KUTTE MEIERIPRODUKTER: Det kan spare deg for en del kalorier, men vær klar over at det også vil gjøre at du ikke like lett får i deg en del viktige næringsstoffer.  Foto: Shutterstock / nevodka
KUTTE MEIERIPRODUKTER: Det kan spare deg for en del kalorier, men vær klar over at det også vil gjøre at du ikke like lett får i deg en del viktige næringsstoffer. Foto: Shutterstock / nevodka
Meieriprodukter

Flere kutter ut melk og yoghurt for å gå ned i vekt

Men har det egentlig en effekt? Dette sier ekspertene!

I løpet av det siste året har flere kjendiser røpt at hemmeligheten bak deres vektnedgang er at de har kuttet ut meieriprodukter fra kosten. Blant dem som har sverget til metoden er Khloé Kardashian og den britiske TV-personligheten Jasmine Harman. (Pssst: Dette er rumpetreningen Khloé Kardashian digger!)

Men, vi kan vel innrømme å bli litt skuffet dersom det viser seg å være «vidunderkuren», for både yoghurt, ost og melk (for ikke å snakke om kesam, som har vist seg å være veldig sunt!) er jo så godt - og en naturlig del av hverdagskosten og frokosten! 

LES OGSÅ: Kardashian-hemmelighetene de færreste vet om

Mener det ikke er en kaloriversting

Terese Glemminge Arnesen er ernæringsfysiolog og jobber ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter:

alt
KUTTET MEIERIPRODUKTER: Khloé Kardashian er en av mange kjendiser som har kuttet meieriprodukter fra kostholdet. Men er det egentlig så lurt? Foto: Xposure Vis mer

Hun mener at om vi skal legge om livsstilen og ønsker å gå ned i vekt, er det alfa omega å spise færre kalorier enn vi forbruker. Men ikke ved å kutte ut alt av meieriprodukter.

- Selv om kaloriinntaket er lavere, trenger kroppen fortsatt en rekke vitaminer og mineraler, så det er smart å kutte i matvarer som inneholder tomme kalorier og få næringsstoffer. Melk og meierprodukter er en viktig kilde til kalsium, jod, vitamin B2 og B12, fosfor og proteiner av god kvalitet, og er derfor næringstette matvarer som er viktige for kroppen, sier hun. (Mer info om hvilke vitaminer du MÅ få i deg finner du her)

Glemminge Arnesen understreker også at melk og meieriprodukter anbefales av Helsedirektoratet, og at et av deres råd er å «la magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet». 

LES OGSÅ: Laktoseintolerant? - Mange tror at man må holde seg unna alt som inneholder melk, men dette stemmer ikke

Med magre meieriprodukter menes produkter som har lavere fettinnhold, som de lettere melkevariantene, yoghurt med mindre fett, lettere oster og produkter som cottage cheese.

Glemminge Arnesen mener derfor det ikke er noen grunn til å kutte ut meieriprodukter helt, med mindre man har melkeproteinallergi. Eksperten forklarer at for eksempel jod - som meieriprodukter inneholder, er spesielt viktig å få i seg nok av. Og selv om samtlige vitaminer finnes som kosttilskudd, bedyrer Glemminge Arnesen viktigheten av å ikke fjerne næringsstoffer fra kostholdet uten å erstatte dem.

- Forskning viser at norske kvinner som får i seg lite meieriprodukter, og spesielt gravide, kan stå i fare for å få i seg for lite jod, som er viktig for stoffskiftets funksjon, hjernens utvikling og vekst hos barn, sier hun.

LES OGSÅ: Kosematen du kan spise så MYE du vil av

Kan være fordelaktig å kutte ned - for noen

Ernæringsfysiolog og personlige trener Beate Rossvoll, som driver firmaet Forever Fit, understreker også at oppnådd vektnedgang ved å kutte ut meieriprodukter er veldig individuelt. Hun er imidlertid ikke så skeptisk til å kutte ut meieriprodukter fra kosten.

- I utgangspunktet ser ikke jeg på det som problematisk at voksne folk velger å kutte meieriprodukter fra kostholdet sitt. Det er det jo mange som gjør, for eksempel veganere, uten at de tar skade av det. Jeg er mer betenkt når det kommer til at barn uten melkeproteinallergi kutter meieriprodukter fra kostholdet sitt, sier Rossvoll.

Hun mener at fordelene ved å kutte ut meieriprodukter kan være at vi får i oss mindre kalorier, dersom meieriprodukter i utgangspunktet utgjør en stor del av kostholdet vårt.

Rossvoll er derimot skeptisk til temaet vektnedgang, og mener vi alltid må passe på å få i oss nok kalorier.

- Vektnedgang er ikke et tema for alle og alle bør heller ikke gå ned i vekt. Derfor kan det å kutte ut meieriprodukter for noen føre til at de får i seg for lite kalorier og føre til at de får i seg for lite av diverse mineraler og vitaminer. Videre er det jo dette med proteiner. Proteinene i meieriprodukter er av god kvalitet, påpeker hun.

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å drikke melk og spise meieriprodukter

alt
MEIERIPRODUKTER: Khloe Kardashian er en av kjendisene som har fått mye oppmerksomhet for å ty til et meierifritt kosthold for å holde seg nede i vekt. Men ikke alle bør kutte ut meieriprodukter, og vi bør finne noe å erstatte det med dersom vi gjør det. Foto: Shutterstock / stockcreations Vis mer

Disse bør IKKE kutte meieriproduktene

Beate Rossvoll trekker i hovedsak frem kalsium som et viktig næringsstoff vi mister mye av dersom vi kutter ut meieriprodukter. Det kan vi få i oss gjennom andre kilder, nevner Rossvoll, men meieriprodukter er overlegne når det kommer til kalsiuminnhold.

- Skal man kompensere ved å spise andre matvarer, må man spise større mengder for å få i seg tilstrekkelig med mineralet, og man må gjerne være mer bevisst på kostholdet sitt for å nå anbefalt daglig dose.

Hun understreker derfor at barn, undervektige og syke ikke bør kutte ut meieriprodukter, så sant det ikke er snakk om allergi.

- Friske voksne som vil redusere kaloriinntaket kan jo selvsagt velge å kutte meieriprodukter uten at det skal ha noe farlig effekt. Men da bør man sørge for å få i seg mineralene og vitaminene fra andre kilder. Man bør også få inn andre gode proteinkilder, sier hun. 

Også ernæringsfysiolog Malén Gudbrandsgard mener det er viktig å lære seg hvordan å dekke behovet for næringsstoffer ved et kosthold fritt for melkeprodukter - slik at vi ikke får mangelsykdommer. 

Hun trekker spesielt frem at vi må få i oss nok kalsium, vitamin B12 og jod. 

- Melk og meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium, og om lag 70 prosent av kalsiuminntaket i det norske kostholdet kommer fra meieriprodukter, opplyser Gudbrandsgard.

Ernæringsfysiologen avslører imidlertid at anbefalt daglig dose kalsium ikke nødvendigvis trenger å komme fra melk, yoghurt eller ost.

- Det mange ikke vet er at vi har en rekke andre gode kilder til kalsium. Nøtter, grønnsaker, belgfrukter, quinoa og appelsin er fantastiske matvarer rike på kalsium, sier Gudbrandsgard.

Blant grønnsaker rike på kalsium har vi blant annet brokkoli og kål.

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet fram til nye lesere. 

Til forsiden