UTBRENT: Mange kvinner blir overarbeidet og sliter seg ut. Kjenner du deg igjen? I denne artikkelen kan du lese hvilke tegn du bør være obs på. Foto: Fotolia
UTBRENT: Mange kvinner blir overarbeidet og sliter seg ut. Kjenner du deg igjen? I denne artikkelen kan du lese hvilke tegn du bør være obs på. Foto: Fotolia
Stress

5 tegn på at du er i ferd med å bli utbrent

- I mange tilfeller er det irritasjon eller at du er fysisk veldig sliten, forteller psykolog.

Du ønsker å få tid til absolutt alt, og før du vet ordet av det, kjemper du deg gjennom hverdager med altfor mange arbeidsopp­gaver og en følelse av at jobben du gjør ikke er god nok – eller at du ikke er god nok. 

Det å strekke seg etter noe som i utgangspunktet ikke er mulig å gjennomføre, gjør noe med deg. Du kan bli utmattet, ha mangel på entusiasme og motivasjon, og en følelse av å ikke strekke til.

En rapport fra Verdens helseorganisasjon (WHO) viser en sammenheng mellom psykososialt stress og økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

LES OGSÅ: Mistet hukommelsen da hun ble utbrent

Pustepauser

For å unngå å havne i en slik situasjon, gjelder det blant annet å kjenne igjen tegnene, og lære deg å sette grenser. 

– Du begynner å nærme deg en terskel når jobb og arbeidsoppgaver ikke føles greit lenger. Når du kjenner at gleden forsvinner og du stadig tar deg selv i å ønske at du var i en annen situasjon, sier Christine Otterstad, mentaltrener og KKs livsstilscoach. 

Det er her pustepausene kommer inn i bildet.

- Lær deg å ta noen minutter innimellom, hvor du spør deg selv om du har det bra eller om det er noe du kunne gjort annerledes. Gi deg selv en statusrapport, råder Otterstad.

alt
MYE ALENE: Er du stadig sjeldnere sosial? Det er et av de første symptomene på utbrenthet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Utmattelse er utbredt blant begge kjønn, men ifølge Otterstad er det en forskjell på hvordan menn og kvinner velger å tenke.

For eksempel bruker kvinner mer tankevirksomhet og energi på bekymringer rundt hele familiens velvære – noe som også kan bidra til stresstendenser.

I tillegg er det fortsatt mange som har en skjev rollefordeling når de kommer hjem fra jobb, der matlaging, vasking og andre huslige sysler ligger på kvinnen.

LES OGSÅ: Slik gjør stress deg eldre

alt
OFTE IRRITERT: Kort lunte er et vanlig tegn. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ta tegnene på alvor

Tage Wester, psykolog og foredragsholder innen stressmestring, kan fortelle at mange kvinner også blir overarbeidet og sliter seg ut som følge av flink pike-syndromet. 

– Kvinner med en overdrevent pliktoppfyllende atferd har vanskeligheter for å fremstå som noe annet enn positive og hjelpsomme, sier han til KK.

- Siden dette gjør det vanskelig å vise negative følelser, blir grensesetting en utfordring. Det bunner ofte i en frykt for å bli oppfattet som negativ, men i praksis er grensesetting viktig for at du skal kunne gjøre en god jobb over tid og bli oppfattet som kompetent, sier han.

Psykologen forklarer at utmattelse og utbrenthet ofte er et resultat av en prosess som har foregått over lang tid.

Det kan være vanskelig både for en selv og de rundt deg å innse at det hjelpsomheten og positiviteten er en del av årsaken. 

– Det er viktig å ta tidlige tegn på utbrenthet på alvor. I mange tilfeller er det irritasjon eller at du er fysisk veldig sliten. Det kan gi god innsikt å sette opp et «stress-regnskap» med oversikt over hva som gir og tar energi i hverdagen, sier Wester. 

Dersom det er lite på pluss-siden, er det viktig å ha en dialog med partner og arbeidsgiver om hvordan du kan skape bedre balanse.

- Det viktigste er nok likevel å ta et oppgjør med deg selv, og vurdere om det er noen krav eller ambisjoner i hverdagen som må fires på – eventuelt for en periode, sier Wester. 

LES OGSÅ: Så skadelig er stress i lengden

Si det rett ut

Ifølge Christine Otterstad kan du selv ta ansvar. 

– Mange av oss går gjennom livet med en bevisstløs holdning. Hvis vi hadde vært mer bevisst på at vi har muligheten til å velge bort mye av det som tapper oss for energi, så ville mange hatt det mye bedre med seg selv, mener hun. 

Når en avgjørelse er tatt, er det viktig at du holder deg til denne og ikke lar den dårlige samvittigheten dure i bakgrunnen.

Men hvordan skal du rent praktisk gå frem når du skal sette dine grenser ut i livet. Hvordan skal du fortelle det til medarbeidere, ledere eller familien? 

– Her er det bare ett svar – vær ærlig! Si det som det er. Jeg har de siste årene vært totalt ærlig når det gjelder min egen kapasitet – nettopp fordi jeg opplevde å møte veggen for noen år siden. Jeg sa aldri nei, og til slutt kom jeg meg ikke engang ut av sengen på morgenen, sier Otterstad. 

alt
KK 36: I salg nå. Vis mer

- Nå har jeg en regel som sier at jeg aldri sier ja umiddelbart. Jeg forteller at jeg ikke kan gi et svar før dagen etter, og på den måten får jeg tid til å tenke meg om og kjenne etter om dette er noe jeg ønsker. Ønsker jeg det ikke, så ringer jeg dagen etter og takker for tilliten, men forklarer at jeg ikke vil påta meg noe mer nå, sier Otterstad.

LES OGSÅ: Er du i ferd med å bli utbrent?

Disse tegnene på utbrenthet skal du se etter:

  • Fysisk utmattelse
  • Angst og depresjon
  • Smerter eller plager uten fysiske årsaker 
  • Lite sosial kontakt 
  • Irritabilitet

Denne artikkelen er også publisert i KK 36. 

Til forsiden