FÅ ET GODT SOVEMILJØ: Temperatur, lyd, lys og til og med riktige farger kan gjøre at du sover bedre.  Foto: Scanpix
FÅ ET GODT SOVEMILJØ: Temperatur, lyd, lys og til og med riktige farger kan gjøre at du sover bedre. Foto: Scanpix
Sovemiljø

Bedre søvnkvalitet på 1-2-3!

- Det er viktig å ha et godt sovemiljø på soverommet, sier ekspertene.

KK.NO: Ifølge amerikanske forskere bør vi sove mellom syv og ni timer hver natt, men for svært mange av oss er det nok dessverre ikke alltid det skjer. 

Vil du gjerne ha noen minutter til på øyet - unngå å våkne midt på natten, eller sovne fortere - gjelder det å ha et ordentlig godt sovemiljø på soverommet. For det holder nemlig ikke å bare skru av lyset. 

- Et soverom skal være en hule. Det skal være mørkt og kaldt, sier den danske søvnveilederen og foredragsholderen Mikael Rasmussen. 

LES OGSÅ: Så lite søvn kan gjøre deg syk

Finn din madrass

- Du må ha en god seng, en god madrass, en god pute og en god dyne. Du skal ikke gjøre kompromisser på det. 

Hva som er en god seng er imidlertid helt individuelt og har blant annet med vekt å gjøre. Derfor er det viktig at du finner det som passer nettopp deg. I mange butikker får du ta med madrassen hjem og prøve den ut.

- Du må ikke ta med deg partneren din og kjøpe to like madrasser. Noen skal ha myk madrass og noen skal ha hard madrass. Ta gjerne med deg madrassen hjem og test den ut i 14 dager, sier Rasmussen. 

Ståle Pallesen, som er professor ved søvnsenteret i Bergen, er enig i at det å finne riktig seng, dyne og pute er viktig. 

- Det er i et par undersøkelser vist at kvaliteten på madrassen kan påvirke opplevd søvnkvalitet. Puten ser også ut til å bety den del – i en artikkel vi nylig publiserte rapporterte folk at det forstyrret søvnen mest når de sov på hotell var hodeputen, sir han. 

alt
HA HVER DERES: Det er kanskje hyggeligere å dele, men dere bør faktisk ha hver deres madrass. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Søvn kan hjelpe deg ned i vekt

Skru ned temperaturen

Ifølge Rasmussen bør alt av PC-er, TV-er og dubeditter holdes unna soverommet,  og det bør være rent og pent. 

- Når det gjelder temperatur er det store individuelle forskjeller, men det skal være litt kaldere enn i stuen. Om vi skal si et gjennomsnitt er en fin temperatur rundt 18 grader. 

Grunnen til det er at kroppstemperaturen vår skal ned når vi sover. Blir det for varmt eller for kaldt våkner vi fort igjen, har Pallesen tidligere uttalt. 

- Det som etter min mening er det viktigste er at det er «termonøytralitet» helt inntil kroppen – det vil innebære ca 30 grader, har han forklart. 

- Dersom temperaturen inntil kroppen avviker fra dette kan søvnen bli forstyrret. Dette gjelder særlig i REM-søvn, der en del av de temperaturregulerende mekanismene er utkoplet.

Ifølge ham vil en temperatur på rundt 20 grader gi rundt 30 grader inntil kroppen. Her gjelder det altså å finne temperaturen som fungerer best for deg. 

LES OGSÅ: Kvinner ER mer gretne om morgenen

Soverommet er kun til søvn og sex

alt
VARME FØTTER: Selv om rommet helst skal være litt kjølig, bør du passe på å være varm på føttene. Foto: Scanpix Vis mer

Fordi lys vil kunne stoppe utskillelse av søvnhormonet melatonin bør det være helt mørkt på soverommet, forteller Pallesen. 

- Soverommet bør selvsagt også være helt stille. Jevn bakgrunnsstøy, såkalt hvit støy, er trolig mindre problematisk enn støy som er ujevn. 

Noen undersøkelser viser at luftkvalitet også kan være viktig, og at små og dårlig ventilerte soverom dermed bør unngås. 

I likhet med Rasmussen fraråder han all bruk av elektronikk på soverommet. 

- I tillegg bør en ikke ha noen elektroniske medier på soverommet. En bør kun bruke sengen og soverommet til sex og søvn. Brukes sengen og soverommet til annet enn dette vil sengen og soverommet lett kunne bli assosiert med dette – og seng og soverom vil dermed ikke så lett som før kunne utløse søvnresponsen.

LES OGSÅ: Slik påvirker søvn kroppen

På med ullsokkene

Selv om det skal være litt kaldt er det imidlertid deler av kroppen som bør holdes gode og varme, har Pallesen fortalt. 

- Å fryse på bena er ofte problematisk fordi dette gir økt kjernekroppstemperatur – noe som er uforenlig med søvn, særlig med innsovning, og et godt tips i så måte er å sove med relativt varme sokker på.

Blir føttene for kalde vil kroppen nemlig kompensere med å øke temperaturen. 

alt
ROLIGE, KJØLIGE FARGER: Farger påvirker oss og mens farger som rødt, gult og oransje gjør oss energiske, roer blått, grønt og lavendel. Foto: Scanpix Vis mer

I tillegg til alt dette er det også farger som sies å kunne hjelpe på søvnen. 

LES OGSÅ: Disse fargene bør du ha på deg nå

Fram med malespannet

Ifølge Rasmussen er fellesnevneren på alt du har på soverommet at det skal være rolig og ryddig, så det er mulig at sterke farger i hvert fall ikke hjelper. 

Soverommet skal være kaldt, og ifølge fargeekspert og kreativ leder i Fargerrike, er det kalde og duse eller kalde og mørke farger som gjelder når du skal sove. 

- De fargene som fungerer best på soverommet er blått, blågrønt, grønt og lavendel. De nyansene som fungerer best er enten de duse eller støvete, eller helt mørke, dype, saturerte. Klare sterke farger kan ofte føles for intenst, forklarer hun.

- Grunnen til at disse fargene føles beroligende, er at de er kjølige og med lav energi. Blått og grønt er også hovedfargene ute i naturen, og er farger vi har positive assosiasjoner til, vi føler oss hjemme. 

Farger med høyt energinivå skal du derimot styre unna. Rødt, oransje og gult er sterke farger som for energinivået opp istedenfor ned. 

Ifølge fargeteorien kan rødt gult og oransje gjøre oss både stresset, sinte, livlige og oppglødde. 

- Undersøkelser viser at assosiasjonene våre til de forskjellige fargene, gjerne er de samme som fargeteorien forklarer. Mennesket har en intuitiv forståelse for farger og fargenes effekt, så dette er noe vi kan, men gjerne glemmer, siden vi blir proppet fulle av velmenende råd om å velge farger som er praktiske, sier fargeekspert og kreativ leder hos Fargerik, Dagny Thurmann-Moe. 

I tillegg til de energiske fargene bør vi også styre unna ikke-farger som hvitt og grått. Disse gir både dårlig søvn og dårlig sexliv, ifølge fargeeksperten, og har dermed lite på soverommet å gjøre. 

LES OGSÅ: Derfor får du mørke ringer under øynene

Til forsiden