BLIKK FOR BUSINESS: Silje Norengs konsept "Brow Rehab" har vokst fra en til tjue ansatte. - Det var ingen som så for seg at man kan leve av dette, ler hun.

 Foto: null
BLIKK FOR BUSINESS: Silje Norengs konsept "Brow Rehab" har vokst fra en til tjue ansatte. - Det var ingen som så for seg at man kan leve av dette, ler hun.
Foto:
Skjønnhetsgründere:

Skjønnhetsgründerne Katherina og Silje har satset på egne forretningsideer

Når man har en litt annerledes forretningsidé, må man tåle at ikke alle har trua. Det har de to gründerne kjent på, der de vil hjelpe oss med henholdsvis å holde brystene på plass og øyenbrynene «on fleek».

Nød lærer naken kvinne å spinne, heter det. Eventuelt å finne opp noe nytt. To damer som fant ut at vi rett og slett manglet noe på markedet for kvinner her i Norge, og som bestemte seg for å gjøre noe med det, er Katherina Børve (33) fra Trondheim og Silje Noreng (29) fra Oslo. 

På selveste  8. mars i år lanserte Katherina sitt nye BH-konsept, Brassybra – en brystteip som man kan bruke under stroppeløse eller ryggløse topper og kjoler.

– Det begynte for fire år siden, da jeg skulle gifte meg. Jeg hadde funnet drømmekjolen, som var stroppeløs. Jeg prøvde alt av forskjellige BH-er og brystteiper som fantes på markedet, men det var ingen som ga løft og støtte og som ville holde seg på plass mens jeg danset.

Katherina endte med å bruke gaffateip under brudekjolen.

BH-GRÜNDER: Katherina Børve har funnet opp en "usynlig" selvklebende BH, etter å ha lett etter noe lignende selv.
BH-GRÜNDER: Katherina Børve har funnet opp en "usynlig" selvklebende BH, etter å ha lett etter noe lignende selv.

– Det er noe av det vondeste jeg har gjort – spesielt å ta den av. Da tenkte jeg at dette gjør jeg aldri igjen, ler hun.

Så da hun en tid etter skulle på nytt skulle på fest i en kjole med bar rygg, satte hun seg på kjøkkenbordet og prøvde seg fram med ulike stoffer, lim og former.

– Og slik ble Brassybra til. Jeg tenkte jo aldri at det skulle bli noe mer enn eget bruk ut av disse brystteipene – det var jo til og med mange som syntes jeg var rar som teipet puppene, ler Katherina.

– Men etter hvert begynte jeg å lage til venner og søstre, og jeg så på både TV og blogger at det var flere som brukte enten gaffa- eller markeringsteip til å holde brystene oppe under klær som ikke passet til normale BH-er. Og da skjønte jeg at dette kan det jo faktisk bli business av!

LES OGSÅ: Det finnes mange gründertyper. Hvilken type er du?

BH-støtte fra Innovasjon Norge

Det har tatt nesten fire år, investering av både tid og penger, masse rådgivning fra innovasjons- og utviklingsselskapet Proneo, støtte fra Innovasjon Norge, samt testing, testing og mer testing – men for bare en knapp måned siden kunne altså Katherina sette drømmen sin ut i livet.

Nå håper hun på å kunne bli en av de som tar hjem et lite stykke av den norske «beautykaka» som består av mange milliarder kroner årlig. Og etter den foreløpige responsen å dømme, har hun gode muligheter til det. Hun har i forhåndssalget allerede fått inn bestillinger ikke bare fra Norge, men også fra land som Canada, USA og Brasil.
– Det er jo morsomt! Det viser at det er behov for dette produktet, sier Katherina.

LES OGSÅ: Gründer og designer Siri Brodersen flyttet tilbake til Lyngør 

Øyebryns-business

Ei som allerede har forsynt seg litt av kaka, er allerede nevnte Silje Noreng, som startet Brow Rehab Salons for to og et halvt år siden. Hun begynte med seg selv og én salong på Bislett i Oslo, men nå har bedriften vokst til tjue ansatte fordelt på fire salonger i Oslo, Bergen og Trondheim.

BLIKK FOR BUSINESS: Silje Norengs konsept "Brow Rehab" har vokst fra en til tjue ansatte, med salonger i Bergen og Trondheim også.
BLIKK FOR BUSINESS: Silje Norengs konsept "Brow Rehab" har vokst fra en til tjue ansatte, med salonger i Bergen og Trondheim også.

I likhet med Katherina forteller Silje at også hun har blitt oppfattet som litt rar av enkelte, fordi hun har kastet seg ut i noe som er så snevert som øyenbrynsstyling.

– Til og med fastlegen min lurte på om jeg ikke hadde en annen jobb på si, for det er jo ingen som ser for seg at man kan leve av dette, ler hun.

Silje bodde i Australia for fire år siden, og her jobbet hun ved en øyenbrynssalong.

– Jeg skjønte fort at det var kjempepopulært i både Australia og USA – det var lange ventelister. Folk var helt ville etter å få timer der, forteller hun.

– Så da jeg flyttet tilbake til Norge igjen, så tenkte jeg at dette er noe ikke vi har hatt særlig marked for her, så jeg ville se om jeg kunne skape det.

Til forsiden