RABDOMYOLYSE: Ifølge ekspertene har det vært en voldsom vekst i forekomst av rabdomyolyse de siste fem åren. Foto: Shutterstock / Alliance
RABDOMYOLYSE: Ifølge ekspertene har det vært en voldsom vekst i forekomst av rabdomyolyse de siste fem åren. Foto: Shutterstock / Alliance
Rabdomyolyse

- Norske sykehus har rapportert om en voldsom vekst i forekomsten av rabdomyolyse de siste fem årene

Ekspertene mener det skyldes treningstrender som crossfit, boot camp, gruppetimer med tung styrketrening og overivrige personlige trenere.

For et par uker siden hovnet venstrearmen min kraftig opp etter at jeg hadde lagt på litt ekstra under en styrketime. Til tross for store smerter og ubevegelighet, tenkte jeg egentlig ikke noe særlig over det før en kollega påpekte at det kunne være rabdomyolyse. «Rabdo-hva?» tenkte jeg. 

Et raskt Googlesøk kunne fortelle meg at dette var alvorlige saker, så jeg bestemte meg for å dra ned på legevakta dagen etter. Der fikk jeg påvist at jeg pådratt meg ingen ringere enn rabdomyolyse. 

- Men hva innebærer det egentlig å få rabdomyolyse? 

- Når man trener styrke stresser man muskulaturen man trener. Etter treningsøkten begynner kroppen å reparere seg selv slik at musklene blir større og/eller sterkere. Det som skjer hvis man presser musklene for hardt er at skaden blir for stor og utfordrende for kroppen å reparere. Da lekker det myoglobin fra musklene og ut i blodbanen, som senere havner i nyrene hvor blodet renses. Dette skilles ut i urinen, og kalles myoglobinuri, en mørkere urin som likner litt på cola i fargen. I ytterste konsekvens kan man få nyresvikt som følge av rabdomyolyse. 

Dette forteller Henning Ofstad Ness, som er doktorgradsstipendiat innen molekylær medisin ved NTNU og forsker på utholdenhet. Han mener det ikke er noen universal regel på hvor hardt man må trene for å få rabdomyolyse. 

- Det handler om at hver enkelt presser seg selv for hardt i forhold til hva kroppen er i form til. For en godt trent kreves det da mer «overtrening» enn hos en utrent, forklarer han. 

LES OGSÅ: Ekspertene forteller hvordan du skal unngå vond rygg under spinning

Rammer ikke bare toppidrettsutøvere 

alt
INGEN FASIT: Henning Ofstad Ness, som er forsker på utholdenhet, forklarer til KK.no at det ikke er noen universal regel på hvor hardt man må trene for å få rabdomyolyse. Foto: NTNU Vis mer

Mange (meg selv inkludert før jeg ble syk) tror at det kun er toppidrettsutøvere som kan trene på seg rabdomyolyse. Slik er det absolutt ikke. 

- Det er mulig for både trente og utrente, og terskelen for hvor mye som skal til er lavere for utrente personer, sier Ofstad Ness. 

LES OGSÅ: Kan et tau virkelig hjelpe deg med å komme i form og forbrenne fett?

Han får støtte av Truls Raastad, som er forsker og professor ved Seksjon for fysisk prestasjonsevne på Norges Idrettshøyskole.

- Det er først og fremst «vanlige mennesker» som får rabdomyolyse, og ofte er det personer som har trent en del tidligere og som ønsker å komme i gang igjen raskt etter et lengre treningsopphold.

- Årsaken er at man belaster alt for hardt i en øvelse man ikke er vant til å gjøre. For utrente gjelder dette naturlig nok for de fleste øvelser, men for toppidrettsutøvere så er det først og fremst når de plutselig velger å gjennomføre nye og uvante øvelser. 

- Har dere sett en økning i tilfellene de siste årene? 

- Ja. Det er ikke kjempegod statistikk på den treningsinduserte rabdomyolysen, men det som rapporteres fra norske sykehus indikerer en voldsom vekst i forekomst de siste fem årene. Enkelte sykehus rapporterer om en økning på mange 100 prosent, men det totale antallet er likevel ikke stort, sier Raastad og tilføyer: 

- Den store økningen i forekomst skyldes sannsynligvis først og fremst de treningstrendene som har kommet de siste årene (crossfit, boot camp, gruppetimer med tung styrketrening og overivrige personlige trenere), men en større bevissthet rundt problematikken har sannsynligvis også bidratt til at flere har oppsøkt lege når de har fått symptomer.

alt
RABDOMYOLYSE: - Årsaken til at man får rabdomyolyse er at man belaster alt for hardt i en øvelse man ikke er vant til å gjøre, sier eksperten. Foto: Shutterstock / Alliance Vis mer

LES OGSÅ: Slik får du maks ut av PT-timene

Kroppshevninger går igjen som en årsak

Videre forteller ekspertene at det har vært mange tilfeller av rabdomyolyse som følge av pull-ups. Raastad mener at det er to forklaringer på dette: 

- Den første er at overkroppsmuskulatur belastes mindre i hverdagen enn beinmuskulatur, og dermed tåler mindre. Den andre og viktigste årsaken er hvordan denne øvelsen har blitt gjennomført i mange miljøer. Både på vanlige treningssentre og på Crossfitsentre har det vært gjennomført treningsøkter der deltagerne gjennomfører 70-90 pull-ups i løpet av en viss tid uavhengig av treningsstatusen deres.

