser og andre styrkeøvelser samt tur i terreng og annen vesentlig trening, men ved å gjøre to slike enkle øvelser hver dag vil du forebygge og reparere mer enn den ene timesøkta de fleste gjør i løpet av uka. 

Til forsiden