TISE: Ikke gjør som oss - gå rett i gebyrfella dersom du skal selge unna varer på Tise! Dette er et illustrasjonsfoto. Foto: NTB Scanpix
TISE: Ikke gjør som oss - gå rett i gebyrfella dersom du skal selge unna varer på Tise! Dette er et illustrasjonsfoto. Foto: NTB Scanpix
Tise:

- Det er ingen tvil om at 10 prosent av kjøpsummen for å selge en vare er dyrt

Derfor taper du penger på å selge varer ved bruk av Safe Payment på Tise.

Vi i KK.no er fan av gjenbruk, og klappet i hendene da den norskutviklede appen Tise ble lansert i 2016. En ny, kul måte å videreselge skatter som kanskje ikke får den oppmerksomheten de fortjener, i tillegg til at man også kan selge gjenbruksvarer hvor beløpet går til veldedighetsorganisasjonen Unicef er jo vinn-vinn for alle parter. 

Trodde vi. 

Det var inntil vi ble klar over at Tise faktisk tar 10 prosent av kjøpesummen du som selger har satt dersom du velger å bruke (den frivillige) betalingsløsningen Safe Payment. For det var ikke før etter at en av oss i KK.no-redaksjonen hadde solgt et speilreflekskamera for 1500 kroner, men kun fått utbetalt 1350 kroner at vi skjønte at noe skurret. 

Det viser seg jo at Tise trekker 10 prosent av salgssummen (merk: dersom man bruker Safe Payment), og forklarer dette med at tre prosent går direkte til deres amerikanske betalingsleverandør, to prosent går til MVA og de resterende fem prosentene går til utvikling og vedlikehold av Tise. 

LES OGSÅ: Tipsene som hjelper deg til å kapre de billigste flybillettene

- Aldri vært bevisst å skjule informasjonen

Men dette var ukjent informasjon for oss. For å være helt ærlig hadde vi ikke fått med oss at dette sto noe sted, men ifølge Tise-gründer Eirik Frøyland Rime har man godkjent dette da man huker av for at man ønsker å benytte seg av Safe Payment. Det viser seg så at man kan lese vilkårene (på engelsk) dersom man klikker seg inn på en lenke merket «Hva er Safe Payment» under «betaling» når man går inn på den aktuelle varen man har lagt ut for salg. 

Vi tok en runde på det i redaksjonen, og ingen hadde fått med seg at man betaler hele 10 prosent av salgssummen når man benytter seg av Safe Payment. Og dersom vi ikke har fått det med oss, regner vi også med at det er flere der ute som ikke har det.

Tise-gründer Eirik Frøyland Rime sier til KK.no at det aldri har vært bevisst fra deres side «å skjule» informasjonen om gebyret som blir trukket:

- Da vi utformet Safe Payment opplevde vi det som at disse to tingene var å opplyse om gebyret veldig tydelig, men når du sier at ingen av de på jobben din, som faktisk har lagt ut varer til salgs med Safe Payment, har fått det med seg er det jo åpenbart for dårlig. Men jeg vil gjerne da poengtere at det har aldri vært noe ønske for oss å skjule dette gebyret på noen måte. Det medfører dessverre ingen store inntekter for oss for tiden, og det er veldig negativt for oss om vi sitter igjen med misfornøyde brukere. Derav vil jeg også si at vi har ingenting å tjene på å forsøke å skjule det. Men når du så tydelig føler deg lurt her er dette definitivt noe vi er nødt til å ta en skikkelig gjennomgang på, og jeg kan ikke annet enn å beklage at det er dette inntrykket du sitter igjen med.

LES OGSÅ: Derfor bør du fylle opp BSU-kontoen din tidlig på året

Målet med Safe Payment er at det skal være sikkert for selger - og kjøper - å gjøre transaksjoner og salg, men Jorge B. Jensen, som er fagdirektør i Forburkerrådet, er enig med oss at Tise ikke har opplyst om dette godt nok, og at avgiften er for høy.

- Ti prosent av kjøpsummen for å selge en vare er for dyrt. Ingen tvil om det. Men samtidig er det mer enn bare betaling i denne løsningen. Det er en depot-tjeneste som gjør det sikrere å handle. Andre forbruker-til-forbruker-plattformer har slitt med svindlere som ikke leverer varene, og blir man først lurt er det mye styr for å få tilbakeført innbetalingen hvis man har overført penger fra konto. Forbrukerrådet anbefaler for øvrig å betale med kort på nettet, hvis man kan, for der finnes det innebygde sikkerhetsløsninger, forklarer Jensen til KK.no.