- Er man utrent i denne øvelsen er det mange som ikke klarer en eneste repetisjon, men fordi de får lov til å hoppe opp og deretter senke seg ned betyr det at enkelte gjennomfører opptil 70-90 maksimale eksentriske muskelaksjoner for albuebøyerne.

Dette er ifølge Raastad en ren muskelødeleggende protokoll hvis man ikke er vant til øvelsen og dermed ren idioti.

- Vi ser også at øvelser som utfall er overrepresentert ved rabdomyolyse og årsaken til at slike øvelser kan gi store muskelskader er at den eksentriske fasen (oppbremsingen av bevegelsen) skjer ved stor kraft og ved en lang muskellengde der muskulaturen er ekstra utsatt.

Videre forteller han at det er viktig å poengtere at det først og fremst er første gangen man gjør slike øvelser at risikoen for rabdomyolyse er stor.

- Gjør man en øvelse regelmessig (ukentlig) er risikoen liten selv om man trener hardt, men fordi den beskyttelsen man har ved regelmessig trening raskt forsvinner så må man alltid starte opp igjen forsiktig hvis man har et treningsavbrekk på mer enn to uker. 

alt
PULL-UPS: Det har vært mange tilfeller av rabdomyolyse som følge av pull-ups. Foto: Shutterstock / Pressmaster Vis mer

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Ikke push deg selv for hardt på gruppetimer 

- Kan gruppetimer hvor trenerne ikke passer på hver enkelt av deltakerne være ugunstig?

- Ja, dette er et klassisk eksempel på timer hvor mange dessverre har fått rabdomyolyse. Treningsøktene nevnt over med pull-ups er ofte gjennomført i grupper. I en slik gruppe kan det være deltagere som har gjennomført den spesifikke øvelsen over lang tid og tåler den godt, men feilen begås om man ber alle deltagerne gjennomfør nøyaktig samme program selv om de har svært forskjellig treningsstatus og erfaring med den spesifikke øvelsen, sier Raastad og tilføyer:  

- For sikker og optimal trening må øvelser alltid legges opp slik at belastningen kan tilpasses individuelt.

LES OGSÅ: Lei av styrkeapparatene? Da bør du prøve kettlebell!

Raastad får støtte av Ofstad Ness. 

- Det kan være slik at trenerne ikke følger med, men hovedsakelig tror jeg det skyldes at de presser deltakerne for hardt. Spesielt Crossfit-trening og «Bootcamp»-lignende konsepter går igjen, sier han. 

Atle Arntzen, som er PT Manager hos Sats Elixia, forteller til KK.no at tilfeller av rabdomyolyse på deres gruppetimer forekommer sjeldent. 

- Først og fremst er det på det rene at en instruktør som har mange på timen (+ - 40) ikke har mulighet til å gi individuell oppfølging, da dette ligger i PT-konseptet vårt. Instruktørene skal imidlertid presisere at hver enkelt deltaker må ta hensyn til individuelle behov, og velge tilpasset belastning ut i fra sitt nivå.

- Risikoen for å få rabdomyolyse øker hvis en person trener svært hardt på muskler eller muskelgrupper som ikke er vant til denne type belastning, så tilfeller av Rabdomyolyse på for eksempel powertimer forekommer derfor svært sjelden, sier han. 

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir «et must» på treningsfronten i 2017

Slik trener du deg opp igjen etter rabdomyolyse 

Dersom du har pådratt deg rabdomyolyse går behandlingen hovedsakelig ut på å få masse væske inn i kroppen, og tilføre elektrolytter. Dette forhindrer nemlig nyreskade. Hvis det går for langt, og behandlingen ikke starter raskt nok, kan dialyse være aktuelt - altså rensing av blodet.

- Som regel blir man helt fin etter rabdomyolyse, og kroppen går tilbake til normalen. Det er likevel å anbefale å ta ting litt langsomt og ikke presse seg for hardt den første tiden. Er man stiv og støl etter styrketrening, bør man vente med å trene de muskelgruppene til det har gått bort. Dette er kroppen signal på at det er restitusjonsprosess på gang, og et signal på den trenger hvile for å bygge seg opp, sier Ofstad Ness. 

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir hot på treningsfronten i 2017!

Raastad forteller at det er ingen faste retningslinjer på hvordan man skal trene seg opp etter rabdomyolyse, men at noen generelle retningslinjer ser ut til å fungere bra.

- Du bør vente til du er helt symptomfri før du begynner å belaste de berørte muskelgruppene. Ofte kan dette være 2-3 uker etter at skaden skjedde, men tidsperioden vil variere med alvorlighetsgraden.

- Ved oppstart gjelder de samme retningslinjer som når man starter med trening generelt; start forsiktig og ikke kjør serier til utmattelse de første ukene.

Et tips kan være at man de første øktene gjennomfører serier på rundt 10 repetisjoner med en motstand man kunne klart cirka 20 repetisjoner med. I løpet av de 5-6 første øktene kan man gradvis øke motstanden slik at man nærmer seg den motstanden man klarer 10 repetisjoner med. 

- Etter en slik forsiktig oppstart kan man følge mer normale treningsprinsipper og det vil ta noen måneder før man har fått tilbake normal muskelfunksjon, sier han.

Til forsiden