JA TAKK TIL KAFFE: Undersøkelser viser at kaffedrikking gir bedre helse. FOTO: NTB Scanpix
JA TAKK TIL KAFFE: Undersøkelser viser at kaffedrikking gir bedre helse. FOTO: NTB Scanpix
Kaffe:

Ja, du bør drikke kaffe – gjerne tre-fire kopper om dagen

Men er det egentlig kaffe i seg selv som er sunt, eller er det kaffevanene våre?

Nordmenn elsker kaffe, og det er i stor grad en del av vårt kosthold og livsstil. Det er jo så hyggelig å «ta en kaffe» med venner, og mange er rett og slett avhengige av koffeinet for å komme seg igjennom arbeidsdagen.

En britisk forskningsrapport, som undersøkte materiale fra mer enn 200 tidligere studier av kaffens effekt, viser at kaffeelskere har noe å juble for. Det viser seg at kaffe er knyttet til blant annet lavere risiko for hjertesykdom, diabetes, leversykdom, demens og enkelte krefttyper.

– Vi fant ut at kaffedrikking i høy grad har positiv effekt på helsen. Noe av det mest interessante med denne studien, er hvor mye kaffe faktisk har blitt forsket på, sier Robin Poole ved Primary Care and Population Sciences Academic Unit, University Hospital Southampton. Han er en av forskerne bak studien.

Et annet interessant funn, er at kaffe har positiv effekt hos personer med leversykdom. Men det er ikke alle som bør drikke kaffe – i alle fall ikke i store mengder. Det er kjent at gravide skal være forsiktige med kaffen, men også en annen gruppe:

– Det kan også, i en liten grad, gi økt risiko for benbrudd hos kvinner, ikke hos menn. Det trengs mer forskning her, men vi foreslår at kvinner med for eksempel osteoporose, bør være forsiktige med å drikke for mye kaffe, eller sørge for at de drikker kaffe med melk, de det kan utligne noe av risikoen, sier Poole.

LES OGSÅ: Det beste tidspunktet å nyte kaffen på

Tre-fire kaffekopper gir best effekt

Studien viser også at det å drikke tre-fire kopper kaffe om dagen gir best effekt. Drikker man mer enn dette, er det ikke skadelig, men det gir ikke like gode helsefordeler.

– Allikevel anbefaler vi ikke at folk skal drikke et visst antall kopper kaffe per dag, eller at de som ikke drikker kaffe skal begynne med det, for å bli sunnere, sier Poole, og legger til:

– Folk skal få fortsette å nyte kaffen sin, men prøv å gjøre den så sunn som mulig ved å unngå for mye sukker, sirup eller deilige norske bakevarer som kan friste ved siden av kaffen.

LES OGSÅ: Derfor må du på do av kaffe

Det kan være at kaffevanene våre, er det som gjør kaffen sunn

Kaffe er altså bra for de fleste av oss. Men hvorfor finnes det egentlig så mange forvirrende studier om kaffens funksjon?

– Grunnen til at noen kan komme til ulike konklusjoner er at man kan stille mange ulike forskningsspørsmål om kaffe, og det kan være forskjeller ut ifra hvilken diagnose man ser på, sier Erik Arnesen, som er helsefaglig rådgiver i LHL.

Arnesen mener at det derfor er vanskelig å se på den isolerte effekten av kaffe, da det blir vanskelig å skille ut den i forskningen.

For eksempel viste en del studier tidligere at kaffe var knyttet til økt risiko for lungekreft. Men det viste seg å skyldes at kaffedrikkere også røyket mer. Da man kun så på ikke-røykere, var det ingen økt risiko – det var altså røykingen som påvirket sammenhengen.

alt
SOSIAL AKTIVITET: Nordmenn er glade i å møtes over en kopp kaffe – noe som kan være gunstig for helsen vår. FOTO: Scanpix Vis mer

– Slike sammenhenger kan nok finnes for andre sykdommer også. Kanskje er det ikke bare kaffe i seg selv som er sunt, men selve kaffevanen. Å drikke kaffe kan for eksempel være en sosial aktivitet, noe som i seg selv er bra for helsa, sier Arnesen.

Velg filter- og pulverkaffe

Måten kaffe blir tilberedt på kan også ha noe å si for helseeffekten. Ufiltrert kaffe, slik som espresso, presskannekaffe og lignende, inneholder stoffer som er kolesteroløkende. Det gjør ikke filter- og pulverkaffe.

– Dersom man får høyt kolesterol av å drikke kaffe, er det nok ikke så gunstig lenger. Det har også vist seg at kaffe og koffein i store doser gir en akutt blodtrykksøkende effekt, men over tid er ikke kaffe en risikofaktor for høyt blodtrykk, sier Arnesen.

Det er også slik at vi mennesker reagerer forskjellig på koffein. Noen av oss har en mer langsom omsetning av kaffe i kroppen enn andre, og tåler da ikke like store mengder, og kan for eksempel få høyere blodtrykk enn de som metaboliserer koffein raskt.

Antall kaffekopper som gir best effekt er ikke godt nok dokumentert, men tre-fire kopper blant ellers friske mennesker, er ikke farlig. Men dette gjelder et regelmessig kaffeinntak. En som aldri har drukket kaffe før, bør ikke starte med tre-fire kopper om dagen.

– Jeg er heller ikke overbevist om at helsa nødvendigvis blir så mye bedre om en som ikke drikker kaffe, begynner å drikke det. Men det er samtidig ikke grunn til å fraråde kaffedrikking blant de som gjør det fra før.

Kaffe er først og fremst et nytelsesmiddel

Det finnes over 1000 ulike kjente kjemiske stoffer i en kopp kaffe, og kanskje like mange ukjente stoffer. Det kan være samspillet mellom alle stoffene som gjør kaffe helsemessig gunstig.

Kaffe har blant annet vist seg å ha komponenter med antioksidant- og antiinflammatoriske effekter, som kan beskytte mot celleskader og kroniske sykdommer på lang sikt. I tillegg kan de ha positive effekter på blodsukkerreguleringen, og dermed gi redusert risiko for diabetes, som igjen er en risikofaktor for hjerte- og karsykdom, ifølge Arnesen.

– Til syvende og sist mener jeg man kan ta potensielle helsefordeler av å drikke kaffe som en bonus, men først og fremst drikke det for det det er, nemlig et nytelsesmiddel.

LES OGSÅ: - Selv etter fem-seks kopper kaffe kan du kjenne symptomer på at koffein påvirker kroppen

Til forsiden