TV-STJERNE: KK.no fikk et eksklusivt møte med Anna Anka i forkant av lørdagens "Skal vi danse". Anka lagde også en treningsvideo fra Artesia Spa Grand Hotel hvor hun viser deg sine favorittøvelser for mage og rumpe. Se videoen lenger nede i saken! Foto: Anders Myhren/Linda Vasquez (makeup)/Bobby Vasquez ved Roberto Hairdressing (hår)
TV-STJERNE: KK.no fikk et eksklusivt møte med Anna Anka i forkant av lørdagens "Skal vi danse". Anka lagde også en treningsvideo fra Artesia Spa Grand Hotel hvor hun viser deg sine favorittøvelser for mage og rumpe. Se videoen lenger nede i saken! Foto: Anders Myhren/Linda Vasquez (makeup)/Bobby Vasquez ved Roberto Hairdressing (hår)
Anna Anka

- Jeg ville aldri gått på en diett

«Skal vi danse»-stjernen og Hollywoodfruen avslører hemmeligheten bak sin veltrente figur.

Hun er kjent som hele Nordens glamourdronning, har hatt kjempesuksess med egne tv-konsepter, er mor til to barn, bor i Hollywood, jobber som modell, skuespiller, personlig trener, har lansert egen treningsbok og danser for tiden fletta av flere av sine norske konkurrenter i «Skal vi danse».

I tillegg har hun en figur de fleste 20-åringer bare kan drømme om.

Ja, med alt dette på merittlisten, er det egentlig så rart vi lurer på hvordan i all verden Anna Anka får det til?

Se video hvor Anna Anka viser sine favorittøvelser for mage og rumpe lenger ned i saken!

LES OGSÅ: - Norske kvinner kler seg mye bedre enn svenske

alt
PÅ PARKETTEN: Anka er for tiden med i norske "Skal vi danse", hvor hun gjør stor suksess med dansepartner Glenn Jørgen Sandaker. Foto: TV 2 Vis mer

Enkelt, effektivt og greit

KK.no fikk et eksklusivt møte med den særdeles travle 40-åringen på Artesia Spa Grand Hotel (ekstern lenke) i forkant av lørdagens «Skal vi danse», hvor hun og dansepartner Glenn Jørgen Sandaker nok en gang sikret seg videre med sin «cha-cha-cha».

Og ifølge Hollywood-fruen, som tidligere var gift med superstjernen Paul Anka, er det hverken drastiske slankekurer eller militærinspirerte treningsregimer som er «hemmeligheten» bak hennes særdeles veltrente og velpleide ytre.

- Nei, det er ingen hemmelighet. Det handler rett og slett om livsstilen jeg lever. Trening har blitt en rutine jeg gjør hver dag, og jeg er også veldig opptatt av at det ikke skal ta mye tid. Det skal være enkelt, effektivt og greit, sier Anka til KK.no:

- Jeg tror mange gjør trening altfor komplisert, og jeg hører ofte personer klage over at det tar for mye tid og at de ikke har tid. Så fremt du gjør det til en rutine, så får du tid. Hemmeligheten er å ta det første lille skrittet på veien og bestemme deg for at dette er noe du virkelig vil gjøre. Ha det som en vane.





LES OGSÅ: Høstens hotteste treningsnyheter

alt
LIVSSTIL: Ifølge Anka er trening en livsstil for henne. Her viser hun KK.no-leserne en super øvelse for rumpe på Artesia Spa Grand Hotel i Oslo. Foto: Anders Myhren Vis mer

Trener fire dager i uken

Med en travel karriere, pendling mellom Hollywood og Norden og over fire timer i dansestudio nesten hver dag, hadde det kanskje ikke vært så rart om egen-trening ikke stod øverst på prioriteringslisten for 40-åringen når hun nå befinner seg i Norge.

Likevel tar hun seg tid til sine personlige treningsøkter – én time hver dag, fire dager i uken.

- Jeg tar meg tid – det er en prioritet for meg. Om du tar en titt på timeplanen din, alt du gjør, alt du bruker tid på i hverdagen, så kan jeg love deg at et eller annet sted så finner du tid til trening. Jeg ville for eksempel aldri gått hjem og sett på tv i fire timer. Den tiden bruker jeg til å trene, være sammen med barna og gjøre ting som er viktige. Det handler om prioritering og å bestemme seg for hva du ønsker å bruke tiden din på, forklarer hun.

For Anka er det et sunt kosthold (som består av fem måltider per dag, hvor alle måltider inneholder protein, karbohydrater og fett – null saus, krydder og sodium) og en aktiv livsstil som holder henne gående.