Jorge Jensen, Forbrukerrådet
EKSPERTEN: Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet er enig med oss om at 10 prosent i avgift for å selge en vare (selv via en betalingsløsning som Safe Payment) er for dyrt. Foto: Forbrukerrådet

- Her må Tise skjerpe seg

Han opplyser om at brukere av et hvert betalingssystem med letthet skal få vite hva de ulike betalingsmåtene koster.

- Det er ikke vanskelig for nettbutikker å tydeliggjøre hva en transaksjon koster, så hvorfor skal ikke Tise få det til? Her må de bare skjerpe seg, sier Jensen.

Også Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, er enig med oss om at Tise må bli flinkere til å opplyse om gebyret.

Vi kan ikke felle dom uten at vi har behandlet saken, men jeg kan opplyse om de generelle prinsippene. Når det gjelder betalingstjenester skal alle vesentlige elementer i tjenesten opplyses om - godt - i det du inngår avtalen. Prisopplysninger, transaksjonstid og lignende. Ting som vi har krav om at det opplyses om når man inngår avtaler når det gjelder betalingstjenester og prisopplysninger skal være riktig og godt synlig, sier han og legger til:

- Det vi stiller krav om når man inngår avtalen er at man får de viktigste opplysningene da. Det må man få vist når man inngår avtalen. Det er ikke tilstrekkelig at det ligger et eller annet sted hvor man må klikke seg inn for å lese dem. Denne appen er noe man laster ned, og sammen med appen følger betalingsvilkårene. Når man inngår avtale om denne tjenesten er sånne ting som transaksjonstid og pris på tjenesten sentrale elementer, og da skal dette opplyses om når man inngår avtalen. Dette er ting vi har stilt krav om tidligere, for eksempel av Vipps. Enkelte gebyrer, hva det koster og hva de mest sentrale vilkårene er skal man altså få opplyst om før man inngår avtalen, slik at man kan ta stilling til om dette er noe man ønsker å ta del i, forklarer Gjedrem.

LES OGSÅ: Mer enn én av fire unge shopper selv om de ikke har penger

- Er det ikke ganske spesielt at vilkårene står på engelsk når Tise er en norskutviklet app?

Det er ikke noe vi får mye klager på, men særlig viktige opplysninger – som henvender seg til et norsk publikum – bør være på norsk. Det er viktig at nye aktører med betalingstjenester, og den slags, gjør det på en skikkelig måte og følger de kravene som stilles etter loven. Det er en viktig del av det å drive den type business. Forbrukerombudet har sett på mange av de nye betalingstjenestene, dette er noe vi har jobbet nøye med, og det er meget sannsynlig at vi kommer til å se nærmere på akkurat denne saken, sier Gjedrem til KK.no.

- Vi har ikke ønsket å forkludre tjenesten med reklame

Tise-gründer Eirik Frøyland Rime forklarer til KK.no at de har utviklet Safe Payment etter ønske fra brukerne, og målet hele tiden har vært å gjøre prosessen med å handle brukt smidigere for kjøperne slik at det skulle føre til flere transaksjoner generelt.

- Vi ser at etter vi introduserte Safe Payment blir også en større andel av varene solgt enn tidligere, og vi ser at dette handler om at barrierene for å kjøpe noe går ned. Dette mener vi at har en stor verdi også for selgerne, fordi det fører til at det vil bli generelt lettere å få solgt varene sine. Dersom man synes det er viktigere å beholde hele beløpet selv enn å øke sjansene sine for å få solgt varen er det selvfølgelig også helt greit. Da kan man legge ut varer på akkurat samme måte som tidligere, helt gratis og uten Safe Payment aktivert, forklarer han. 

Jo Gjedrem
EKSPERTEN: Jo Gjedrem er fagdirektør i Forbrukerombudet og sier til KK.no at det er meget sannsynlig at Forbrukerombudet kommer til å se nærmere på akkurat denne saken. Foto: Forbrukerombudet

- Hvorfor bruker dere et amerikansk selskap som betalingsleverandør?

- Vi hadde i utgangspunktet et ønske om å integrere oss direkte med Vipps og har hatt flere møter med DNB om dette, men de har dessverre ikke hatt mulighet til å prioritere en markedsplass-løsning i plattformen sin til nå. Vi innså at det da sannsynligvis ville være utfordrende å finne noe bedre enn kredittkort-betaling inntil Vipps eventuelt valgte å prioritere dette, forklarer Rime.

- Dere sier at fem prosent av beløpet går til vedlikehold og utvikling av Tise - er ikke det litt suspekt å bake inn i en tjeneste som i utgangspunktet skal være gratis? 

