CARINE ZEIER: - Gründertrenden vi ser nå, er ikke et blaff, men en del av en global trend, skriver Zeier i denne kommentaren. Foto: Privat
CARINE ZEIER: - Gründertrenden vi ser nå, er ikke et blaff, men en del av en global trend, skriver Zeier i denne kommentaren. Foto: Privat
Entrepenører

Hvilken gründertype er du?

- Heldigvis finnes det et mangfold av gründertyper som utfordrer vår oppfatning om hvem som passer til å starte noe eget, skriver Carine Zeier, vår nye «tech-ekspert».

«Startup»-scenen i Norge vokser som aldri før. Vi er inne i en tid der kreativiteten blomstrer og der de som skaper ideer og får dem til å vokse til nye produkter og tjenester, anses som vår tids helter. (PSST! Les også dette intervjuet med Carine Zeier om framtidens arbeidsliv.)

Barn drømmer om å bli gründere når de blir store, og den vellykkede gründeren fremstår nesten som vår tids rockestjerne.

Mange former for entreprenørskap

Men hva er egentlig en gründer? De fleste tenker først og fremst på grunnleggerne av tradisjonelle oppstartsbedrifter når man snakker om gründere. Men, det er mange nyanser og nye definisjoner som har kommet til underveis, og det er flere som er gründere (eller entreprenører som det også kan kalles) uten selv kanskje å vite det. 

I dag beskriver man for eksempel en som jobber med å skape nye produkter og tjenester i en større bedrift, for en intraprenør. En soloprenør er en som jobber for seg selv, mens en sideprenør er en som jobber med å skape nye produkter og tjenester ved siden av å ha en fast jobb. 

En mamma- eller pappaprenør er en fulltidsforelder som bygger sin virksomhet samtidig som de er hjemme med barn. Det er mange eksempler på dem som begynner som mammaprenører når de er i mammaperm, men blir «fullblods»-entreprenører når mammapermen tar slutt.

Her er det stadig flere ord og uttrykk som dukker opp, og som utfordrer hvordan vi tradisjonelt sett har definert hvem som er gründere. 

LES OGSÅ: Anette startet eget selskap - Tror mange kvinner frykter usikkerheten

Ikke glem familie og venner

Selv om det er mange type gründere der ute, er det fremdeles mange som ikke vil kjenne seg igjen i at de selv er en gründer. Det er ikke alle som passer til, eller vil være det, men det er ikke dermed sagt at de ikke er aktive bidragsytere eller har en utslagsgivende rolle inn mot gründere.

Alle som jobber i kulissene slik at gründere lykkes er lett å glemme. Familie som har vært tålmodige når du entusiastisk har pratet om ideen din, venner som har meldt seg frivillig til å teste ideen, investorer som har hatt tro på prosjektet, ansatte i statlige etater som Innovasjon Norge og Forskningsrådet som har valgt å støtte prosjektet, initiativtakere bak fagnettverk som har gitt deg en arena for å øke din kunnskap, kollegaen som ga innspill underveis, og så videre. 

Listen er lang over dem som bidrar til at gründere lykkes. 

LES OGSÅ: Ikke alle stillinger lyses ut  - slik finner du dem!

Gründere bygger fremtiden

Gründertrenden vi ser i Norge nå er ikke et blaff. Den er del av en massiv, global trend. 

Vi som er så heldige å bo i Norge, har en så stor fleksibilitet at det er nesten helt opp til hver enkelt av oss hvordan vi ønsker å jobbe med å utvikle de ideene vi har. Vi har mange forskjellige offentlige ordninger som støtter gründere, gjerne helt fra idéutviklingen til de første ansettelsene som en startup trenger.

I tillegg anerkjenner de fleste bedrifter og offentlige virksomheter at de må endre seg som resultat av det digitale skiftet vi er inne i. De fleste ledere støtter derfor nyutvikling og vil gjerne se flere ideer komme ut av organisasjonen. 

Fordi ting ligger så til rette for entreprenørskap på alle fronter i dag, er det egentlig primært opp til deg og din egen lyst og kreativitet å finne ut hvordan du vil jobbe med å realisere de ideene du har.

En ting er sikkert, og det er at gründerne er de som skaper det vi skal leve av i morgen. Entreprenørskap endrer økonomiske strukturer, sysselsetting, hvordan næringer konkurrerer og selskapsstrukturer for å nevne noe. Alle har mye å lære, men også å bidra med, når fremtidens produkter og tjenester skal skapes. 

Det er nok mange som allerede er intraprenører uten egentlig å tenke over det, og det er i hvert fall mange av oss som er sideprenører. 

Og om vi ikke føler oss som en gründer, er det mulig vi er en drømmeprenør, som er dem som inspirerer og lærer entreprenører til å starte og vokse. Hvilken rolle er din?

LES OGSÅ: Kommentar: Syns du også Linkedin er helt umulig å skjønne? 

Til forsiden