NAPERCISE: Det nyeste på treningsfronten er visstnok søvn ... Ja, nettopp. (Se video lenger ned i saken). Foto: fizkes / Shutterstock / NTB scanpix
NAPERCISE: Det nyeste på treningsfronten er visstnok søvn ... Ja, nettopp. (Se video lenger ned i saken). Foto: fizkes / Shutterstock / NTB scanpix
Napercise

Nok et konsept som føyer seg inn i rekka av pussige treningstrender - hvis man kan kalle soving for trening

- Har det gått for langt om man vil legge penger på å sove i en sal med 30 andre mennesker?

«Napercise» er nok et konsept som føyer seg inn i rekka av pussige treningstrender – hvis man i det hele tatt kan kalle soving for trening. (I så fall trener jeg ganske mye ...) 

Dette er en trend som har oppstått i Storbritannia, og konseptet er fortsatt såpass nytt at det gjenstår å se om det er lønnsomt å selge noe du kan få gratis hjemme. 

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir «et must» på treningsfronten i 2017

– Søvn er noe alle trenger, men er det riktig å ta betalt for at andre skal få sove? Vi mennesker er flinke til å skape nye behov når det kommer nye tjenester som kan kjøpes. Det å ta vare på seg selv er på ingen måte feil, men har det gått for langt om man vil legge penger på å sove i en sal med 30 andre mennesker?, spør Marianne Harnes som er naprapat og personlig trener hos MykjeMeir.

Nja, ved første øyekast kan det virke som et tåpelig og kynisk påfunn. Men vi må huske på at det likevel ikke er alle som er så heldige å få nok nattesøvn. Se video av «Napercise» lengre ned i saken!

– Kanskje er du trebarnsmor, i full jobb og har andre som må prioriteres fremfor din nattesøvn. Kanskje lever du i en altfor hektisk hverdag, hvor du ikke har sjans til å hvile eller sove i ditt eget hjem, sier Harnes. 

LES OGSÅ: Dette hjelper mot søvnløshet

Trening og søvn går hånd i hånd

Selv om vi alle kan sove dårlig en gang i blant, vil lite søvn over lengre tid kunne ha store konsekvenser for helsa. Søvneksperter sammenlikner faktisk en søvnløs natt med å ha promille.

– Forskning viser at mangel på søvn kan føre til konsentrasjonsvansker, depresjon, angst og generelt nedsatt yteevne. Gode søvnrutiner har enorme betydninger for trening og treningsresultater, uansett hvilken form for trening det er snakk om, forklarer Harnes. 

alt
VINN-VINN: Det er ikke bare sånn at en god natts søvn gjør at du presterer bedre på trening. Trening gjør også at du sover bedre om natta. Foto: Dean Drobot / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Det er viktig at unge jenter forstår at man ikke kan se slik ut hele året

Trening setter tross alt krav til både fysiske, mentale og kognitive egenskaper. Så ved å gi kroppen tilstrekkelig med søvn vil du kunne bedre treningsresultatene dine. 

– For eksempel øker sjansene betraktelig for å klare den siste tunge repetisjonen i knebøy eller holde et høyt tempo i samtlige intervaller. Søvn bidrar ikke bare til å restituere musklene, men også hjernen og nervesystemet. Videre viser forskning at god søvnkvalitet blant annet kan påvirke kroppens stimulans til vektreduksjon, bedre innlæringen av motoriske ferdigheter og senke stressnivået i kroppen, forteller hun.

Bjørn Bjorvatn, professor ved Universitetet i Bergen og som selv har forsket på søvn i over 20 år, bekrefter at det er en del forskning på betydningen av søvn for idrettsprestasjoner. 

– Og ja, god og nok søvn gjør at man presterer bedre – selvsagt. Innen toppidrett er det et økende fokus på denne koblingen, sier han til KK.no.

Men det er ikke bare slik at søvn påvirker treninga, det går også andre veien. Trening i seg selv kan også gjøre godt for søvnkvaliteten din.

– Ja, trening regnes som positivt for søvnkvaliteten. Det er også noen (dog få) studier som viser at trening kan redusere søvnplagene til dem som sliter med søvnen. Men uansett: trening er sunt og godt både for søvn og humør, forteller Bjorvatn.

LES OGSÅ: Sover du lite blir den mentale kapasiteten svekket

Tviler på at «napercise» kommer til Norge

Du bør altså sove godt for å kunne prestere som best på treninga. Men forhåpentligvis får du din beste søvn hjemme i egen seng. Harnes tror at hvis treningstrenden «napercise» skal kunne være en lønnsom næring å drive, så må det foreligge et reelt og sterkt behov ute hos folk. 

– Søvn er noe som alle bør og, etter min mening, MÅ prioritere, så om noen må ty til «napercise» så får vi håpe at det faktisk er til hjelp for de som betaler for det. Jeg håper og tror at vi nordmenn klarer oss uten arrangerte sovetimer og at trenden ikke vil komme over landegrensen i nærmeste fremtid, sier hun.

– Etter å ha lest hvor essensielt søvn er, burde alle prioritere dette høyt. Uansett om det måtte være siste utvei ved hjelp av «napercise», eller aller helst hjemme i sin egen seng: sov godt, legger hun til.

Til forsiden