- Jeg ville aldri gått på en lavkarbo-diett, Atkins-diett eller noen annen diett der ute på markedet. Grunnen er at alle mennesker fungerer på ulike måter, og vi behøver ulike ting. Det er forskjell på hvor mye proteiner, fett og karbohydrater kroppene våre trenger, så det viktige er å finne ut hvordan din kropp fungerer, sier hun.





Når det gjelder trening er det særlig styrke den spreke 40-åringen har fokus på.

- Jeg trener fire dager i uken, for det meste vekter. De dagene jeg ikke trener er jeg også veldig aktiv – jeg rir hester med barna mine, jeg er ute og går med hundene og rører på meg hele tiden. Jeg er ikke sånn at jeg trener én time om dagen, ferdig med det. Jeg lever et veldig aktivt liv og liker å være ute, sier hun.

Hvordan ser en vanlig treningsøkt ut for deg?

- Da varmer jeg først opp i ti minutter ved å gå oppoverbakke på tredemøllen. Deretter kjører jeg en rutine med vekter, som jeg bytter hver 14. dag. Jeg holder ikke på med den samme rutinen hele tiden. Etter to uker har nemlig kroppen min vendt seg til treningen, og da bytter jeg. Det er også det som gjør treningen effektiv og morsom. Variasjon er nøkkelen til suksess, forklarer hun.

LES OGSÅ: Så mye protein trenger kroppen din

- Styrketrening er det beste

Ifølge Anka er styrketrening det absolutt beste dersom du ønsker å oppnå fast kropp, unngå cellulitter og holde forbrenningen på topp.

- Jeg trener mye styrke fordi det er det beste. En del kvinner er redde for å løfte vekter fordi de tror de får store muskler av det, men det er faktisk veldig vanskelig for kvinner å bygge opp slike muskler. Du må ikke være redd for å løfte tungt. Det er det eneste som gir definert kropp, som brenner fettet, forhindrer cellulitter og som holder forbrenningen i gang. Etter at du har trent styrke fortsetter kroppen å forbrenne i 24 timer. Trener du kondisjon så forbrenner kroppen kun i en halvtime etter trening. Vil du ha mer effektiv trening, er det altså vekter som må til, sier hun.

Som regel trener Anka for seg selv, eller med personlig trener, og 40-åringen er verken fan av gruppetreningstimer, eller lange løpeøkter på tredemølla.

- Treningsrutinen min er lagt opp slik at jeg trener mye styrke og litt kondisjon. Etter at jeg har varmet opp, så kjører jeg fire ulike øvelser med vekter. Deretter løper jeg kanskje i to minutter på tredemøllen, før jeg går tilbake og gjør fire nye styrkeøkter, og så løper jeg igjen. Jeg legger inn intervaller på to minutter mellom hver av styrkeøktene. Jeg ville aldri stått og løpt på en tredemølle i timesvis og jeg hadde heller aldri gått på en gruppetime. Jeg synes det er helt poengløst og forstyrrer kroppen fullstendig, forklarer hun.

ANNA ANKA VISER DEG SINE FAVORITTØVELSER FOR MAGE OG RUMPE NEDENFOR:


[obj:media:10151]



LES OGSÅ: Derfor bør du trene som en mann

Fikk beskjed om å gå ned i vekt

Ifølge 40-åringen ble hun først opptatt av trening og helse da hun som 21-åring flyttet til USA for å jobbe som modell. Den nye kulturen - med mye mat, festing og sene kvelder, gjorde at hun la på seg ti kilo og fikk beskjed om at hun ville bli droppet av agenturet, dersom hun ikke gikk ned i vekt.

Ifølge Anka gikk det en liten fanden i henne da. For neimen om hun ville ned i vekt uten å vite hva som først hadde fått henne til å gå opp. Dermed bestemte hun seg for å lære alt som er å vite om kropp, trening og kosthold.

- Jeg ville ikke bare gå ned i vekt, jeg ville vite hvorfor jeg hadde gått opp i vekt, og hva jeg burde gjøre for å holde meg på riktig vekt. Da bestemte jeg meg for å lære mer om hvordan kroppen fungerer, slik at jeg kan leve en livsstil hvor jeg slipper å gå på diett, sier hun.

Siden den gang har hun hatt et veldig bevisst forhold til trening og mat.

- Trening og helse er viktig for meg både for å forebygge alderdom og for å forhindre sykdom. Det er så mange faktorer i samfunnet som allerede påvirker oss, som forurensning og alle giftstoffene og kjemikaliene som er i mat. Disse får vi ikke gjort så mye med, men det er viktig å være bevisst på det. Jeg har alltid hatt en regel – og det er at du bør se på forpakningen på mat før du spiser det. Kan du ikke uttale ordene på forpakningen, så ikke spis det, sier hun.

