PROTEIN: Når trenger man egentlig proteinpulver? Foto: Deymos.HR - Fotolia
PROTEIN: Når trenger man egentlig proteinpulver? Foto: Deymos.HR - Fotolia
Myse Og Kasein

Slik velger du riktig proteinpulver

Vet du forskjellen på whey og casein?

KK.NO: Styrketrening er noe av det beste du kan drive med og har økt i popularitet de siste årene.

Og da er det kanskje ikke så overraskende at vi nordmenn svir av millioner av kroner hvert år på proteinpulver.

Det er nemlig en kjent sak at proteiner er kroppens byggesteiner. De er essensielle for musklene og viktige å få i seg med mindre du ønsker å løfte og løfte på vektene til ingen nytte.

Men når kan du selv vite at du trenger proteinpulver, og hvordan velger man riktig pulver?

LES OGSÅ: 4 øvelser du alltid bør gjøre før styrkeøkten

alt
PROTEIN: Det er anbefalt at protein utgjør mellom 10 og 20 prosent av energiinntaket ditt. Foto: Scanpix Vis mer

Så mye protein trenger du

Det er anbefalt at proteininntaket ditt utgjør 10 til 20 prosent av energiinntaket ditt, og at du får i deg omkring 1 gram protein per kilo kroppsvekt per dag.

Veier du 65 kilo skal du altså innta rundt 65 gram protein, men når du trener har du større behov for proteiner.

- Proteinpulver er absolutt ikke nødvendig om man har tilgang på og kan spise et variert kosthold, sier klinisk ernæringsfysiolog Egil André Bjørgen til KK.no.

Han mener fokuset på proteinpulver og tilskudd er overdrevent.

- Vanlig mat med fokus på proteinholdig mat, drikke, i hvert måltid er tilstrekkelig for en mosjonist, sier han.

Så hvem kan ha nytte av det da?

- Noen opplever at appetitten er noe redusert etter trening, og føler de lettere får i seg et proteintilskudd enn mat. De velger gjerne en proteinshake de liker, og som drikkes kort tid etter en treningsøkt. Proteintilskudd er altså ikke nødvendig, men for noen er det en praktisk måte å sørge for at man dekker sitt økte proteinbehov på, sier Bjørgen.

Han anbefaler å velge proteinrik mat fremfor proteinpulver ettersom det sørger for at man også får inntak av andre næringsstoffer.

LES OGSÅ: Lite vits med proteinpulver i maten

Dette bør du vite om pulveret - Myse og kasein

Skal du likevel velge et proteinpulver er det flere typer man kan velge mellom. To vanlige typer proteinpulver er whey og casein - som heter myse og kasein på norsk.

Disse finner man naturlig i melk:

- Melk er den mest populære kilden å lage proteinpulver av fordi det inneholder proteiner av svært høy kvalitet, forteller Juma Iraki.

Han er personlig trener med bachelor i ernæringsfysiologi og er daglig leder i Iraki Nutrition.

LES OGSÅ: Lyst på definerte muskler?

Myseproteinet er også det man finner som det litt udelikate «vannet» som flyter på toppen av en nyåpnet yoghurt.

- I melk finner vi et naturlig forhold av 20 prosent myse og 80 prosent kasein. Myse har et raskt opptak i kroppen, mens kasein har et tregere opptak.  Både myse og kasein inneholder en høy konsentrasjon av en viktig aminosyre som heter leucin, som har vist seg å være viktig for stimulering av muskelvekst, hvilket gjør melkeprodukter til en god kilde til protein, sier Iraki.

LES OGSÅ: Trenger du egentlig å drikke melk?

Myse når du trener

Ok, så det finnes to typer proteinpulver, men hvilket skal du bruke når?

- Myse kan være mer fordelaktig rundt trening på grunn av raskere opptak. Kasein på sin side har et tregere opptak og kan derfor være gunstig å bruke i perioder hvor man går lengre perioder uten mat som for eksempel før leggetid.

- I melk så er det en kombinasjon av både myse og kasein og det kan derfor være lurt å kombinere begge to da de har ulik hastighet på opptak og utfyller derfor hverandre, sier Iraki.

alt
USERIØSE AKTØRER: Det finnes mange typer proteinpulver du kan velge mellom. Se opp for useriøse aktører som leverer dårlig kvalitet. Foto: All Over Press Vis mer

Husk å sjekke innholdslisten

Ifølge Iraki er det imidlertid noen andre ting du også bør være obs med proteinpulver, og særlig hvis du handler på nettet. 

- Du bør se etter en seriøs produsent som kan dokumentere bruk av råvarer med høy kvalitet og dokumentasjon som viser at produktet inneholder det det skal. Norske produsenter er underlagt å følge et ganske strengt regelverk fra Mattilsynet på dette området, sier Iraki.

En test for å finne ut om proteinpulveret har god kvalitet, er å sjekke hvilke aminosyrer det inneholder: 

- Useriøse aktører kan finne på å tilsette ekstra med ikke-essensielle aminosyrer i produktet for å få opp proteinmengden. Dette vil da føre til et høyt proteininnhold per 100 gram, men samtidig ha en lav konsentrasjon av de essensielle aminosyrene som man trenger, forteller Iraki.

LES OGSÅ: Få bedre effekt av styrketreningen

Dersom proteinpulveret har en aminosyreprofil på forpakningen kan du ta en nærmere titt der:

- Myse inneholder cirka 10 gram leucine per 100 gram. Om innholdet i et myse-proteinpulver er mye lavere enn dette kan det tyde på lav kvalitet. Dette er ikke vanlig i Norge, men har forekommet i andre land, sier Iraki.

Til forsiden