MARERITT: Mange med traumer sliter med mareritt og gjentakende bilder av det de har opplevd. Men du kan faktisk tenke deg ut av vonde drømmer.  Foto: NTB scanpix
MARERITT: Mange med traumer sliter med mareritt og gjentakende bilder av det de har opplevd. Men du kan faktisk tenke deg ut av vonde drømmer. Foto: NTB scanpix
Mareritt

Derfor har noen oftere mareritt

- Kvinner fra puberteten og oppover opplever oftere mareritt, men man vet ikke med sikkerhet hvorfor, sier ekspert.

Mareritt er svært ubehagelige. De fleste av oss har dem av og til, mens andre er sterkere preget. Ifølge Norsk Helseinformatikk er barn mellom seks og ni år mest utsatt for mareritt, og hos voksne er marerittene ofte forbundet med angst, stress og psykiske plager. 

Søvnspesialist Ståle Pallesen bekrefter at barn og ungdom har en del mer mareritt enn andre, men at det er både aldersforskjeller og kjønnsforskjeller når det kommer til mareritt. 

- Kvinner fra puberteten og oppover opplever oftere mareritt, men man vet ikke med sikkerhet hvorfor. Personer som har ulike psykiske lidelser har også oftere mareritt, spesielt personer som har opplevd traumer, forklarer han til KK.no. 

LES OGSÅ: Mareritt om natten kan være et varsel 

alt
MARERITT: Noen av oss sliter mer med mareritt, men det er ikke bevist hvorfor vi får dem. Foto: Plainpicture Vis mer

- Hjernen trener seg på farlige situasjoner

Pallesen forklarer at mange mener mareritt kommer av at hjernen vår øver seg på å håndtere farlige og skumle situasjoner i dagliglivet, men det er ikke bevist hvorfor vi får dem. 

- Når det kommer til traumer er mareritt ofte patologisk - at personene gjenopplever de vonde minnene i søvne, også kalt posttraumatiske mareritt. Det har ingen terapeutisk effekt, men er et tegn på at man har et problem med det traumatiske en har opplevd

Hvorfor akkurat barn har mareritt oftere er usikkert, men noen mener det er en del av utviklingsprosessen. 

- Det kan være evolusjonsmessig, at hjernen trener seg på farlige situasjoner. 

Pallesen forklarer at det er mulig å unngå mareritt om natten. Han trekker frem en enkel teknikk, såkalt positive forestillingsøvelser. Den går ut på at personen ser for seg et mareritt de har hatt eller pleier å ha

- De kan se for seg eller skrive om marerittet, men med en positiv vending. Se for deg elementer i drømmen og gjør dem positive. Visualiser og man frem bilder av drømmen, sier han.  

Ved å gjøre dette i omtrent femten minutter hver dag kan hjernen trene seg på å bli vant til et annet scenario enn det skumle i et mareritt

- Mange tror jo at drømmer er en fortsettelse av det vi har opplevd i løpet av dagen. Tenker du positivt når du ser for deg marerittet kan det være mer sannsynlig at det positive vil dominere i drømmene. 

alt
UNNGÅ KOFFEIN: Det kan være lurt å unngå koffein, alkohol og tobakk sent på kvelden for å unngå mareritt. Foto: Shutterstock / Julia Luzgareva Vis mer

LES OGSÅ: Du kan bestemme hva du drømmer

Ifølge Norsk Helseinformatikk er dette noen av årsakene til mareritt: 

  • Det kan være lurt å lete etter noen åpenbare triggere som utløser marerittene dine. 
  • Noen medisiner, for eksempel antidepressiva og enkelte blodtrykkmedisiner, kan være medvirkende til at du får mareritt. 
  • Alkohol, koffein og tobakk sent på kvelden kan øke sjansen for å få mareritt. 
  • Søvnapnè og rastløse bein kan gi mareritt. Da kan det hjelpe å behandle disse tilstandene. 
  • Regelmessig døgnrytme og trening kan hjelpe med å redusere mareritt. 

NHI.no 

Til forsiden