NULL FETT: Ernæringsfysiologer er negative til den nye cottage cheese-varianten, som er helt uten fett.  Foto: Shutterstock / AS Food studio
NULL FETT: Ernæringsfysiologer er negative til den nye cottage cheese-varianten, som er helt uten fett. Foto: Shutterstock / AS Food studio
Cottage Cheese

- Det er viktig at maten vi spiser inneholder noe fett

Eksperter er negative til ny cottage cheese-variant.

Det å være sunn er et stort fokus i vårt samfunn, noe som er en positiv trend for kropp og sinn. Men vi vet alle at det kan gå for langt, noe ekspertene mener det har gjort i dette tilfellet. 

En av sommernyhetene til TINE, er nemlig en ny variant av populære cottage cheese. De lanserte en variant helt uten fett, men med masse proteiner.

Den første fettfrie varianten av cottage cheese i Norge har under 0,5 prosent fett, noe ernæringsfysiolog Randi Eidsmo Flesjø i Sprudlende Sunn er kritisk til. 

- Tine cottage cheese original med 4,3 prosent fett er ikke tilsatt sukker og et veldig godt alternativ til en proteinrik ferskost. Det er viktig at maten vi spiser inneholder noe fett slik at kroppen får tatt opp fettløselige vitaminer, bidrar til stabilt blodsukker, metthet og hormoner i balanse. Så det og ta vekk alt fett i matvarene vi spiser ser jeg ikke på som et sunt alternativ, slår hun fast. 

I tillegg forklarer hun at det ikke bare skal være fokus på enkelte varer i et måltid. 

- Jeg synes ofte at dette med enkelte råvarer kommer litt feil ut i sammenheng med hva som er sunt og ikke. Vi i Sprudlende Sunn anbefaler rene og naturlige råvarer, og synes det er en fordel at produkter ikke blir behandlet på en slik måte at næringsstoffer går tapt.

alt
FETTFRI: TINE Cottage Cheese nesten helt uten fett. Foto: TINE Vis mer

- Så hvilke matvarer du velger kommer jo an på hvordan du setter sammen måltidet. Måltidet bør bestå av karbohydrater, fett og proteiner, og vær gjerne litt oppmerksom på hva du velger som kilder til de ulike næringsstoffene.

Sunt fett kan du spise hver dag, men hvor mye? Det er knallbra for helse, men du bør ikke overdrive. 

- Vi må ha i oss nok fett i løpet av en dag

Fett er en av de viktigste næringsstoffene for kroppen vår, og det er faktisk noe vi er helt avhengige av. 

Er du er opptatt av å ha god helse, har du helt sikkert fått med deg at du ikke bør spise for mye mettet fett (eks. kjøtt- og meieriprodukter) da det øker kolesterolet, som er en av de viktigste risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer.

Men umettet fett (eks. fet fisk, planteoljer, nøtter) bør man få i seg en god del av. 

- Det forbedrer kolesterolverdiene i blodet og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, har Erik Arnesen, som har master i samfunnsernæring og er helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL), tidligere sagt til KK.no.

Også Marianne Betten, ernæringsfysiolog i Youcanshape, er redd for at sunnhetstrenden har gått for langt. 

- Det er viktig å presisere at vi må ha i oss fett i løpet av en dag, men da kan dette med fordel komme fra sunne kilder som for eksempel nøtter, avokado, sunne oljer, gode omega 3 kilder og lignende, sier hun. (Psst: Har du fått med deg at du bør spise en avokado hver dag?)

Det er nemlig svært mange viktige vitaminer i fett.

- Ulempen må være dersom du ikke får i deg disse produktene og bare går for produkter uten fett. Mengden av næringsstoffer skal være relativ lik i magre produkter og helfete produkter, men innholdet av de fettløselige vitaminene som følger fett reduseres betraktelig.

- Velger du derfor bare produkter uten fett vil du få i deg for lite fett og fettløselige vitaminer.

Men ernæringsfysiologen er likevel positiv til noen bruksområder av den magre osten.

alt
PROTEINER: Cottage Cheese er er flott måte å få i seg proteiner på! Foto: Bon Appetit Vis mer

- Jeg synes det er veldig positivt at produktene blir sunnere og sunnere. Det gjør det veldig mye enklere for forbrukeren å velge sunt. Når det kommer til cottage cheese uten fett er dette et flott alternativ for de som må kutte ned på fett, sier hun. 

Til forsiden