GOD TRENING: Å hoppe på trampoline kan være god og effektiv kondisjonstrening. I tillegg får du jobbet med alle muskelgruppene i kroppen. Det er imidlertid viktig at man utfører øvelsene riktig, da det er fort gjort å skade seg.  Foto: colourbox.com
GOD TRENING: Å hoppe på trampoline kan være god og effektiv kondisjonstrening. I tillegg får du jobbet med alle muskelgruppene i kroppen. Det er imidlertid viktig at man utfører øvelsene riktig, da det er fort gjort å skade seg. Foto: colourbox.com
Kondisjonstrening

Hopp deg smidig og stressfri

Trampolinetrening er bra for både balanse, muskler og kondisjon, men vær obs på skader.

De siste tre ukene har våren virkelig gjort sitt inntog her til lands, og med det varme været finnes det ikke lenger noen god unnskyldning for å ikke komme i gang med utendørsaktivitetene.

For etter en lang og klam vinter inne på treningssentrene, er det få ting som er så oppkvikkende og sunt for kropp og sjel som en treningsøkt ute i det fri (så fremt været tillater det).

Dersom du synes aktiviteter som jogging, sykling eller å gå på tur er kjedelig, trenger du ikke holde deg innendørs av den grunn.

Det finnes nemlig en hel haug med ulike utendørsaktiviteter du kan gjøre, som både er morsomme og gir god treningseffekt.

Et eksempel på dette er trampolinehopping.

LES OGSÅ: Kom i form med iPhonen din

alt
MORSOM TRENING: Å hoppe på trampoline kan være et godt alternativ til annen utendørstrening, som jogging. Variasjon er det viktigste for å oppnå resultatene du ønsker. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer

God trening for mage, rumpe og lår






På slutten av 90-tallet var det få ting som var så kult som å eie en av disse enorme blå trampolinene, som så ut som en UFO som hadde landet i hagen. Og undertegnede journalist var en av dem som tilbrakte time etter time med å sprette opp og ned som en hyperaktiv gummiball på det morsomme apparatet.

Det er imidlertid ikke bare barn som kan få godt utbytte av trampolinen i hagen. Også voksne kan merke positive effekter av å hoppe på trampoline iblant, så lenge du følger sikkerhetsanvisningene (også veldig viktig med barn - se DSBs sikkerhetsanbefalinger nederst i saken).

I tillegg til å trene rumpe, legger og lår, vil du også styrke sentralmuskulaturen (mage, rygg) ved regelmessig trampolinehopping, og dersom du holder ut i over 30 minutter, kan det også være effektiv kondisjonstrening, skriver The Telegraph på sin helsenettside (ekstern lenke).

Trampolinetrening benyttes også av en rekke toppidrettsutøvere (alpint, snowboard, turn) for å gi økt balanse og koordinasjon.

LES OGSÅ: Strammere armer på 1-2-3

Bra for ryggen og motvirker stress

Ifølge The Telegraph har tidligere studier vist at det å trene på trampoline også kan ha positive innvirkninger på bein/skjelett-utviklingen og styrken i kroppen. Det å hoppe regelmessig skal nemlig kunne forbedre og styrke mineralnivåene og dermed øke beintettheten, noe som kan minske risikoen for brudd som følge av beinskjørhet.

- Å hoppe på trampoline er en svært effektiv form for trening, selv om det kan være enkelt å skade seg dersom du ikke følger sikkerhetsanvisningene, sier Zane Hema, personlig trener ved The Sobell Centre i London:

- Det er en flott måte å få hele kroppen til å jobbe på, og er faktisk en idrett hvor du får brukt absolutt alle musklene dine. Det kan også være bra for å styrke ryggraden, men anbefales ikke for personer med vond eller dårlig rygg.

Ifølge Hema kan trampolinehopping også være et effektivt og morsomt hjelpemiddel mot stress.

- Å hoppe på trampoline øker styrke, særlig i rygg og mage, og er veldig bra for fleksibilitet. Men voksne gjør det ofte fordi det er morsomt, noe som gjør at det også er en god måte å kvitte seg med stress på, samtidig som du forbrenner kalorier, forklarer han.

LES OGSÅ: Treningstriksene som virker gang etter gang

alt
VÆR FORSIKTIG: Følg Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps sikkerhetstips for å unngå skader ved bruk av trampoline. Vis mer

Hold høy intensitet - brenn mer






Du har sikkert hørt rykter om at så så mange minutter med trampolinehopping skal kunne forbrenne like mange kalorier som det å jogge?

Ifølge treningsekspert Jill Jahrmann er ikke denne «treningsmyten» helt riktig.

- Det eneste som betyr noe med tanke på effekten av treningen er kaloriforbruket ditt underveis. Dette måles indirekte ved at du måler pulsen din. Om fem minutter trampoline skulle kunne erstatte 15 minutter jogging må altså pulsen din på trampolinen være mye høyere enn når du jogger. Det er den ikke med mindre du jogger ekstremt langsomt og hopper med voldsom intensitet på trampolinen, har hun tidligere uttalt til en leser av KK.no.

Også KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe sier at trampolinehopping ikke er fullt så effektivt som jogging når det gjelder energiforbruk.

- Trampoline er supert for balanse, teknikk og smidighet, men er ikke riktig så effektivt som løping hvis vi regner energiforbruk, forklarer hun.

LES OGSÅ: Tren mens du står stille

Pass på skader

Det er svært lett å skade seg hvis du hopper feil eller monterer trampolinen din på ukorrekt måte. Og ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skjer det utrolig mange ulykker og skader relatert til trampolinebruk i Norge.

- De alvorligste registrerte skadene er albuebrudd, men den største risikoen ligger i faren for alvorlige nakkeskader ved utføring av salto på trampoline, har avdelingsleder Bente Tornsjø tidligere uttalt på Direktoratets hjemmesider (ekstern lenke).

Les mer om trampolinebruk og skader på Lommelegen.no.

For å begrense skadetallene anbefaler DSB at disse enkle sikkerhetstipsene for trampoliner følges:

  • Les bruksanvisningen før montering og monter i henhold til denne
  • Kontakt forhandleren hvis du er i tvil om hvordan bruksanvisningen skal forstås
  • Sjekk og test trampolinen etter montering. Sørg for at stropper, fester og kantpute er forsvarlig montert
  • Ha god plass over og rundt trampolinen og sørg for å plassere den på et plant underlag, helst med noe støtdempende effekt
  • Fest trampolinen til underlaget hvis det er fare for at vinden kan ta tak i den
  • Voksne bør vurdere ferdighet og følge med når barn hopper
  • Definer klare regler for antall barn samtidig på trampolinen. Det ideelle er kun én. Vær oppmerksom på at faren for skader øker med økende antall personer på trampolinen samtidig og særlig ved ulik vekt mellom deltagerne
  • For å forhindre at barn bruker trampolinen når voksne ikke er tilstede, bør den dekkes til med en presenning når den ikke er i bruk
  • Husk ettersyn og vedlikehold av trampolinen. Sjekk fjærer, kantpute etc. før bruk
  • Unngå å hoppe på trampolinen når den er våt
  • Vær oppmerksom på at salto på trampoline, kan medføre en stor risiko for alvorlige nakkeskader
  • Bruk av sikkerhetsnett må vurderes av den enkelte ut i fra alder på barna, plassering av trampolinen og motoriske ferdigheter

    LES OGSÅ: Tren riktig for din kroppsfasong

  • Til forsiden