- Vi har veldig lave inntekter og lever i hovedsak på midler vi har fått inn fra privatpersoners investeringer. Det er ingenting vi heller skulle ønske enn at vi kunne drive Tise uten utgifter, men dessverre er det snakk om betydelige utgifter ved å drive en bedrift som Tise er. Vi er nødt til å finne modeller å få inn igjen noen av de pengene som investeres. Ellers vil dessverre ikke Tise være levedyktig i lengden, sier han og legger til:

- Vi har ikke ønsket å forkludre tjenesten med reklame, og er derfor nødt til å finne andre løsninger. Vi har hele tiden hatt som mål å finne inntektsmodeller som oppleves som en positiv ekstratjeneste heller enn noe som ødelegger opplevelsen med appen. Jeg vet ikke helt om jeg har forstått spørsmålet, men i mine øyne er det i hvert fall langt ifra suspekt å legge til en ekstratjeneste som i utgangspunktet har som mål å gjøre appen bedre for alle, selv om denne medfører et gebyr dersom selger velger å bruke den.

LES OGSÅ: En skjev parøkonomi kan fort bli en dyr affære hvis forholdet skulle ta slutt

- Dere sier at 2 prosent går til MVA - er ikke dette noe vi som selgere allerede har betalt da vi kjøpte varen første gang?

- Det er mulig at dette kan oppleves litt misvisende. Vi må betale MVA på gebyret, og det har ingenting med varen å gjøre. Legger inn regnestykket under for en vare kjøpt med betalingsløsningen for 100kr:

Gebyr for selger: 10 kr
- MVA på gebyret (25% av 10kr): 2,5 kr
- Stripe sitt gebyr: ca 3 kr
= Inntekt til Tise: 4,5 kr

Jeg er enig at ordlyden på det som står burde endres for å gjøre dette tydeligere

- Det betyr at 2,5 prosent av de 10 prosentene går til MVA for bruken av løsningen. Jeg er enig at ordlyden på det som står burde endres for å gjøre dette tydeligere. Det står der egentlig bare for å understreke at selv om gebyret virker høyt, er det mye som går vekk andre steder, forklarer Tise-gründer Rime til KK.no.

LES OGSÅ: Her er 5 tips for å unngå betalingsproblemer og evig tom konto!

- Vi må gjøre noe med hvordan vi forklarer det fremover

Vi spurte Jo Gjedrem i Forbrukerombudet om nettopp dette, at det for oss virker meget misvisende at Tise skriver at to prosent av beløpet går til MVA, og han er enig med oss:

- Det er krav om at opplysningene er riktig. Vil ikke gå inn helt konkret ettersom dette ikke er en sak vi behandler for øyeblikket. Men det skal selvfølgelig være slik at det kommer klart frem hva som er vilkårene for tjenesten slik at alle forstår.

- Synes dere oppriktig talt at dere opplyser godt nok om at dere tar 10 prosent av salgssummen, Eirik?

Tise
PÅ ENGELSK: Ifølge Tise er dette beskjeden som kommer opp når man bruker Safe Payment for første gang. Dersom man klikker seg inn på «press here to read terms» får man opp informasjon - på engelsk - om at Tise trekker 10 prosent av salgssummen av varen du selger. Dette er ikke godt nok opplyst for brukerne, sier ekspertene til KK.no. Foto: Skjermdump Tise

- Igjen er det selvfølgelig høyst beklagelig at det ikke har kommet tydelig nok frem. Vi ønsker på ingen måte å skjule denne informasjonen, og jeg mente i hvert fall, i følge med poengene nevnt over, at det var godt nok informert om:

1. Det er frivillig å skru det på

2. Det ligger en knapp rett inntil bryteren som viser informasjonen om det dersom man trykker på den

3. Man må spesifikt trykke at man «Aksepterer betingelsene og gebyret», noe vi lagrer i våre systemer at alle er nødt til å gjøre før de får lov til å legge ut noe med betalingsløsningen

Han legger til:

- Likevel, når du sier at ingen av de på jobben din som faktisk har lagt ut varer til salgs med Safe Payment skrudd på, har fått det med seg, mener jeg at vi definitivt må gjøre noe med hvordan vi forklarer det fremover.

Så, for å unngå å havne i samme fella som oss er det viktig at du er klar over at dersom du ønsker å bruke Safe Payment, hvor Tise opptrer som mellomledd mellom deg og kjøper, velger du også at 10 prosent blir trukket fra salgssummen. Da inkluderer dette også summen du har lagt ut for dersom du sender varen via posten. 

LES OGSÅ: Gravid? Åtte viktige grep for økonomien 

Til forsiden