SØVN: Sover du lenge vil du ofte føle deg mindre uthvilt, sier eksperter.  Foto: NTB Scanpix
SØVN: Sover du lenge vil du ofte føle deg mindre uthvilt, sier eksperter. Foto: NTB Scanpix
Søvnproblemer

Derfor blir du ofte trøttere av å sove lenge

- For døgnrytmen sin del, bør du aldri stå opp mer enn to timer senere enn du gjorde dagen før, sier søvnekspert.

De fleste av oss kjenner nok til den deilige følelsen av å bare sove litt til om morgenen. Noen ganger blir derimot litt til svært lenge, spesielt i feriedagene og helgene. Det er deilig der og da, men du har kanskje merket at du blir litt ekstra groggy av å sove så lenge? 

Grunnen til at noen sover lenge avhenger av forskjellige ting, forklarer søvnekspert Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen. 

- De fleste voksne mennesker vil normalt klare seg med syv til ni timer søvn. Kommer du opp i et antall som elleve timer kan man i noen tilfeller ha hypersomni, påfallende forhøyet søvnbehov. Men det trenger absolutt ikke være en sykdom som er grunnen, forklarer han til KK.no. 

alt
BEVAR SØVNBEHOVET: - Sover du midt på dagen vil du minske behovet for søvn når kvelden kommer, sier søvnekspert. Foto: Plainpicture Vis mer

LES OGSÅ: En fersk analyse viser at folk med søvnmangel får i seg 385 ekstra kalorier per dag

- Viktig med god søvnkvalitet 

Du har kanskje opplevd å sove til langt ut på dagen uten at du føler deg mer uthvilt. Man skulle kanskje tro at å sove lenge gjør at man blir svært våken, men det er ikke alltid slik. 

- I prinsippet skal man ikke bli trøttere av å sove lenge, men kvaliteten på søvnen kan påvirke hvor uthvilt du føler deg, sier Pallesen. 

Han forklarer at uansett om du sover lenge vil du ikke føle deg uthvilt så lenge søvnen er dårlig. I enkelte tilfeller kan det skyldes sykdommer som pustestopp, der du kan sove i mange timer, men siden kvaliteten på søvnen er dårlig blir du ikke restituert. 

- Andre sover veldig lett og våkner derfor mange ganger i løpet av natten. Det kan også være en forklaring på at du er trøtt selv om du har sovet lenge. 

Men det å sove lenge kan fortsatt gjøre deg mindre opplagt selv om du har god søvnkvalitet. En forklaring på det kan være at du ikke får nok stimulerende inntrykk fordi du sover. 

- Sover du lenge får du kanskje ikke nok dagslys. I tillegg kan du havne i dyp søvn igjen hvis du sover lenger enn anbefalt. Våkner du av dyp søvn vil du føle seg veldig groggy og det tar lenger tid å komme til seg selv igjen, sier eksperten, og fortsetter: 

- Det er ofte grunnen til at folk sier de føler seg søvnig i helgene. De får mindre stimulans enn det de er vant til. 

LES OGSÅ: - Det å sove noen timer ekstra i helgene kan øke risikoen for hjertesykdom med 11 prosent 

Ta vare på døgnrytmen i helger og ferier 

Søvnspesialist ved Bergen Søvnsenter, Øystein Vedaa, forklarer at det er to ting som regulerer søvnen vår, biologisk sett. Det er døgnrytmen vår, og det å være tilstrekkelig lenge våken før vi legger oss igjen. 

- Det som fungerer best for å opprettholde en god søvn er en type atferd som tar vare på disse to tingene, sier han KK.no. 

Vi vet at døgnrytmen er viktig. Det å stå opp til samme tid hver dag, få nok dagslys, være i aktivitet og legge oss til samme tid om kvelden hjelper oss å sove godt. Mange av oss lar derimot disse vanene forsvinne litt i helger og ferier, men det bør vi ikke gjøre, mener Vedaa. 

- Det er lurt å holde på den samme rytmen i helgene også. Hver gang du sover lenger i helgene ødelegger du rytmen. For døgnrytmen sin del, bør du aldri stå opp mer enn to timer senere enn du gjorde dagen før, sier han. 

Om du opprettholder en god døgnrytme bidrar du til at den andre komponenten som styrer søvn er godt regulert, forklarer eksperten, nemlig oppbyggingen av søvntrykk: 

- Står du opp til rimelig tid om morgenen har du hele dagen på å bygge opp et behov for å sove. Dette vil hjelpe deg å sovne raskere når du legger deg og å sove dypt om natten. Om du da sover på dagtid bruker du opp dette behovet før du har kommet til kvelden. 

alt
FORSIKTIG MED KOFFEIN: For optimal søvn bør du være forsiktig med kaffeinntaket etter klokken fem på ettermidddagen. Foto: Shutterstock / kikovic Vis mer

Du gjør altså lurt i å holde en god rytme, selv om det føles godt å sove ut når du først har muligheten til det.

Noen av oss sliter likevel med søvnproblemer, selv om vi vet at vi bør legge oss tidlig. Om du til stadighet sliter med å sovne til rimelig tid, har Vedaa noen tips til hvordan du kan snu denne trenden. Han trekker først frem at du bør være forsiktig med koffein, som forstyrrer søvnbehovet vårt. 

- Jeg anbefaler ikke koffein etter klokken fem, sier han.

I tillegg er kroppstemperaturen veldig viktig for en god innsovning, og her er føttene nøkkelen. Pass på at du ikke fryser på bena, og ta gjerne et fotbad en time eller to før du legger deg.

Det finnes også måter å «lure» kroppen til å bli trøttere. Vedaa anbefaler at du lager deg et lite rituale om kvelden. 

- Den siste halvtimen før du legger deg bør du ha et rituale. For eksempel at du legger sammen tepper og puter i sofaen og sjekker at døra er låst. Gjør du dette samme ritualet hver kveld vil det virke som et hint til kroppen om at det snart er på tide å sove, sier han. 

Mange som sliter med søvnen bekymrer seg ofte for at de ikke får sove. Vedaa anbefaler da å sette av tid en stund før du skal sove til å organisere deg. Tenk gjennom hva som har skjedd i dag, og hva det er viktig at du skal huske i morgen. 

- Setter du av litt tid til dette, kanskje i sju-tiden, er du ferdig med å bekymre deg om enkelte ting. Bruk litt tid på å legge dagen til hvile, og bruk resten av kvelden på å slappe av. Det vil også hjelpe med meditering, sier han og fortsetter: 

- Observer tankene som kommer, men ikke gå i dialog med deg selv om innholdet i tankene. La tanken komme uten å gå inn i den, og la den forsvinne videre. Dette er en treningssak som du vil bli bedre på om du gjør det hver kveld. 

LES OGSÅ: 3 ting som har bevist effekt mot søvnproblemer

Til forsiden