9 TESKJEER: For at du skal få den faktoren solkremen lover, trenger du 9 teskjeer med solkrem på kroppen.  Foto: Scanpix
9 TESKJEER: For at du skal få den faktoren solkremen lover, trenger du 9 teskjeer med solkrem på kroppen. Foto: Scanpix
Solkrem

- De fleste smører seg med under halvparten av den mengden som skal til

Og faktor 30 beskytter ikke dobbelt så mye som faktor 15.

Føflekkreft er den kreftformen som øker mest i Norge, og solvanene våre får mesteparten av skylden. De aller fleste av oss bruker solkrem, men vi bruker ikke nok, og det er heller ikke anbefalt å legge all vår lit til den. Pauser fra sola og klær som dekker er også viktig. 

- Risiko for hudkreft øker spesielt når du blir solbrent, men også når du får mye sol uten å bli brent. Dessuten fremskynder det rynker og pigmentflekker, og for noen kan også det være en god grunn til å beskytte seg mot sola, sier Mona Stensrud, spesialrådgiver i Kreftforeningen.

- De fleste småbarnsforeldre smører barna med solkrem, og tre av fire bruker solkrem selv. Utfordringen er at de fleste smører seg med altfor lite krem. 

LES OGSÅ: Så mye farligere er sola her

Forskjellen på solkremene blir mindre jo høyere faktor 

Solfaktoren kan på den måten gi en falsk beskyttelse fordi den aller vanligste solkremfeilen vi gjør ikke er å bruke feil faktor, men for lite krem. Svært få av oss får egentlig beskyttelsen til en solkrem med faktor 15 selv om det er det vi smører oss med. 

- Det er rett og slett fordi standard testmetode for solkrem krever et ganske tykt lag, og det har vist seg at vi alle smører omtrent en fjerdedel så tykt som dette, sier forsker i Statens strålevern, Lill Tove Nilsen. 

Både Kreftforeningen og Strålevernet anbefaler oss på sine nettsider å bruke minst faktor 15. Har du lys hud og blir fortere brent, bruker du mer, og skal du ha riktig beskyttelse gjelder det altså å smøre godt på. 

Men er det slik at om du bruker faktor 30 i stedet kan du være i sola dobbelt så lenge?  

- Solkremen inneholder fysiske og/eller kjemiske filtre, forklarer Nilsen. 

Det fysiske filteret legger seg utenpå huden, slik at noe av UV-strålene «spretter» av igjen, og er spesielt mye brukt i barnekremer.

alt
SOLKREM ER IKKE NOK: Hatter, lette klær og pauser fra solen er også viktig del av solbeskyttelsen. Foto: Scanpix Vis mer

De kjemiske filtrene trekker inn i huden, og absorberer noen av UV-strålene og dermed hindrer dem fra å komme lenger inn i huden vår. En del solkremer inneholder begge type filtre, og solfaktoren på solkremen forteller oss noe om konsentrasjonen av disse. Altså er det mer solfilter i faktor 30 enn i 15, men det betyr ikke at det er dobbelt så god beskyttelse i 30 som i 15. 

- Det er stor forskjell fra de aller laveste faktorene opp til faktor 15, men deretter øker ikke solbeskyttelsen så mye. Faktor 15 filtrerer bort omtrent 94 prosent av UV-strålene, mens faktor 30 tar omtrent 97 prosent og faktor 50 omtrent 98 prosent. Det som er kjempeviktig å huske på er at du må ha et ganske tykt lag når du smører deg, for å få den faktoren solkremen skal gi, sier Nilsen. 

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke ta solarium før sommerferien

Smører oss med halvparten så mye som vi trenger

Ifølge Kreftforeningens Solvaneundersøkelse fra 2016 er vi ganske flinke til å huske på solkremen, og kun åtte prosent dropper den. Vi er imidlertid litt sløvere når vi er hjemme i Norge enn når vi er på ferie. På sydenferien er det kun én prosent som dropper solkremen. Vi soler oss også litt mindre enn før, samt at vi bruker litt høyere faktor enn tidligere, og så å si alle er påpasselige med å smøre barna med solkrem. 

Men vi bruker den altså ikke helt riktig.

- De fleste smører seg med under halvparten av den mengden som skal til for å den solfaktoren som solkremen lover, sier Stensrud.  

