TRENING I JULA: Treningsekspertene gir deg tips til hvordan du kan spise deg god og mett på julekvelden - uten å ha dårlig samvittighet! Foto: Rolf Ørjan Høgseth (av Bornstein og Øien) og NTB Scanpix (av Elander)
TRENING I JULA: Treningsekspertene gir deg tips til hvordan du kan spise deg god og mett på julekvelden - uten å ha dårlig samvittighet! Foto: Rolf Ørjan Høgseth (av Bornstein og Øien) og NTB Scanpix (av Elander)
Trening

- Jo mer du trener, jo mer julegodt kan du unne deg!

Fortvil ikke over de ekstra kaloriene du får i deg i desember.

KK.NO: Atter en gang er desember over oss, og med julemåneden følger både julekos, julegodt og julesnadder.

Mange av oss har desember-kalenderen full allerede i september, og det er ikke uvanlig at vi både skal på ett, to og tre julebord - både med jobb og gode venner.

Men for enkelte har julekosen en viss bismak. I løpet av bare noen få uker kan den gode treningsinnsatsen vi har lagt ned ellers i året plutselig gå ad undas, og vi river oss i håret når vi går på badevekten i begynnelsen av januar.

Men frykt ikke!

Ifølge kjendistrenerne Helle Bornstein (32), Lene Alexandra Øien (34) og Cornelis Elander (33) kan du puste lettet ut med tanke på julematen - er du flink til å prioritere trening og sunt kosthold ellers i løpet av året er det helt lov til å skeie ut når julen setter inn.

- Først og fremst; ikke tenk på hva badevekten måtte vise, og at du skal få trent bort julematen igjen. «Gjort er gjort, og spist er spist», som det heter, sier den norske Hollywood-treneren og bloggeren Cornelis Elander. 

LES OGSÅ: Lene Alexandras nye hverdag

alt
MUSKELBUNT: Majorstuen-mannen Cornelis Elander har flyttet over dammen, og trener i dag flere Hollywood-kjendiser. Foto: Privat Vis mer

- Tren mens du ser på «Tre nøtter til Askepott»

Likevel er det ikke til å stikke under en stol at litt trening denne måneden bidrar til at du kan spise deg god og mett på julekvelden:

- Jo mer du trener, jo mer julegodt kan du jo også unne deg, og det er viktig at du trener minst like mye denne måneden som du gjør resten av året. Aller helst litt mer!

Elander påpeker at en treningsøkt ikke behøver å bety at du må ned på treningssenteret for å pumpe jern.

- Du kan jo ta deg noen runder med burpees, eller pushups og situps mens du ser på for eksempel «Tre nøtter til Askepott» hjemme i stua, foreslår han. 

LES OGSÅ: Dette skjer med kroppen når du slutter å trene

alt
ENKLE GREP: - Du kan jo for eksempel drikke vann i stedet for brus til boller og kaker, eller ta ett kakestykke i stedet for to stykker, sier kjendistrener Helle Bornstein til KK.no. Foto: Rolf Ørjan Høgseth Vis mer

Bytt ut brus med vann!

Helle Bornstein, som driver Smarttrening.no, forklarer at en enkel ting å huske på at det er de små valgene som du gjør hver dag som gjør at du holder formen gjennom julekosen:

- Når du først koser deg, så kos deg! Men du kan jo for eksempel drikke vann i stedet for brus til boller og kaker, eller ta ett kakestykke i stedet for to.

- Selv gjør jeg små sunne valg hver dag, slik at jeg kan unne meg mer når jeg skal kose meg. Jeg trener smart og kombinerer styrketrening, beveglighetstrening og har relativt høyt tempo for å få kondisjonseffekt i samme økt, forklarer hun.

Cornelis og Lene Alexandras tips:

  • Bestemt deg for å kun dra på ett julebord.
  • Vent med julemiddagene til det faktisk er jul.
  • Husk å opprettholde treningsmengden også i julen.
  • Ikke ha dårlig samvittighet for å spise julemat - Livet er for kort til å ha dårlig samvittighet!
  • Se altså på de positive tingene, og ikke fokuser på de negative. Det er hva som vil få deg til å lykkes, og vil hjelpe deg med raskere å komme tilbake iform igjen.
  • Tren styrke minimum 3 ganger i uken, og kondisjonstrening 1-2 ganger i uken.
  • Sett deg et mål om null alkohol, og minimalt med godteri og sukker i de første ukene etter nyttår. 
  • Kom deg på trening med en venn, kollega, eller kanskje kjæresten. Det å trene med noen er trolig den beste måten å bli motivert til å trene mer på, og vil sørge for at du lettere ikke skipper unna.
     

LES OGSÅ: Dette visste du ikke at du kunne bruke pilatesballen til

alt
HA DISPILIN: Selv om det er julebord trenger du ikke spise til du blir stappmett. Det holder å forsyne seg én gang, sier Lene Alexandra til KK.no. Hun oppfordrer deg til å ha gode trenings- og kostholdsrutiner året rundt. Foto: Rolf Ørjan Høgseth Vis mer

Dropp skippertak

Treningsekspert og blogger Lene Alexandra er av den oppfatning av at du ikke burde stresse med å bli kvitt det du eventuelt legger på deg ekstra i julemåneden så fort som mulig:

- Jeg har ikke tro på å gå raskest mulig ned i vekt, da man ofte går raskt opp igjen. Jeg sverger til gode rutiner over tid, og helårskroppen, framfor jojo-slanking og skippertak, sier hun. 

Hun undrer seg: «Man MÅ vel ikke spise til man sprekker hver eneste dag i julen»?

- Det holder vel å forsyne seg én gang når man er på julemiddag. Alt med måte! Det er enklere å komme i gang igjen om man ikke overdriver i julen. Still deg selv spørsmålene: «Hva er viktig for deg? Spise mest mulig julemat, eller å føle deg fit and fabulous?».

Selv lar hun seg ikke vippe av pinnen i desember:

- Nei, mine rutiner fungerer som normalt og jeg påvirkes ikke av høytider eller andre happenings. Jeg er opptatt av å være i form året rundt, og har gode rutiner for både treninger og kosthold. Dette er så innarbeidet, og jeg har så god disiplin, at det skal mye til for å vippe meg av pinnen, sier hun. 

LES OGSÅ: 4 tips for å unngå overspising

Helle Bornsteins januar-tips:

  • Begynn med å drikke vann i stedet for juice, brus og annen type drikke.
  • Spis grønnsaker til måltidene dine. Kokte, rå, dampede og stekte.
  • Unngå for store mengder karbohydrater gjennom dagen.
  • Finn ut når det er rom for trening i hverdagen, og gjør en avtale med deg selv om å trene på disse tidspunktene. Enten det er hjemme, på jobb, ute eller på treningsstudio.
  • Husk at litt er så mye bedre enn ingenting, og trener du 1-2 ganger i uka med øvelser som styrker de store muskelgruppene, og som gjør at du får puls når du trener, vil du se resultater raskt om du husker å spise smart og!
     

Får du dårlig samvittighet i desember? Stem under!

Får du dårlig samvittighet i desember? (Avsluttet)

Til forsiden