LES OGSÅ: Slik får du tid til treningen i hverdagen

Får endorfin-kick av treningen

De fleste av oss har dager der vi ikke en gang orker tanken på å trene, og hvor et par timer på sofaen er det mest fristende.

Ifølge Anka er det imidlertid treningen som gir henne energi og overskudd i hverdagen.

- Jeg har aldri dager der jeg ikke orker å trene, for når du gjør noe som får deg til å føle deg bra, så blir det nesten som et endorfin kick – du bare ha det. Den følelsen av å ha det bra gjør at du ikke føler deg trøtt. Latskap og trøtthet er en naturlig sak hos ethvert menneske, men man må ikke la den tanken og følelsen kontrollere kroppen, sier hun.

Slapper du noen gang av?

- Egentlig ikke så mye, for jeg har to barn og det er hektisk. Men det handler om balanse. Min regel er å holde det så enkelt som mulig, da blir det ikke stressende. Ha en rutine på ting, for da vet du hva som kommer og får disponert tiden best. Jeg planlegger alltid dagene mine nøye, da slipper man masse stress og får mer kvalitetstid med menneskene i livet sitt, forklarer hun.

Selv travle Hollywood-fruer har imidlertid tid til å kose seg en gang i blant, og da er det på badet hjemme Anka trives best.

- Når jeg skal kose meg får jeg ansiktsbehandling eller massasje. Den tiden man har for seg selv er veldig viktig for meg. Jeg elsker å sitte og stelle, og gjør ofte ansiktsbehandlinger hjemme på badet mitt – pleier hendene, steller føttene. Badet er nok det stedet jeg er mest. Kvalitetstid med seg selv er helt essensielt. Jeg tror mange kvinner ikke unner seg den egentiden, og det bør de, for det er noe alle trenger og fortjener, forklarer hun.

alt
TIPS: Den spreke 40-åringen har delt sine beste trening, kosthold og skjønnhetstips med KK.no. Foto: Anders Myhren/ TV 2 Vis mer

Her er Anna Ankas beste trening, kosthold og skjønnhetstips:








Trening:

Tips til deg:
- Mitt beste tips er å kjøpe frivekter, som du kan ha hjemme. Trening skal ikke være slik at du til et treningssenter for å gjøre det. Du kan ha en daglig rutine du gjør hjemme, så hvis du ikke har tid til å dra på et senter, får du likevel gjort det, forklarer hun:

- Du kan også gå turer, hoppe tau etc. om du vil trene kondisjon.

- I tillegg til frivekter er det lurt å ha en stor treningsball, yogamatte og en benk hjemme – det er alt du trenger til en komplett treningsøkt. Da får du trent gjennom hele kroppen, og det trenger ikke koste alt mulig.

- Lag et hjemmeprogram som fungerer for deg - det er enkelt, billig og greit.

Kosthold:

- Jeg er veldig enkel når det gjelder mat og følger et opplegg jeg kan spise hvor enn jeg er i verden. Jeg spiser først og fremst for at kroppen skal ha det bra, for at jeg skal klare treningen, for å forebygge alderdom og for å være sunn og frisk. Det er veldig enkelt og alle måltidene består av protein, karbohydrater og fett, forklarer Anka:

- Jeg spiser fem måltider om dagen og det går ikke mer enn to og en halv til tre timer mellom hvert måltid. Tar du for eksempel dagene jeg trener, så spiser jeg ofte havregrøt og tre egg til frokost. Deretter spiser jeg et mellommåltid, som kan bestå av for eksempel cottage cheese og frukt. Senere er det lunsj, som kan være laks med grønnsaker, eller laks med salat, og på ettermiddagen er det en snack, kanskje litt kokt skinke, agurk og ranch-dressing. På kvelden spiser jeg middag, og da er det som regel fisk, kjøtt eller fugl på menyen, med grønnsaker. Jeg har ikke noe saus, salt og krydder.

Tips til deg:
- Holdt det enkelt, ikke styr med masse ulike dietter. Fokuser på kroppen din og hva den trenger – det er det som er viktig. God helse er ikke noe som kan kjøpes, og derfor er det viktig å passe på den. Alt annet kan vente.

Skjønnhet:

- Jeg bruker Darphin produkter, og elsker det fordi det er botanisk. Jeg vet at det ikke er masse kunstig i det. Jeg er også forsiktig med bruk av sminke, og hjemme i USA prøver jeg å gå ut en halvtime om dagen for å få vitaminboost og litt farge i ansiktet, sier Anka.

Tips til deg:
- Prøv å vær så naturlig som mulig. Se ren og fin ut. Så lenge du har en fresh look så kommer du langt. Pass på hår, hud og kropp og forsøk å ta vare på det du kan.

Makeup: Linda Vasquez
Hår: Bobby Vasquez/Roberto Hairdressing Paleet

Til forsiden