- Faktor 30 vil beskytte litt bedre enn faktor 15, men hvordan du smører deg er også veldig viktig. Vær raus med kremen, og smør ekstra godt på utsatte steder, som skuldre og nakke.

En tommelfingerregel er at du trenger en håndfull med solkrem for å smøre en hel kropp. Det tilsvarer omlag 45 milliliter med krem. Har du på klær, slik at du bare skal smøre deler av kroppen kan du tenke at du trenger en teskje til ansikt, hode og nakke, én teskje til hver av armene, forsiden og baksiden av overkroppen, og to teskjeer til hvert av bena. Altså fem teskjeer på overkroppen og to på hvert ben. Smør deg før du går ut i solen, og så gjerne igjen etter en time. 

LES OGSÅ: Nødpass: - Enkelte kan få seg en overraskelse

Smør deg to ganger 15 minutter før du går ut

- Finn en solkrem du liker - en som er lett å smøre utover, som lukter godt og føles bra på huden, slik at du faktisk smører deg, sier Nilsen. 

Videre forteller hun at du gjør lurt i smøre deg mellom 15 og 30 minutter før du går ut i solen. 

- Grunnen til det er både at du lettere får smurt alle steder når du smører deg i fred og ro, og at kremen rekker å trekke inn i huden før du går ut. Du kan gjerne også smøre deg to ganger før du går ut. 

Husk også at både UVA og UVB-stråler er både skadelige for huden og kreftfremkallende når vi får mye av dem. Solfaktoren på en solkrem sier noe om hvor godt den beskytter mot UVB-stråler, så se også etter et UVA-merke på solkremflasken. 

LES OGSÅ: Laserbehandling: - Mitt råd er å oppsøke en seriøs klinikk. Ikke spar på hundrelappene, sier ekspert

Vi blir mest solbrent når vi ikke soler oss

Solvaneundersøkelsen viser for øvrig også at vi ofte glemmer solkremen når vi driver med andre ting enn å sole oss. Den viser nemlig at det er mer vanlig å bli solbrent når vi er ute på kafé, driver med hagearbeid eller annen aktivitet – altså ikke liggende på stranda.

alt
HUSK SOLKREM FØR JOGGETUREN: Vi blir oftest brent når vi ikke soler oss. Foto: Scanpix Vis mer

Og husk at solkremen ikke er den eneste beskyttelsen mot solen. Det anbefales også at du tar pauser, og bruker lette klær som beskyttelse.  

- Solkrem bør være et supplement når vi ikke er beskyttet på annen måte, men ikke sats alt bare på solkremen. Det er herlig å nyte sol og varme, men den beste solbeskyttelsen er å ikke være i de mest intense solstrålene for lenge av gangen. Ta derfor noen pauser fra sola mellom klokken 12 og 15. Prøv deg frem til du finner en solkrem du liker, slik at den blir brukt. Bruk minst faktor 15, og høyere faktor hvis du er på solferie eller blir veldig lett solbrent.

LES OGSÅ: Slik bør du bruke feriepengene dine

Solvettreglene: 

1. Ta pauser fra sola - ikke bli solbrent.
Nyt sola, men ikke for lenge av gangen. Din beste solbeskyttelse er å ta noen pauser fra sola mellom klokken 12 og 15. Risiko for hudkreft øker spesielt når du blir solbrent, men også når du får mye sol uten å bli brent. Mye UV-stråler gir dessuten rynker og pigmentflekker. 

2. Bruk klær som beskyttelse.
Beskytt deg med klær, noe på hodet og solbriller. Sol deg forsiktig, særlig hvis du er vinterblek. Har du lys hud og rødt eller lyst hår, er solbeskyttelse ekstra viktig.

3. Bruk solkrem med minst faktor 15.
Skygge og klær beskytter best - solkrem er nødvendig når huden ikke er beskyttet på annen måte. Smør deg før du går ut med solfaktor 15 eller høyere – i solrike land minst faktor 30. En håndfull krem til en hel kropp må til for å få faktorbeskyttelsen som står på solkremen. Har du badet, svettet eller tørket bort kremen, bør du smøre deg på nytt.

4. Unngå solarium.
Jo mer du bruker solarium og jo yngre du er når du begynner, desto mer øker risikoen for hudkreft. 

Kilde: Kreftforeningen.no

Til forsiden