KOSTHOLD: I ferien er det ofte lørdag hele uka. - Det kan være lurt å skille litt, mener kostholdsekspertene. Foto: NTB Scanpix
KOSTHOLD: I ferien er det ofte lørdag hele uka. - Det kan være lurt å skille litt, mener kostholdsekspertene. Foto: NTB Scanpix
Ferie

- Skillet mellom hverdag og helg blir fort borte i ferien

Ja, så klart skal vi nyte ferien i fulle drag! Og ifølge kostholdsekspertene skal det være fullt mulig å være i feriemodus - uten at energiinntaket løper løpsk.

Iskrem, alkohol og mange måltider på restaurant er blant noen av fristelsene vi oftere støter på i ferieukene våre. Og selv om total askese selvsagt er fullstendig uaktuelt for solhungrige nordmenn på etterlenget ferie - er mange av oss interessert i å ikke ende opp med ekstra bagasje på vei hjem fra ferie. (Du vet den overvekten du ikke har i kofferten.)

Så hva er de beste tipsene for en stø kurs gjennom denne sommerlige slalomløypa av fristelser? Ekspertene vet råd. Og de deler raust.

LES OGSÅ: Dette avslører alkoholinntaket i vinen

Ja til kesam, hold igjen på grilloljen

- Først og fremst: det går absolutt an å kose seg i sommerferien. Jeg vil nesten si at man skal kose seg litt i ferien. Men det er fint å slippe skippertak til høsten, sier Karoline Steensbuch Lied, fagansvarlig i Grete Roede.

alt
JA, TIL KOS I FERIEN: Men det kan være lurt å skille litt mellom helg og hverdagen, mener Karoline Steensbuch Lied, fagansvarlig i Grete Roede. Foto: Grete Roede Vis mer

Lied oppfordrer til grilling, men at vi gjør lurt i holde igjen litt på fete marinader og grillolje - og satse på magre sauser og tilbehør - og masse grønnsaker.

- Husk også på de flytende kaloriene, som det jo kan bli mange av i løpet av ferien. Drikk rikelig med vann i tillegg til alkoholen, så orker man mindre alkohol. Og selv om det er ferie burde man jo til en viss grad fortsette å skille mellom hverdag og helg, minner Lied oss om, særlig med tanke på vininntaket.

- Min «feriesvakhet» er is, og da er det godt å ha en fryser på hytta så man kan lage egen is av bær, frukt og yoghurt - som barna også elsker, råder Lied.

LES OGSÅ: Så mange treningsøkter bør du gjennomføre i ferien

Start proteinrikt!
Alkohol er trolig en større synder enn iskrem for mange. Måtehold er løsningen, mener Fedon Lindberg, lege og velkjent ambassadør for Middelhavskosthold og moderat karbohydratinntak.

alt
START MED GOD FROKOST: Lege og kostholdsveileder Fedon Lindberg, råder oss til å velge proteinrikt til frokost, og droppe croissanten. Foto: Presse Vis mer

- Mitt beste råd for å unngå vektøktning i ferien er å velge en solid proteinrik frokost, helst med egg og grønnsaker og/eller yoghurt og nøtter og frø. Dropp brødmat og croissanter, råder Lindberg.

- Lunsjen bør være hovedmåltid rundt klokken14-15,  og bestå av en stor salat og en god proteinkilde, gjerne fisk, kylling og belgfrukter. Mellommåltid kan være en neve med nøtter, en frukt og litt yoghurt på ettermiddagen. Lindberg anbefaler en stor salat som kveldsmat.

LES OGSÅ: Slik blir du en morgentrener!

Det er mulig å røre på seg i ferien

Kristin Granum Rosebø er personlig trener og driver selskapet Kreativ Trening, og har skrevet boka «Tren ute» om fordelene og gledene ved utetrening.

- Boka skrev jeg nettopp for å vise at folk lett kan holde seg i form i ferien eller generelt uten et senter, sier Rosebø som mener Helsedirektoratets 12 kostråd er de som bør gjelde hele året.

Hun tror for øvrig ikke at ferien er en tid der «alle» legger på seg.

- Det hele dreier seg om den generelle innstillingen folk har til kost og fysisk aktivitet, sier treningseksperten, og påpeker at de som allerede er glade i å være i aktivitet, ofte øker aktiviteten i ferien, mens de som kanskje sliter litt med motivasjonen fra før, har lettere for å legge på seg.

alt
LITT AKTIVITET ER BEDRE ENN INGENTING: Personlig trener og gründer av Kreativ Trening, Kristin Granum Rosebø oppfordrer til lett utendørsaktivitet i ferien. Foto: Erlend Haugen/ Cappelen Damm Vis mer

- Det handler om balanse. Vil man unne seg litt ekstra så må man rett og slett være tilsvarende mer aktiv, eller mer bevisst kostholdet de måltidene som ikke er like mye «kos», sier treneren som ifølge seg selv trener lystbetont og ikke så systematisk, og som er stor tilhenger av uttrykket «litt er bedre enn ingenting».

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke spise svidd grillmat

Jordbær i mengder - og ikke alltid med fløte

Anette Skarpaas er klinisk ernæringsfysiolog ved Volvat medisinske senter. Som ernæringsfysiologer flest er hun stor tilhenger av gode vaner hele året, og at vi alle skal ta forsyne oss grovt av salatbollen og annet grønt tilbehør.

- Det er den totale livsstilen i ferien som bestemmer hvordan formen blir etter sommeren. Kombinasjonen å spise seg for mett til måltidene, takke ja til alt av alkohol, is og snacks, samtidig som du nyter late dager på solsengen kan fort bidra til energioverskudd og dårlig form, sier Skarpaas.

alt
FYLL PÅ MED GRØNT: Og øke grønnsaksmengden betraktelig, er et enkelt og effektivt råd for å holde vekten, mener ernæringsfysiolog Anette Skarpaas. Foto: Presse Vis mer

Hun råder oss til å legge en plan for gode og mettende måltider, gjerne med sesongens råvarer. 

- Et tips for å gjøre alle måltider ekstra næringsrike er å inkludere masse grønnsaker. Det kan gjøres i en salat, som forrett eller siderett. Grønnsaker har lav energitetthet, og et høyt inntak av grønnsaker er et triks for å holde vekten.

Tilgjengelighet er viktig for frukt- og grønnsaksinntaket, så her råder Skarpaas oss til å dele opp og sette fram. Da vil barna også ha.

Også er det isen da. Den kan det fort bli mange av.

- Noen av fløteisene inneholder like mye energi som en middag. Velger du derimot saftis eller mindre størrelse på isen, vil ikke en is en gang i mellom gi det store utslaget på energiinntaket.

- Ellers er det bare å fråtse i jordbær! De norske jordbærene er så gode i seg selv at de ikke trenger fløte og sukker, i alle fall ikke hver dag, råder Skarpaas og legger til at litt fysisk aktivitet er bedre enn ingenting - og at det er viktig å nyte den maten og drikken du unner deg. Det er tross alt ferietid.

LES OGSÅ: Bytt gjerne kjøttet ut med mager fisk

Til forsiden