UTILPASS PÅ TRENING: Det er lett å føle seg utilpass når man er omgitt av veltrente mennesker, men ikke la det stoppe deg fra å trene. FOTO: NTB Scanpix
UTILPASS PÅ TRENING: Det er lett å føle seg utilpass når man er omgitt av veltrente mennesker, men ikke la det stoppe deg fra å trene. FOTO: NTB Scanpix
Usikker på trening

Føler du deg ofte utilpass på treningssenteret?

- Jeg tror det er naivt å ikke erkjenne at det kan skape negative følelser å gå rundt blant mange mennesker som er veltrente.

Burde du kanskje dratt på trening i dag? Det er ikke tvil om at dørstokkmila kan være tung å farsere, men enda vanskeligere er det hvis du i tillegg gruer deg litt til å dra på treningssenteret.

Der myldrer det av veltrente og smekre mennesker som målrettet går fra øvelse til øvelse. Det ser rett og slett ut som de vet hva de driver med, og du er sikker på at alle skjønner at du ikke har peiling. Kanskje tenker du til og med at du heller burde trene hjemme til du kommer i bedre form, så kan du begynne å gå på senteret når du føler deg bedre?

– På store treningssentre finner man mennesker i mange fasonger, men det er ofte mange som allerede er relativt trente som går og trener. Det kan gi en følelse, eller forsterke en følelse av å være mer utrent, sier Helle Luxe, som er forfatter, livsstilsveileder og eier av Smarttrening.no, til KK.no.

Hvis du føler deg utilpass i miljøet du trener i vil det heller ikke motivere deg til å dra på trening. I verste fall kan du ende opp som en av de 15 prosentene av oss nordmenn som er støttemedlemmer.

– Det burde selvfølgelig ikke være slik, men jeg tror det er naivt å ikke erkjenne at det kan skape negative følelser å gå rundt blant mange mennesker som er veltrente. Spesielt når man kanskje akkurat har begynt å trene regelmessig igjen og ikke har begynt å få resultatene man ønsker seg, forteller hun.

LES OGSÅ: - Vi skal være forsiktig med å si at ALLE bør bruke en personlig trener

Velg et treningssenter du trives på

Også Rune Solheim, som er daglig leder og personlig trener ved Mykjemeir, har forståelse for at noen kan føle et ubehag ved å gå på treningssentre. Kanskje spesielt hvis man er nybegynner.

– På mange steder handler jo trening mye om å ta seg godt ut mens man trener, like mye som før og etter. Jeg synes fokuset på helse og funksjonalitet er mye viktigere, sier han til KK.no.

TRIVSEL: Finn et treningssenter der du trives. Og kanskje kan en treningspartner også hjelpe mot usikkerheten. FOTO: NTB Scanpix
TRIVSEL: Finn et treningssenter der du trives. Og kanskje kan en treningspartner også hjelpe mot usikkerheten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Han forteller at de hos Mykjemeir ikke har de de typiske helsestudio-kundene, fordi de er et lite senter uten medlemmer som trener på egenhånd.

– Kundene kommer nettopp fordi de kan trene skjermet for andre. Dette gjør at alle kan fokusere på seg selv uten å tenke på at andre ser på hva de gjør. Vi har selvsagt veltrente folk, men ikke av den sorten som trener for utseendets skyld primært. Det kan likevel være mange som mener de bør komme i bedre form før de begynner å trene hos oss også, og på et senter skjønner jeg veldig godt en slik problemstilling, forteller Solheim.

I de fleste byer i landet finnes det heldigvis flere treningssentre å velge mellom, slik at du selv kan velge hvor du vil trene. For det er jo en fordel at du trives – da blir det langt lettere å komme seg på trening.

– Mitt tips er å velge et sted der du føler deg godt velkommen og i varetatt, både av ansatte og de andre som trener der. Det trenger selvsagt ikke utelukke et helt vanlig treningssenter, men be om å få testa ut noen økter før du signerer medlemskap, og føl på stemningen, sier han.

Er du usikker anbefaler han deg også å se gjennom utvalget av personlige trenere der du er medlem, eller følg med på hvordan trenerne samspiller med kundene de trener.

– Vi har alle godt av å bli observert av en dyktig person, uansett om det er en PT, venn, venninne eller noen andre som vet hva en skal se etter.

LES OGSÅ: Slik får du maks ut av PT-timene dine

TRENINGSMÅL: Sett deg mål for treningen og gjennomfør. FOTO: NTB Scanpix
TRENINGSMÅL: Sett deg mål for treningen og gjennomfør. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Legg en plan og et mål for treningen din

Er du ny og usikker på treninga er det lett at man går fra apparat til apparat uten mål og mening. Kanskje unngår du også områder der det er mye folk, og setter deg heller i et hjørne og tøyer litt. Ifølge Luxe kan det derfor være en god idé å legge en plan for seg selv i forkant.

– For meg er det avgjørende at jeg med hånden på hjertet vet at øvelsene jeg gjør, og maten jeg spiser gir meg resultatene jeg ønsker meg. At jeg får den styrken, stramheten og formen jeg vil ha. Vet du ikke det, er det veldig lett å begynne å se på andre som har fått resultatene du vil ha, og bli motløs, forklarer hun.

Hun har derfor noen gode råd som kan gi deg mer positive følelser i forbindelse med din egen treningsprosess, resultater og velbehag:

  1. Ha på deg klær du føler deg vel i. Det er veldig viktig. Du må kunne bevege deg og føle deg bra.
  2. Ha en målrettet plan når du trener. Fokuser på det du skal gjøre, og gjør jobben. Ha gjerne musikk på øret for å stenge ute det som skjer rundt.
  3. Vær veldig bevisst på hva treningen gjør for deg. I forhold til energi, glede, og ikke minst i forhold til resultatene du får. Om du kjenner at treningen gjør deg godt, ha fokus på det når du lurer på om du skal dra på treningen eller ikke. Om målet er å redusere på fettprosenten, vær sikker på at det du gjør i forhold til trening og kosthold fungerer og tar deg til målet og delmålene dine.

– Med andre ord, legg en plan for deg selv og din helse og vit at den vil ta deg til målet, gjør deretter jobben – dra på trening og spis sunt. Gjør du det, vil du ikke lenger bry deg om de andre rundt deg, men i stedet glede deg over deg selv og din egen treningsopplevelse, forteller Luxe.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene i sterke farger

Til forsiden