BRUS TIL MATEN: Drikker du brus til maten? Ifølge ekspertene er det ikke å anbefale da vi nordmenn har et altfor høyt inntak av søt drikke.  Foto: Shutterstock / nednapa
BRUS TIL MATEN: Drikker du brus til maten? Ifølge ekspertene er det ikke å anbefale da vi nordmenn har et altfor høyt inntak av søt drikke. Foto: Shutterstock / nednapa
Brus

Drikker du brus til maten?

Kan ha en uheldig effekt på vekten din.

At vi nordmenn liker brus, er ikke noen overraskelse. Vi spretter flaske etter flaske og heller nedpå så fort anledningen byr seg – uansett hvilken dag det er.

Er du en av dem som bruker brus som tørstedrikk ved siden av måltidene? Kanskje litt Pepsi Max til fredagstacoen, eller et glass cola til mandagens pastamiddag?

Det bør du faktisk bare kutte ut med én gang, hvert fall om vi skal tro ernæringsekspertene.

LES OGSÅ: Drikker du mye brus?

Vi drikker fortsatt for mye brus 

Ifølge Thea Falck, som er ernæringsfysiolog i naturligsunn.com, har vi nordmenn fortsatt et altfor høyt inntak av brus, og bør derfor unngå å bruke det som tørstedrikk til måltider. 

- Omsetningen av sukkerholdig brus hadde sitt høyeste nivå i 1997 og har siden gått nedover. Likevel er inntaket fortsatt for høyt, og antas å øke risikoen for utvikling av overvekt.

Videre forteller hun at tilbake i 2013 drakk hver nordmann gjennomsnittlig 58 liter sukkerholdig brus i året, og at noe av inntaket ble nok servert som tørstedrikk til middag. 

- Jeg tror årsaken til dette kan være at vi forbinder brus med kos og at det er naturlig å velge å servere dette til dagens hovedmåltid, kanskje spesielt i helgen, sier hun. 

alt
DRIKKER FOR MYE BRUS: Selv om inntaket vårt av brus har gått ned, drikker vi fortsatt for mye. Foto: Shutterstock / successo images Vis mer

LES OGSÅ: Kan du egentlig bli tjukk av lettbrus?

Gjør måltidet kaloririkt 

Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, forteller at det er ikke er bra å drikke brus til maten da det ikke bare ødelegger smaken, men også øker det totale kaloriinntaket ditt. 

– Det med smak er en ting, men det er andre ting jeg er mer opptatt av, og da tenker jeg først og fremt på sukkerrik drikke som for eksempel cola, fordi det vil bidra til et høyt inntak av sukker og energi.

- Det kommer for de fleste på toppen av måltidet, og kan føre til vektøkning. Kroppen har nemlig dårlig evne til å registrere energien den får gjennom sukkerrik drikke. 

I tillegg mener Steenbuch Lied at det å drikke brus til maten vil gå på bekostning av selve måltidet.

- Sluker man i seg en halv flaske cola før man begynner å spise, orker man mindre og kroppen får ikke de næringsstoffene den trenger. Det heller ikke bra for tennene våre å drikke brus til måltidene, da all brus, også sukkerfri, har såpass lav pH-verdi at det kan gi syreskader. 

- Hvordan er det med Farris? 

- Farris er et bedre alternativ enn sukkerholdig brus, men ikke alle typer boblevann er bra for tennene i det lange løp, sier hun. 

alt
DRIKK VANN: Begge ekspertene er enige i at vann er det aller beste du kan drikke til måltidene. Det inneholder ingen kalorier og er ikke skadelig for tennene. Foto: GianlucaCiroTancredi - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: - Ikke bedre jo mer du drikker

Vann er det beste du kan drikke til maten 

Begge ekspertene er imidlertid enige om at vann er det aller beste du kan drikke til maten.

- Fra et ernæringsmessig perspektiv vil jeg anbefale vann som tørstedrikk. I tillegg vil jeg ikke anbefale å drikke store mengder under måltidet, men heller drikke litt før og mer etter måltidet, sier, Falck og legger til: 

- Grunnen til dette er at vi trenger magesyre til å fordøye maten og spesielt proteiner godt, og hvis vi skyller ned hver munnfull med en god slurk vann kan dette forstyrre fordøyelsen.

Dersom du ønsker litt smak mener Falck det aller beste er å tilsette naturlig smak selv, ved å ha noen skiver med for eksempel lime, agurk eller appelsin i vannet. 

- Dette kan også gjøre at barn syntes det er morsommere å drikke vann, sier hun.

Steenbuch Lied, er helt enig i at vann er den beste tørstedrikken. 

– Du kan selvsagt unne deg litt brus en gang i blant ved spesielle anledninger, men vann er den beste drikken som gir oss tilførsel av væske uten å bidra med ekstra kalorier eller avfallsstoffer som kroppen må kvitte seg med. 

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. Denne saken har også vært publisert på KK.no tidligere, men er hentet fram til nye lesere. 

Til forsiden