TISE: Ikke gjør som oss - gå rett i gebyrfella dersom du skal selge unna varer på Tise! Dette er et illustrasjonsfoto. Foto: NTB Scanpix
TISE: Ikke gjør som oss - gå rett i gebyrfella dersom du skal selge unna varer på Tise! Dette er et illustrasjonsfoto.
Foto:NTB Scanpix
Tise:

- Det er ingen tvil om at 10 prosent av kjøpsummen for å selge en vare er dyrt

Derfor taper du penger på å selge varer ved bruk av Safe Payment på Tise.

Vi i KK.no er fan av gjenbruk, og klappet i hendene da den norskutviklede appen Tise ble lansert i 2016. En ny, kul måte å videreselge skatter som kanskje ikke får den oppmerksomheten de fortjener, i tillegg til at man også kan selge gjenbruksvarer hvor beløpet går til veldedighetsorganisasjonen Unicef er jo vinn-vinn for alle parter. 

Trodde vi. 

Det var inntil vi ble klar over at Tise faktisk tar 10 prosent av kjøpesummen du som selger har satt dersom du velger å bruke (den frivillige) betalingsløsningen Safe Payment. For det var ikke før etter at en av oss i KK.no-redaksjonen hadde solgt et speilreflekskamera for 1500 kroner, men kun fått utbetalt 1350 kroner at vi skjønte at noe skurret. 

Det viser seg jo at Tise trekker 10 prosent av salgssummen (merk: dersom man bruker Safe Payment), og forklarer dette med at tre prosent går direkte til deres amerikanske betalingsleverandør, to prosent går til MVA og de resterende fem prosentene går til utvikling og vedlikehold av Tise. 

LES OGSÅ: Tipsene som hjelper deg til å kapre de billigste flybillettene

- Aldri vært bevisst å skjule informasjonen

Men dette var ukjent informasjon for oss. For å være helt ærlig hadde vi ikke fått med oss at dette sto noe sted, men ifølge Tise-gründer Eirik Frøyland Rime har man godkjent dette da man huker av for at man ønsker å benytte seg av Safe Payment. Det viser seg så at man kan lese vilkårene (på engelsk) dersom man klikker seg inn på en lenke merket «Hva er Safe Payment» under «betaling» når man går inn på den aktuelle varen man har lagt ut for salg. 

Vi tok en runde på det i redaksjonen, og ingen hadde fått med seg at man betaler hele 10 prosent av salgssummen når man benytter seg av Safe Payment. Og dersom vi ikke har fått det med oss, regner vi også med at det er flere der ute som ikke har det.

Tise-gründer Eirik Frøyland Rime sier til KK.no at det aldri har vært bevisst fra deres side «å skjule» informasjonen om gebyret som blir trukket:

- Da vi utformet Safe Payment opplevde vi det som at disse to tingene var å opplyse om gebyret veldig tydelig, men når du sier at ingen av de på jobben din, som faktisk har lagt ut varer til salgs med Safe Payment, har fått det med seg er det jo åpenbart for dårlig. Men jeg vil gjerne da poengtere at det har aldri vært noe ønske for oss å skjule dette gebyret på noen måte. Det medfører dessverre ingen store inntekter for oss for tiden, og det er veldig negativt for oss om vi sitter igjen med misfornøyde brukere. Derav vil jeg også si at vi har ingenting å tjene på å forsøke å skjule det. Men når du så tydelig føler deg lurt her er dette definitivt noe vi er nødt til å ta en skikkelig gjennomgang på, og jeg kan ikke annet enn å beklage at det er dette inntrykket du sitter igjen med.

LES OGSÅ: Derfor bør du fylle opp BSU-kontoen din tidlig på året

Målet med Safe Payment er at det skal være sikkert for selger - og kjøper - å gjøre transaksjoner og salg, men Jorge B. Jensen, som er fagdirektør i Forburkerrådet, er enig med oss at Tise ikke har opplyst om dette godt nok, og at avgiften er for høy.

- Ti prosent av kjøpsummen for å selge en vare er for dyrt. Ingen tvil om det. Men samtidig er det mer enn bare betaling i denne løsningen. Det er en depot-tjeneste som gjør det sikrere å handle. Andre forbruker-til-forbruker-plattformer har slitt med svindlere som ikke leverer varene, og blir man først lurt er det mye styr for å få tilbakeført innbetalingen hvis man har overført penger fra konto. Forbrukerrådet anbefaler for øvrig å betale med kort på nettet, hvis man kan, for der finnes det innebygde sikkerhetsløsninger, forklarer Jensen til KK.no.

Jorge Jensen, Forbrukerrådet
EKSPERTEN: Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet er enig med oss om at 10 prosent i avgift for å selge en vare (selv via en betalingsløsning som Safe Payment) er for dyrt. Foto: Forbrukerrådet

- Her må Tise skjerpe seg

Han opplyser om at brukere av et hvert betalingssystem med letthet skal få vite hva de ulike betalingsmåtene koster.

- Det er ikke vanskelig for nettbutikker å tydeliggjøre hva en transaksjon koster, så hvorfor skal ikke Tise få det til? Her må de bare skjerpe seg, sier Jensen.

Også Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, er enig med oss om at Tise må bli flinkere til å opplyse om gebyret.

Vi kan ikke felle dom uten at vi har behandlet saken, men jeg kan opplyse om de generelle prinsippene. Når det gjelder betalingstjenester skal alle vesentlige elementer i tjenesten opplyses om - godt - i det du inngår avtalen. Prisopplysninger, transaksjonstid og lignende. Ting som vi har krav om at det opplyses om når man inngår avtaler når det gjelder betalingstjenester og prisopplysninger skal være riktig og godt synlig, sier han og legger til:

Til forsiden